«سایه ات را مالک شو»

«مفهوم سایه در ادبیات یونگ یکی از مهم ترین موضوعاتی است که درک آن در سفر فردیت یافتگی به فرد کمک بزرگی می­کند. در جایی روانکاو بزرگ یونگی آقای جیمز هیلمن گفته بود اگر یونگ زنده بود باید جایزه صلح نوبل برای کشف و معرفی مفهوم سایه به او اعطاء می­شد. به واقع این جمله هیلمن دقیق و کارشناسانه است، زیرا مفهوم سایه به ما نشان می­دهد چگونه برخوردها و قضاوت­های ما نسبت به دیگران ریشه عمیقی در ارزش گذاری­های ما به امور بر می­گردد، اما همین مفهوم ساده در عمل ما را دچار گیجی و سردرگمی می­کند و این قدر این سردرگمی فراگیر است که عموماً پیشنهاد می­شود مفهوم سایه با حضور مربی مکاشفه گردد».

چگونه خودم را معرفي كنم تا پذيرفتني باشم و دیگران متوجه مشكلات و مسائل من نشوند. واي اگر همسرم بفهمد من چقدر خسيس هستم چه بد مي‌شود. ما براي خود چيزهايي داريم كه نمي‌خواهيم ديگران آن را درون ما ببينند و بفهمند. رازهايي كه اگر فاش شوند، رسوايي به بار مي‌آورند. به بخش‌هايي از وجودمان كه تمايل نداريم ديگران آن‌ها را ببينند سايه مي‌گوييم. عاقبت آدم‌هايي كه سايه خودشان را ديده‌اند و اصطلاحا مالك آن شده‌اند اين است كه با خيال راحت زندگي مي‌كنند. اي كاش سايه به همين راحتي كه گفتیم بود و سريع كشف مي‌شد ولي حيف كه سايه‌ها به راحتي ديده نمي‌شوند و از چشم ما مخفي مي‌مانند. این کتاب به شما برای کشف سایه کمک می­کند.

«روان درست با همان دقتی تعادلش را حفظ می کند که بدن دمای خود، نسبت بین اسیدها و بازها، و بسیاری از موارد دیگر را متعادل می کند. ما این تعادل های فیزیکی را بدیهی می شماریم و به ندرت تشخصی می دهیم که موارد روانشناسانه مشابه آن ها هم وجود دارد».

کتاب «سایه ات را مالک شو» نوشته رابرت الکس جانسون‏‏ با ترجمه سیمین موحد را نشر بنیاد فرهنگ زندگی در قطع رقعی و با جلد شومیز در 75 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.

 

 

جواد لگزیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *