مردم به خاطر سفر خارجی جریمه می‌شوند

یک راهنمای گردشگری گفت: به نظر می‌رسد تصمیم اخیر دولت درباره تعرفه عوارض خروج از کشور، افزایش این تعرفه نیست بلکه جریمه سفر خارجی است.

پوریا کریمیان اقبال افزود: ما این افزایش عوارض را بیشتر نوعی جریمه می‌دانیم و در واقع مردم در این تصمیم به خاطر خروج از کشور جریمه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نگاهی بیفکنیم مشاهده می‌کنیم که ارقام عوارض خروج سایر کشورها، هیچ‌گونه شباهتی با این رقم ندارند، حتی این رقم در کشور ما به صورت تصاعدی از مردم اخذ می‌شود، در واقع این تصمیم به گونه‌ای تامین کسری بودجه از طرف مردم بدون کارشناسی خاصی به‌شمار می‌رود.

این راهنمای تورهای داخلی و خارجی بیان کرد: دولت تصور می‌کند کسی که می‌تواند از کشور خارج شود، توان پرداخت چنین رقمی آن هم به این شکل بی‌رحمانه را دارد، در حالی که باید اشاره کرد که بسیاری از افراد هستند به دلیل انجام امور اداری و به اجبار از کشور خارج می‌شوند و قصد تفریح ندارند.

کریمیان اقبال ادامه داد: البته کارشناسان دولت باید درباره افزایش عوارض خروج از کشور سخن بگویند و این تحلیل‌ها برداشت و قضاوت اولیه ماست. کارشناسان دولت می‌توانند توضیح دهند که طبق چه محاسبه و فرمولی به این نتیجه رسیدند زیرا ما افرادی که معمولا سفرهای زیادی را در طول سال انجام می‌دهیم با هر فرمولی که محاسبه می‌کنیم، منطقی را در پشت این تصمیم نمی‌بینیم.

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه امیدواریم این لایحه تصویب نشود، گفت: البته خیلی دور از ذهن نیست که این اتفاق بیفتد و ممکن است مجلس از درآمدزایی از تعرفه عوارض نیز استقبال کند که البته این لایحه مخالفانی در مجلس دارد.

کریمیان اقبال با اشاره به دلایلی که ممکن است دولت را به چنین تصمیمی وادار کرده است، افزود: یکی از واقعیت‌های حوزه گردشگری این است که ورود توریست به کشور کمتر از خروج ایرانی‌ها از کشور است که البته دلیل آن نیز مردم نیستند، بلکه ساختارها و زیرساخت‌های گردشگری در کشور است، ما نتوانستیم این زیرساخت‌ها را با وجود اینکه آثار و جاذبه‌های خوب و مردم میهمان‌نوازی را هم داریم تقویت کنیم..

وی ادامه داد: از دیگر دلایل این تصمیم، می‌توان به گران بودن تورهای داخلی اشاره کرد، یک تور چهار یا پنج روزه به دبی و ترکیه با برخی از سفرهای داخلی برابری می‌کند و مردم نیز سفر خارجی را انتخاب می‌کنند.

این راهنمای تورهای داخلی و خارجی با اشاره به وضعیت سایر کشورها در حوزه گردشگری، گفت: در واقع رقابت بسیار سرسختی در این حوزه وجود دارد، شرکت‌های هواپیمایی و سایر شرکت‌های خدمات‌دهنده با ایجاد مسیرهای جدید و مارکتینگ خوب، گردشگری خود را بسیار تقویت کردند و دست به رقابتی سرسخت زدند که البته نتیجه‌اش را نیز مشاهده می‌کنند.

کریمیان اقبال اضافه کرد: سایر کشورها به هیچ‌عنوان از نظر جاذبه گردشگری با کشور ما قابل مقایسه نیستند اما ما فقط می‌گوییم که کشوری با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیاد هستیم اما آنها جاذبه در کشورهایشان ایجاد می‌کنند و در واقع طبق وعده خداوند هر کس تلاش کند موفق می‌شود و این واقعیت تلخ را باید بپذیریم.

وی تاکید کرد: به جای اینکه به علت بپردازیم ما به معلول پرداختیم باید علت سفر خارجی بررسی و پردازش شود، با حل شدن این مشکل و تقویت گردشگری قطعا کسب و کار داخلی نیز رونق می‌گیرد و چرخش پول اتفاق می‌افتد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *