شهر آراسته با نام حسین(ع) است

چه زیباست که در سال جاری محرم سید و سالار شهیدان با روزهایی  گره خورده که شروع مقاومت عاشورایی جوانان این مرز بوم را یادآور می‌شود. تلاقی دو رخداد که امتداد یک مسیر را نشان می‌دهد.

در این راستا مدیریت جدید شهر مشهد که نظم و قانون را به عنوان یکی از شعارهای اصلی خود قرار داده و قرار است بر همین اساس بسیاری از نابسامانی‌ها را نظم ببخشد در همین ابآغاز کار و همزمان با روزهای ابتدایی محرم با چالشی جدی روبه رو شده است و آن‌هم مبحث ساماندهی پرچم‌ها و پرده‌های عزاداری است.

بعداز اینکه شهرداری از ایجاد مکان‌های مشخص برای نصب پرده‌ها خبر داد و بسیاری از پرده‌های سطح شهر، در جهت نظم بخشی و بهبود سیمای شهری به مکان‌های تعیین شده منتقل شد. از این گذشته رفع خطر از محل‌هایی مانند ستون‌های برق که از آن‌ها برای نصب پرده استفاده می‌شد حداقل نتیجه مثبتی است که این کار دارد اما با انتقاداتی نیز مواجه شده‌ است؛ انتقاد‌هایی که چرایی‌اش کمی جای تامل دارد!

 

هیچ پرده‌‌ای جمع‌آوری نشده‌ است

با توجه به جمله «جمع آوری یکباره پرچم‌های عزاداری در این شهر توسط شهرداری مشهد» به نقل از رئیس شورای هیئت‌های مذهبی مشهد، سرپرست روابط عمومی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: هیچ پرچمی از سطح شهر جمع آوری نشده بلکه فقط پرچم‌ها ساماندهی شده و به محل‌های مدنظر منتقل شده است.

حسین کشیری افزود: طی روزهای اخیر ساماندهی پرچم‌های عزاداری و مشارکت شهرداری با هیئت‌های مذهبی بارها اطلاع‌رسانی و اعلام شده است.

وی درباره کمک شهرداری در خصوص چاپ پرده‌ها نیز گفت: در راستای هماهنگی و یکپارچه‌‌سازی محیط شهری، چنانچه هیئت‌های مذهبی مجوزهای لازم را دریافت کرده و اطلاع‌رسانی را در قالب‌های یکپارچه با توجه به دستورالعمل‌‌ها انجام دهند، شهرداری آمادگی دارد 30 درصد هزینه چاپ بنر را قبول کن، ضمن اینکه مجوزهای مربوطه نیز به صورت رایگان صادر خواهد شد.

سرپرست روابط عمومی شهرداری مشهد اظهار کرد: محل‌های مشخصی برای نصب پرده‌‌های اطلاع‌رسانی ویژه هیئت‌های مذهبی در میادین و چهارراه‌های بزرگ و پرتردد تعیین شده است.‌‌

وی گفت: نصب بنر و پارچه نوشته در شعاع و محدوده فعالیت هیئت‌ها و بر روی داربست‌هایی که به این منظور توسط شهرداری برپا شده، مجاز خواهد بود و سایر موارد جمع ‌آوری می‌شود.

 

ساماندهی تبلیغات با نصب 150 داربست

علیرضا صحراگرد، مدیر خدمات شهری شهرداری مشهد نیز از نصب سازه‌های مختلف در شهر مشهد به منظور ارائه تبلیغات ایام محرم و صفر خبر داد.

وی با اعلام این خبر افزود: منظر و سیمای شهری دارای اهمیت و جایگاه ویژه ‌ای است بنابراین با هماهنگی هیئت‌های مذهبی برای نخستین بار به منظور ساماندهی تبلیغات از روز گذشته 150 داربست در معابر مختلف شهر مشهد نصب شده است.

مدیر خدمات شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: در گذشته پارچه‌‌ها و بنرهای اطلاع‌‌رسانی در سر چهار راه‌ها نصب می ‌شد که این مهم به چهره شهر خدشه وارد می ‌کرد بنابراین با نصب این داربست‌‌ها از هیئت‌های مذهبی درخواست داریم که بنرهای خود را در سر چهارراه‌ها و میادین نصب نکنند.

 

چشم‌های بیدار جانب حقیقت را بیابند

اما درمیان تمام گفته‌ها و شنیده‌ها شاید حرف‌های امیر شهلا، عضو شورای شهر مشهد که در آن به گوشه‌هایی از اقدامات شهرداری در جهت شکوه بخشیدن به ایام عزاداری ایام محرم اشاره شده است، پاسخ محکمی برای منتقدین شهرداری باشد که در ادامه می‌خوانید:

همه‌جا جار زده‌اند شوراي پنجم و شهرداری، به حسين بن علي(ع) و اولاد پاك و معصوم ايشان، كم‌توجه‌اند. توجيه‌شان چيست؟ دستور آقاي شهردار براي سازمان‌دهي و نظم بخشيدن به تبليغات پارچه‌اي و بنرهاي نصب شده سر چهارراه‌ها و ميدان‌ها و سه‌راهيهاي شهر. داستان از اين قرار بود كه شهردارمشهد، به زيرمجموعه‌اش دستور داد داربست‌هاي بزرگي را در اماكن پرتردد شهر بگذارند تا هيئت‌هاي مذهبي، تكايا، مساجد و… تبليغ مراسم‌شان را متمركز و يك پارچه، در اين اماكن بگذارند تا چهره شهر، بي‌نظام نباشد. در ديني كه مهم‌ترين پيام آداب تشرّف به آن (نماز و روزه و حج)، تقيّد به نظم و ترتيب و آراستگي است، كجاي اين كار شهرداري، ستيز يا سبك شمردن نهضت مقدّس عاشورا است، نمي‌دانم؟ آقاي شهردار سپس بخشنامه كرد سي درصد هزينه چاپ بنرهايي كه در محل‌هاي تعيين شده نصب شود را مي‌پردازد. بعدهم دستور داد روزنامه شهرآرا، به رايگان، آگهي مراسم دهه اول هيئت‌ها را چاپ كند. با اين همه اقدام عاشورايي، راه افتاده‌اند و در دل متديّنين و متشرعين گرامي شهر، عليه شورا و شهرداري نگراني ايجاد كرده‌اند كه چه نشسته‌ايد كه محرمِ امسال از دست رفت! چه مي توان كرد وقتي نمي‌خواهند ببينند يا باور كنند كه ما نيز اهل عاشورا و پايبند خونِ سرخ آل الله هستيم؟ شهر يك پارچه سياه پوش است و آن‌ها در حال تهمت زدن و بذرِ جدايي و افتراق افكندن.  نامه آقاي شهردار به سازمان تبليغات اسلامي را ديدم كه بخشي از فعاليت‌هاي فرهنگي شهرداري در آستانه فصلِ حسين(ع) را بازگفته بود. اميدوارم چشم‌هاي بيدار و وجدان‌هاي منصف در اين ميدانِ محك، جانب حقيقت را بيابند:

نصب٣٣٠سازه و داربست چهارمتري در همه معابر شهر براي نصب بنر و پرده‌هاي اطلاع‌رساني هيئت‌ها

اختصاص سي درصد تخفيف جهت چاپ بنرها

اطلاع‌رساني مراسم هيئت‌ها در روزنامه شهرآرا به صورت رايگان در دهه اول محرم

مجوز نصب رايگان دوهزار آويز ستوني در سطح شهر

دراختيار گذاشتن رايگان پرده‌هاي عرضي ويژه محرم براي نصب در نزديكي محل مراسم هيئت‌ها

صدورمجوز جهت برپايي ايستگاه‌هاي صلواتي و خيمه‌هاي عزاداري

استفاده از سازه‌هاي رولاپ شهري

نصب ده هزار مترمربع پرچم‌هاي بيرق مذهبي

نصب پنج‌هزار پرده مشكي ستوني

تعويض پرچم‌هاي عرصه پل‌ها و ميادين با پارچه‌هاي مشكي

نصب صد بيلبورد و صد رولاپ با طرح تسليت ماه محرم

پخش تيزرهای مناسبتی از تلويزيون‌های شهری

 

***

به طور قطع اقدام به‌موقع و قابل تقدیر شهرداری مشهد، سیما و منظر بهتری به شهر می‌بخشد و رعایت نظم همراه با قانون گره‌های زیادی را باز خواهد کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *