صنایع کوچک توان بازاریابی ندارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: صنایع کوچک و متوسط کشور توان بازرگانی و بازریابی ندارند و حتی در برخی از موارد اصلا بازرگانی خارجی در این شرکت‌ها وجود ندارد.

حمید گرمابی درخصوص موانع پیش‌روی صادرات محصولات صنایع کشور افزود: یکی از مشکلات موجود در این زمینه این است که صنایع کوچک و متوسط کشور توان بازرگانی و بازریابی ندارند و حتی در برخی از موارد اصلا بازرگانی خارجی در این شرکت‌ها وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه تنها راه این شرکت‌ها در تشکیل کنسرسیوم است تا این کنسرسیوم اقدامات بازرگانی و بازاریابی لازم آنها را انجام دهد، گفت: صنایع بزرگ کشور متاسفانه بازایابی را به‌صورت جدی پیگیری نمی‌کنند.

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به اینکه صادرات اغلب شرکت‌ها و صنایع بزرگ بدون طرح و برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، گفت: شرکت‌هایی را مشاهده کرده‌ام که برنامه‌ریزی منظم و حساب شده‌ای بر روی صادرات دارند و بازاریابی انجام می‌دهند و یک سوم محصول آنها صادرات می‌شود، این شرکت‌ها علی‌رغم رکود حاکم در جامعه آسیبی ندیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی که محصول آنها در حال صادر شدن است با تمام توان در حال تولید هستند، تصریح کرد: اغلب شرکت‌ها بازرگانی خارجی و صادرات به‌عنوان یک بخش جدی و اصلی کار آنها نیست، عمده مبنای کار صنایع کوچک و صنایع بزرگ بازار داخلی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه صنایع ما صادرات محور نیستند و صادرات محور نیز فکر نمی‌کنند، تصریح کرد: نباید از این مسئله چشم پوشی کرد که صنایع کشور به‌منظور صادرات نیاز به حمایت‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این حمایت‌ها می‌تواند شامل جایزه‌های صادراتی و کمک به بازریابی بین‌المللی آنها از سوی وزارت صنعت و وزارت خارجه باشد، قطعا باید بخش وزارت خارجه بخشی را تحت عنوان صادرات و بازرگانی داشته باشد و بازارهای کشورهای هدف را بشناسند و به تولید کننده داخلی برای استفاده از این بازارها کمک کند.

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی‌با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در مسیر صادرات محصولات صنایع در دولت و خود صنایع است که دولت و صنایع باید برنامه‌ای برای صادرات داشته باشند، خاطرنشان کرد: اقدامات اقتصادی وزارت خارجه در زمینه صادرات با صحبت‌های نمایندگان به تازگی شروع شده است و خود وزارت خارجه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید بخش‌های اقتصادی سفارتخانه‌ها فعال‌تر باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *