ضرورت تغییر کانون توجه از افراد به احزاب

سامان بخشی به فعالیت ها، تجمیع تصمیمات و بهبود عملکرد اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس دهم، بزرگان این جریان را به تکاپوی تشکیل نهادی فرادستی در حوزه تصمیم گیری وادار کرد.

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در ماه های منتهی به اسفند 94 به ریاست «محمدرضا عارف» معاون اول دولت اصلاحات تشکیل شد. فهرست امید نخستین خروجی این شورا بود که نتایج نسبتا موفقی در سراسر کشور داشت. انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری دوازدهم دو آزمون دیگر شورای اصلاح طلبان بود که با سربلندی، نامزدهای مورد توافق جریان اصلاحات را راهی پاستور و بهشت کرد. این میان اما شورای عالی سیاست گذاری هم مانند هر نهاد سیاسی دیگری موافقان و مخالفانی بین طیف های مختلف اصلاحات دارد. کم رنگ شدن نقش احزاب در تصمیم گیری های این شورا و نهادینه شدن نقش فرد به جای نقش حزب محور اصلی انتقادها از این شوراست.

سرویس سیاسی صبح امروز به منظور واکاوی ریشه های انتقادها علیه شورای عالی سیاستگذاری با علی تاجرنیا، نماینده اسبق مشهد در مجلس ششم به گفت و گو پرداخته است. در روزهای آتی نظرات دیگر اصلاح طلبان خراسان را منعکس می کنیم.

علی تاجرنیا درباره راهکارهای بهبود سازوکار تصمیم گیری و اجرا در شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات به خبرنگار ما گفت: ارزیابی های صورت گرفته در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان همه جانبه نیست. اگر بخواهیم خروجی این شورا و تصمیماتش بیشترین اجماع و پذیرش را میان اصلاح طلبان داشته باشد، باید نظرات مختلف و مخالف در این حوزه جمع آوری و مورد توجه قرار گیرد. البته من معتقدم اصلاح طلبان در پایبندی به وحدت استراتژیک متفق القول هستند برهمین اساس هرسازوکاری برای وحدت طراحی شود در نهایت اجماع اصلاح طلبان را در پی خواهد داشت اما نکته مهم این است که اجماع صورت گرفته در مرحله اول کمترین آسیب را درون خود جبهه اصلاحات داشته باشد و حداکثر رضایتمندی را ایجاد کند.

وی افزود: در مرحله دوم این اجماع باید اعتماد افکار عمومی به اصلاح طلبان را افزایش دهد و در مرحله سوم بتواند خروجی و عملکرد قابل قبولی داشته باشد. اگر برآیند این سه مرحله مثبت باشد می توان گفت که شورای عالی اصلاح طلبان به رسالت خود درست عمل کرده است.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه برگزاری نشست ها و تشکیل جلسه یا ارائه فهرست انتخاباتی از سوی جریان اصلاحات و اعتماد مردم به آن لیست به سبب تایید بزرگان صرفا نمی تواند به مفهوم پیروزی کامل اصلاحات باشد، تصریح کرد: اصلاح طلبی در حال هزینه از سرمایه های خود است و این هزینه باید با فایده برای مردم و کشور متناسب باشد.

این فعال سیاسی درباره محور عمده مخالفت ها با شورای عالی سیاست گذاری نیز به صبح امروز توضیح داد: دموکراسی با ساختار تحزب همزاد هستند، نمی توانیم بدون محوریت دادن به تحزب در کشور به رشد و توسعه ای در حوزه سیاسی یافت. کسانی که به حضور پررنگ اشخاص در سیاست معتقد هستند استدلال درستی دارند و آن آماده نبودن فضای جامعه برای پذیرش تحزب است. به همین دلیل خواهان تقویت نقش افراد هستند.

وی ادامه داد : اما موضوعی که این میان نباید مورد غفلت قرار گیرد آن است که این چرخه دور باطلی در پی خواهد داشت. یعنی ما به دلیل آماده نبودن جامعه برای پذیرش سیستم حزبی، هربار نقش افراد را پررنگ تر می کنیم و با هر توفیق در این مسیر راه را به همان شیوه ادامه می دهیم؛ اما آنچه در دراز مدت آسیب خواهد دید اصل تحزب و تشکل های سیاسی در جامعه است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ابراز داشت: باید ذهنیت مردم نسبت به تحزب را تغییر دهیم. اصلاح طلبی که تنها در حوزه قدرت معنا نمی یابد. در حوزه اجتماعی هم باید با روشنگری کانون توجه مردم را به جای اشخاص به احزاب معطوف کرد. پررنگ شدن نقش افراد و باندهای قدرت به نفع توسعه سیاسی در کشور نیست. مخالفان شورای عالی سیاستگذاری هم بیگانه با فضای کشور نیستند اما راه چاره را تسلیم در برابر شرایط موجود نمی دانند.

تاجرنیا درباره زمزمه های تشکیل و یا پررنگ شدن نهادی موازی با شورای عالی سیاستگذاری معتقد است که این موضوع به نفع اصلاحات نیست.

او می گوید: اصلاح طلبان اگر نقصی در ساختار مشاهده می کنند باید درصدد رفع آن باشند. تجربه تشکیل نهادهای موازی ، تعارض بیشتر را درپی خواهد داشت. در شورای عالی سیاستگذاری نیز باید مستندات مخالفان مورد پذیرش قرار گیرد. در ساختارهای ائتلافی نباید دیکتاتوری اکثریت داشته باشیم. ائتلاف شرایطی دارد که حتی اقلیت هم باید به اندازه سهم خود در تصمیم گیری ها نقش داشته باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *