سقفی برای همه!

کودکان همه دنیا هر کدام به شکلی بزرگ می‌شنود؛ عده‌ای سایه یک سرپناه به اسم پدر و مادر را با خود همراه داشته‌اند و عده‌ای با سختی سرما و گرمای شدید زمستان‌ها و تابستان‌های زندگی ساخته‌اند و لحظه‌های عمر خود را سپری کرده‌اند. اما افرادی در این جهان فانی زندگی می‌کنند که رمز بقا را به خوبی درک کرده و با مهربانی خود، نبود سایه محبت را در زندگی این کودکان کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌کنند و این همان زمانی است که همه جهان سقنی برای همگان می‌شود و همه چه بزرگ و چه کودک، لبخند را در لحظات زندگیشان احساس می‌کنند.

«موسسه خیریه فرزندان غدیر» سرپناهی است که سال‌ها با ستون‌های مهربانی مردم خیر و انسان‌هایی صادق، در ایستادگی نهال کودکان نقشی بسزا داشته و طعم لذت بخش میوه‌های موفقیت را هم به آن دسته که مهربانی می‌ورزند و هم به آن گروه که نیازمند محبت هستند، چشانده است.

به همین دلیل، «صبح امروز» به سراغ دو نفر از مسئولین این سرپناه مهربانی رفته است تا بیشتر با نوع و دلیل فعالیت‌هایشان آشنا شویم.

 

مهربانی‌هایی 58 ساله!

محمود صابری، عضو هیئت مدیره موسسه خیریه فرزندان غدیر با اشاره به تاریخچه این مجموعه گفت: این موسسه دقیقاً 58 سال قبل توسط خیر بزرگوار آقای تقوی ایجاد شد و از اول با هزینه شخصی خودشان چند بچه را تحت حمایت قرار دادند و بعد به تدریج به تعداد کودکان اضافه کردند. بعد از فوت ایشان با تلاش دوستان موسسه گسترش یافت و تعداد کودکان افزایش پیدا کرد و در زمان زلزله بم، حدود دوازده هزار کودک را تحت پوشش موسسه قرار گرفت.

وی افزود: موسسه در سال 1389 به اتفاق دوستان به شکل هیئت مدیره به ثبت رسید و زیر نظر بهزیستی کارش رو به طور جدی‌تر و با نام جدید ادامه داد. نام قبلی این موسسه «ایتام غدیر» بود که چون واژه ایتام بار منفی داشت تغییر دادیم و به نام موسسه «فرزندان غدیر» کار را ادامه دادیم. اعضای هیئت مدیره 5 نفر هستند که مهندس دوراندیش رئیس هیئت مدیره است و من به همراه آقایان دائمی نژاد، تقوی و طاهری اعضای هیئت مدیره هستیم. آقای تقوی هم مدیرعامل و من خزانه دار موسسه هستیم و خداروشکر تا کنون به قدری حساب مالی اینجا درست بوده است بخاطر همین از مالیات معاف شدیم.

 

محبت رایگان است!

صابری خیرخواهی را تنها نیت تمام کارکنان این موسسه دانست و تصریح کرد: اینجا هیچ مسئولی به خاطر کاری که می‌کند حقوق و پاداش نمی‌گیرد و هر چه هست به بچه‌ها تعلق دارد. تمام مخارج داخلی مانند اجاره مکان و … به شکل شخصی پرداخت می‌شود و از بودجه مربوط به بچه‌ها هزینه نمی‌شود. ما در اینجا در سال گذشته در مشهد 225 خانواده را تحت پوشش قرار داده‌ایم که حدود 400 کودک هستند. بچه‌های یتیمی که درس می‌خوانند تا زمانی که تحصیل می‌کنند تحت حمایت ما هستند و در زمان ازدواج هم برای تهیه جهیزیه و مایحتاج زندگی در حد توان کمکشان می‌کنیم. ماهانه نیز برای کمک به تحصیل کودکان تحت حمایت به حسابشان مبلغی از 60 تا 350 هزار تومان است، واریز می‌شود که مبلغ آن به پایه تحصیلی و نیاز آن‌ها بستگی دارد.

عضو هیئت مدیره موسسه خیریه فرزندان غدیر اضافه کرد: کمک‌های غیر نقدی هم داریم که در سال چهار بار به شکل سبد کالا بین خانواده‌های تحت پوشش توزیع می‌شود. در این سبدها بین 17 تا 20 قلم کالا قرار دارد که بسته به وضعیت زمانی که توزیع می‌شود، کفش و لباس نو در ایام عید، لوازم تحریر در آستانه سال تحصیلی و … در آن قرار می‌گیرند و به طور تقریبی هر سبد 350 هزار تومان ارزش مالی دارد. اگر کسی هم مشکل حقوقی داشته باشد، وکیل‌هایی داریم که با ما همکاری می‌کنند و در صورت نیاز به افراد تحت پوشش خدمات ارائه می‌دهند.

 

حمایت‌هایی که حامی می‌سازد!

وی با تأکید بر این که از هیچ موسسه و سازمانی کمک دریافت نمی‌کنند، بلکه در صورت نیاز به دیگر مؤسسات کمک هم می‌کنند، ادامه داد: در شهرهای دیگری مانند کرمان، زاهدان، زابل، شاهرود، ساری و … مؤسسات خیریه فرزندان غدیر را تشکیل داده‌ایم که هیئت مدیریه دارند و مستقل فعالیت می‌کنند ولی باز هم در صورت نیاز ما از اینجا به آن‌ها هم کمک می‌کنیم. بعضی افراد هستند در شهرهای مختف که نیاز به تحت پوشش قرار دادنشان بود که ما این کار را هم انجام دادیم.

صابری با بیان این که ما بچه‌ها را در جای خاصی نگهداری نمی‌کنیم و فقط حمایت‌ها را به آن‌ها می‌رسانیم، گفت: بچه‌ها از بدو تولد تا روزی که تحصیل می‌کنند تحت حمایت ما قرار دارند. این فرزندان را توسط افراد معتمدی که داریم شناسایی می‌شوند و بعد ازبررسی و تأیید مورد حمایت قرار می‌دهیم. تعدادی هم از طریق مدارس به ما معرفی می‌شوند. ما حتی کسانی را داریم که بعد از اتمام تحصیلشان با حمایت‌های موسسه، مشغول به کار شده‌اند و خودشان امروز حامی بچه‌های ما هستند.

 

 

ارزشی که باید بیشتر درک شود!

عضو هیئت مدیره موسسه خیریه فرزندان غدیر با اشاره به نقش این مجموعه در ازدواج تعدادی از افراد تحت حمایتشان، افزود: خوشبختانه آن‌هایی که ما در ازدواجشان نقشی داشتیم هنوز به طلاق نرسیده است و در مجموع از کارمان راضی هستیم و بازخورد خوبی دریافت کرده‌ایم. ما اگر بچه‌ها را رها کنیم ناچار می‌شوند به کارهای خلاف رو بیاورند ولی اگر از بچگی حمایت کنیم تا به راه درست بروند مشکلات تا حد زیادی رفع می‌شود، اما اثبات کردن این نکته به جامعه یک مقدار مشکل است و این فرهنگ هنوز جا نیفتاده است.

وی با پرداختن به تعدادی از موفقیت‌هایی که فرزندان این موسسه به دست آورده‌اند، تصریح کرد: در سالی که گذشت ما 12 نفر از بچه‌هایمان وارد دانشگاه شدند و یکی از آن‌ها که در رشته مهندسی پزشکی پذیرفته شده است در سال اول با معدل 19.8 نفر برتر دانشگاه خودش بوده است. یکی دیگر نیز با همین معدل کل دوره کارشناسی‌اش را در رشته مهندسی عمران به اتمام رساند و بالافاصله وارد تحصیل در سطح بالاتر شد. ما حتی دانشجوی دکترا هم در بین افراد تحت پوششمان داریم. ورزش هم در بچه‌های ما نهادینه شده و یک خانواده داریم که 4 کودکش قهرمان جودو هستند. دختری تحت پوشش ماست که دانشجوی دکترای تربیت بدنی است و یکی از قهرمانان کشور محسوب می‌شود. یا پسر دانشجویی که یکی از فوتبالیست‌های خوب ماست.

 

مهربانی برای همه!

صابری با تأکید بر این که ما وابسته به هیچ حزبی و جریان و نگاهی نیستیم، ادامه داد: ما در قرآن کریم 23 آیه داریم که بر رسیدگی به کودکان یتیم تأکید شده و هرگز نیامده است که این ایتام باید مختص یک طیف خاص و یا حتی یک دین خاص باشند. ما هم برای کمک به کودکان محدودیتی را در نظر نگرفته‌ایم و اگر یتیم و نیازمند باشند مورد حمایت ما قرار می‌گیرند. ولی اگر اتباع بیگانه باشند، در برخی موارد منع قانونی وجود داردکه ما باز هم حمایت‌های غیر رسمی در حد توان داریم.

عضو هیئت مدیره موسسه خیریه فرزندان غدیر در رابطه با تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقاء سطح فرهنگی خانواده‌ها و کودکان تحت حمایت این مجموعه، خاطرنشان کرد: ما در سال دو نوبت، یکی برای بچه‌های تحت پوشش و یکی برای حامیانمان همایش و همچنین برای بچه‌ها و خانواده‌هایشان اردو و مسابقات فرهنگی و هنری بین بچه‌ها برگزار می‌کنیم و تلاش شده است تا سطح فرهنگی بالایی برای این فرزندان مهیا شود.

 

 

خانه‌ای پر از آرامش!

عباس تقوی، مدیرعامل موسسه خیریه فرزندان غدیر درباره اهمیت مردمی بودن این مجموعه گفت: با توجه به ظاهر افراد نباید قضاوت کرد و باطن آن‌ها مهم است. خیلی خانواده‌ها را دیدم که گرفتاری روحی بسیاری دارند. وقتی ما همایش داریم، دختران و پسرانی که در خانه‌هایشان در رفاه کامل هستند و اصلاً کاری انجام نمی‌دهند، با عشق در بخش‌های مختلف همکاری می‌کنند که باور نمی‌توان کرد. اینجا بیشتر از هر چیزی حالت مردمی‌اش مهم است که احساس آرامش خاصی به همه می‌دهد.

وی با اشاره به سابقه بالای این موسسه در حمایت از کودکان و موفقیت‌هایی که در این مسیر به دست آورده است، افزود: حدود یک هفته پیش دختر جوانی در خیابان من را دید و شروع به گریه کرد. شکه شده بودم که این دختر کیست و چرا گریه می‌کند. بعد از چند دقیقه یادم آمد که این خانم، فوق تخصص جراحی عروق است و شش ساله بوده است که ما از او حمایت کردیم و امروز به این جایگاه رسیده است. دختر دیگری که چند سال پیش در خیابان به همراه برادرش شناسایی کردیم و مورد حمایت قرار دادیم تا تحصیل کرد، در رشته مامایی از دانشگاه فارغ التحصیل و با کمکی که شد مشغول به کار شد، چند وقت پیش با یک جعبه شیرینی به اینجا آمد و گفت که بازنشسته شده است. از این نمونه‌ها در این موسسه بسیار زیاد هستند.

 

 

سرویس اجتماعی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *