محدود کردن مردم کرد در قالب یک جمهوری قومی ظلمی درحق آنها است

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس با تاکید بر اینکه محدود کردن مردم در قالب یک جمهوری قومی، ظلمی در حق مردم کردستان است، گفت: اگر در جهان امروز که به سمت اتحاد و همگرایی پیش می‌رود، بخواهند دولت‌های کوچک قومی و مذهبی ایجاد کنند؛ نه تنها شیوه عاقلانه‌ای در پیش گرفته نشده بلکه نتیجه آن رفاه، پیشرفت و امنیت نخواهد بود.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در واکنش به برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: تشکیل یک کردستان محدود و محاصره شده در خشکی که نمی‌تواند نفت و گاز خود را از هیچ کشوری با خط لوله عبور دهد و هیچ ساحل و بندری ندارد، چیزی جز محدود کردن مردم کردستان نیست.

وی افزود: مردم کردستان با عضویت در جمهوری عراق توانستند به آبهای خلیج فارس وصل شده و تبادل بهتری با دنیا داشته باشند. لذا محدود کردن آنها در قالب یک جمهوری قومی، ظلمی در حق مردم کردستان است.

نماینده تربت جام توضیح داد: اگر کشور کردستان تشکیل شود بیشترین سلطه و نفوذ را در آنجا اسرائیل خواهد داشت. بیشترین نفوذ و سلطه اسرائیل به مفهوم تنش بیشتر با ایران، ترکیه، عراق و سوریه است. در این شرایط کردها نمی‌توانند به عنوان یک مرکز تنش سیاسی در خاورمیانه ادامه حیات سیاسی، فرهنگی و  تاریخی داشته باشند.

رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه چشم انداز آینده در این باره زیبا و مطلوب نیست، گفت: فکر نمی کنم این امر مبارکی برای مردم خاورمیانه تلقی شود. اینکه برپایه قومیت‌ها همچون کردها دولت تشکیل شود، نمی‌تواند در جهان امروز نقطه ‌آغازی برای پیشرفت یک ملت باشد.

وی افزود: امروز بسیاری از کشورهای جهان مرزهای خود را برمی‌دارند تا در قالب اتحادیه‌های قاره‌ای متحد شوند حال مردم خاورمیانه را تشویق می‌کنند تا تکه پاره شده که بتوانند راحت‌تر آنها را ببلعند.

رحیمی جهان آبادی افزود: کاری به ریشه این جریان، انگیزه‌ها و چرایی آن ندارم اما این حادثه به مصلحت خاورمیانه و مردمانش نیست؛ چون جهان امروز به سمت اتحاد، همگرایی و فضای بین‌المللی پیش می‌رود لذا حرکت به سمت تشکیل دولت‌های کوچک، قومی و منطقه‌ای شیوه عاقلانه نیست و باعث رفاه، پیشرفت و امنیت کسی هم نمی‌شود. حادثه‌ای که نمی‌توان آن را برای مردم خاورمیانه مبارک تلقی کرد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *