فردوسی به دانشگاه برمی‌گردد؟

ابوالقاسم فردوسی طوسی به عقیده خیلی‌ها بزرگترین شاعر زبان پارسی است. حکیم طوس که از اعتبار جهانی برخوردار است در دیار خودش یعنی مشهد، هم میدان دارد هم بولوار و خیابان هم مجتمع تجاری و البته از همه مهمتر دانشگاهی با جایگاه ویژه در ایران و جهان که به‌نام خود اوست. دانشگاهی که یکی از بزرگترین پایگاه‌های علمی آموزشی کشور است و هدف و آرزوی خیلی‌ها که پشت درهای کنکور هستند.

چندوقتی هست که تابلوی بزرگ دانشگاه فردوسی که در حاشیه میدان آزادی سال‌ها سرپا بود، جایش را به تابلوی پردیس دانشگاه داده و اسم فردوسی از روی آن برداشته شده‌است. اتفاقی که نظرات موافق و مخالف زیادی را در پی داشت و حتی دانشجویان نیز به آن اعتراض کردند.

تغییر اسمی که رخ داد ریشه در اختلاف دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فردوسی داشت که هردو در حصار و محدوده محیطی مشترک هستند درحالیکه اسمی از دانشگاه علوم پزشکی وجود نداشت و حتی خیلی‌ها آن را با یکی از دانشکده‌های دانشگاه فردوسی می‌دانستند؛ حال آنکه دانشگاه علوم پزشکی زیرنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره می‌شود و دانشگاه فردوسی یکی از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

حالا زمزمه‌هایی از بازگشت نام دانشگاه فردوسی به تابلوی بزرگ حاشیه میدان آزادی که به میدان پارک است شنیده می‌شود و ظاهرا قرار است تابلوی قبلی سرجایش برگردد.

 

بارگزاری نام فردوسی، بزودی

عضو‌ شورای پنجم شهر مشهد با اشاره به ماجرای نصب تابلوی «پردیس دانشگاه» به جای تابلوی سابق دانشگاه فردوسی در میدان پارک مشهد که موجب نارضایتی‌هایی از سوی مردم شده بود، گفت: به‌زودی می‌توانیم شاهد بارگذاری مجدد نام فردوسی پاکزاد بر روی تابلوی جدید پردیس دانشگاه باشیم.

امیر شهلا با اشاره به برگزاری نشست مشترک با روسای دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد پیرامون نصب تابلوی جدید «پردیس دانشگاه»، اظهار کرد: بسیار خرسندم که روسای دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد فارغ از مسئولیت فعلی خود، از منظر یک شهروند مشهدی به مطالبه عمومی تغییر «تابلو دانشگاه فردوسی» نگاه کردند.

وی ادامه داد: در جلسه با روسای دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد پس از مروری بر گذشته این دو‌ دانشگاه که هردو زیرنظر یک وزارتخانه فعالیت می‌کردند، مسئله پیگیری تلفیق مجدد وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در سطح کلان، مشکلات این دو دانشگاه و همچنین انتظارات از مدیریت شهری برای رفع این مسائل، مطرح شد.

عضو شورای پنجم شهر مشهد با بیان اینکه مردم مشهد با نام دانشگاه فردوسی و تابلوی آن که در یکی از گذرگاه‌های پرتردد شهر نصب بود، نوستالژی دارند و این تابلو به عنوان یک شناسنامه در شهر مشهد مطرح بود، اضافه کرد: در  پایان این نشست مقرر شد تا با ثبت مجدد نام دانشگاه فردوسی مشهد در بخشی از تابلوی جدید پردیس دانشگاه و اختصاص بخشی دیگری از این تابلو به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بتوانیم شاهد بارگذاری مجدد نام فردوسی پاکزاد بر روی تابلوی دانشگاه باشیم.

شهلا با ابراز امیدواری نسبت به سرعت زمان در  تغییر تابلوی پردیس دانشگاه به دانشگاه فردوسی، یاد آور شد: این تغییر نیازمند مقدماتی است و مهم ترین مسئله ما بازگشت نام فردوسی به تابلوی این دانشگاه بود؛ باقی موضوعات را بر عهده طرفین دو‌دانشگاه می‌گذاریم.

وی خاطرنشان کرد: فكر مي كنم از همين حالا بايد ماجراي تابلوي دانشگاه فردوسي ميدان پارك را تمام شده تلقّي كرد. از رؤساي فهيم و دلسوز هر دو دانشگاه، كه به ذائقه و مطالبه افكارعمومي پاسخ مثبت دادند، سپاسگزارم. از امروز شمارش معكوس را براي بازگشتن نام فردوسي به پيشاني پُرترددترين گذرگاه مشهد شروع كنيد.

 

 

معترضین بیشتر فکر کنند

اما فرماندار مشهد که ظاهرا از موافقان نصب تابلوی “پردیس دانشگاه” است نسبت به این خبر واکنش داد.

رحیم نوروزیان در اینستاگرام خود نوشت: نصب تابلوی جدید پردیس دانشکاه تمام شده ولی مطلبی را که منتسب به برادر عزیز جناب آقای امیر شهلا عضو محترم شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بود دیدم تعجب کردم. بنظر بنده اگر در طول سال‌های طولانی، شاید حدود چهل سال، همسایگی دو دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی چندکار مشترک مهم ودرکلاس دانشگاهی صورت گرفته باشد حتما یکی از آنها همین تابلو مشترک است. کاری دوراز تعصبات و خط کشی های انحصاری و صنفی( که از آفات جامعه امروز ما است) و البته حاکی از فهم و درک والا و سعه صدر و افق دید وسیع تصمیم گیرندگان. اما متاسفانه با سوء‌برداشت برخی از دغدغه‌مندان وادب دوستان، تحلیل نادرستی صورت گرفت، تو گویی که قرار است نام فردوسی بزرگ حذف شود. خیر ،حاشا وکلا! مگر دراین مرز وبوم چنین اتفاقی ممکن است؟! هر دانشگاه هویت خود را دارد و یقینا دانشگاه خوشنام فردوسی هم تابلو مختص خود را خواهد داشت ولی این حق را باید به دانشگاه علوم پزشکی هم داد که دیگران بدانند درهمین محیط و مکان قرار دارد تا دیگر شاهد نباشیم که حتی تحصیل کرده‌های ما بعضا بگویند: ” دانشگاه علوم پزشکی فردوسی مشهد”.  بنابراین خوب است عزیزان منتقد ومعترض لختی بیشتردراین موضوع درنگ نموده و این سوال را پاسخ دهند که آیا با برخورد متعصبانه با مسائلی از این دست، می‌توان توقع رفع انسداد و فضای بازترسیاسی را داشت؟

 

از پاسخ اینستاگرامی امیر شهلا چنین برمی‌آید که قرار است جلسه ای با نماینده مرضی الطرفین دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی گذاشته شود تا با از وسط دونیم شدن بیلبورد و جایگزینی نام دودانشگاه، به جای عنوان پردیس دانشگاه موافقت شود.

حالا ظاهرا باید منتظر ظهور اسم هردو دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی بر روی بیلبورد بزرگ میدان آزادی باشیم.

 

 

سرویس درشهر «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *