رشد 2.7 درصدی مشارکت اقتصادی در استان

مشاور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان امسال 45.1 درصد بود که نسبت به دوره مشابه پارسال 2.7 درصد افزایش داشته است.

رضا جمشیدی روز سه شنبه در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال کاشمر که در محل تالار اجتماعات مرکز رفاهی فرهنگیان این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه خراسان‌رضوی در بین 31 استان کشور سومین استانی هست که بیشترین افزایش را در نرخ مشارکت اقتصادی داشته است، افزود: هریک درصد افزایش نرخ مشارکت در خراسان‌رضوی به معنای ورود 60 هزار نفر جویای کار جدید به بازار کار است.

وی با اعلام اینکه نرخ مشارکت اقتصادی کشور در تابستان امسال 41 درصد بوده که نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش یافته است، بیان کرد: این نشان می‌دهد وضعیت بازار کار در بحث عرضه در استان خراسان بیشتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان‌رضوی همچنین در خصوص وضعیت نرخ بیکاری گفت: نرخ بیکاری در تابستان امسال به 10.1 درصد کاهش یافته که نسبت به تابستان سال گذشته 2.4 درصد کاهش نشان می‌دهد.

جمشیدی با اعلام اینکه پنجمین استان کشور در میزان کاهش نرخ بیکاری هستیم، بیان کرد: نرخ بیکاری کشور در تابستان سال جاری 11.7 درصد که 1.6 درصد از خراسان‌رضوی بیشتر است.

به گفته وی میزان خالص اشتغال ایجاد شده در بهار سال جاری به نسبت بهار سال گذشته برای کشور 703 هزار نفر بوده در صورتی که این عدد برای خراسان‌رضوی 120 هزار نفر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی با بیان اینکه 17 درصد از کل خالص اشتغال ایجاد شده در کشور مربوط به خراسان‌رضوی است در حالی که سهم جمعیت ما از کشور حدود 8 درصد است، گفت: در کشور 795 هزار خالص اشتغال ایجاد شده در تابستان سال جاری به نسبت تابستان سال گذشته داریم که از این آمار 184 هزار نفر معادل 23 درصد خالص اشتغال ایجاد شده در خراسان‌رضوی است.

جمشیدی با بیان اینکه در بهار سال جاری 17 درصد از کل اشتغال کشور را در استان شاهد بوده‌ایم و در تابستان 23 درصد بوده است، افزود: این نشان دهنده تلاش تمام دوستان در تمام سطوح در استان و شهرستان‌ها است.

وی در ادامه در خصوص وضعیت شاخص‌های شهرستان کاشمر بیان کرد: سهم جمعیت شهرستان 2.6 درصد از جمعیت استان و سهم بیکاران 1.7 درصد است که این نشان می‌دهد وضعیت اشتغال در شهرستان کاشمر به نسبت میانگین استان بهتر بوده و 4.6 درصد نرخ اشتغال شهرستان از میانگین استان بیشتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان‌رضوی با بیان اینکه نرخ مشارکت شهری شهرستان 39.6 درصد که 1.3 درصد از میانگین استان کمتر، اما نرخ بیکاری شهری در شهرستان با 10.4 درصد 4.3 درصد از میانگین استان کمتر است.

جمشیدی اعلام کرد: نرخ مشارکت در مناطق روستایی شهرستان 46.4 درصد هست که حدود 0.7 درصد از میانگین استان بیشتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی همچنین نرخ بیکاری روستایی شهرستان را با 6.4 درصد حدود 3.8 درصد از میانگین استان کمتر دانست و گفت: این نشان‌دهنده وضعیت اشتغال بهتر در مناطق شهری و روستایی شهرستان است.

وی گفت: اعتبارات در شورای برنامه‌ریزی و توسعه که مجمع نمایندگان به عنوان ناظر حضور دارند صرفا براساس سهم جمعیت توزیع نمی‌شود، بلکه شاخص‌های بسیاری مدنظر قرار گرفته می‌شود که حدود 400 شاخص در توزیع اعتبارات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشاور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه سهم جمعیتی شهرستان مشهد 52 درصد از جمعیت استان است، افزود: از شش میلیون 434 هزار نفر بیش از نیمی از جمعیت استان در مشهد زندگی می‌کنند و حاشیه شهر یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد بر همین‌اساس 20 درصد از جمعیت کل استان تنها در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند.

جمشیدی افزود: به جمعیت 52 درصدی شهرستان مشهد و فقط 20 درصدی حاشیه شهر مشهد 22 درصد از کل اعتبارات اختصاص می‌یابد.

به گفته وی، هر شهرستان در هر شاخصی که به نسبت میانگین استان و حتی در برخی شاخص‌ها نسبت به میانگین کشور عقب ماندگی بیشتر داشته باشد از اعتبارات سهم بیشتری را دریافت می‌کنند.

مشاور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی اظهار کرد: در خصوص قنوات در اعتبارات ارتقاء شاخص‌های اقتصادی با نظر مثبت مبلغ 200 میلیارد ريال علاوه بر اعتباراتی که در جلسات اول در کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها مورد بررسی قرار گرفته پیشنهاد کرده‌ایم که بعد از تائید سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع در شورای برنامه ریزی مجدد مطرح و توزیع شهرستانی انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه برای نیروی کار شهرستان کاشمر هدف‌گذاری انجام شده است، گفت: برای استان خراسان‌رضوی 120 هزار نفر در بهار و 184 هزار نفر فصل تابستان که در مجموع میانگین حدود 150 هزار نفر می‌شود اشتغال زایی شده است.

جمشیدی با بیان اگر این وضعیت در فصل پائیز و زمستان هم استمرار یابد به هدف گذاری می‌رسیم، بیان کرد: نرخ بیکاری شهرستان کاشمر را اگر بخواهیم 7.7 درصد کاهش دهیم باید 4421 فرصت شغلی جدید در سال 96 به شاغلین قبلی اضافه کنیم تا به هدف 160 هزار برای استان برسیم.

وی با اشاره به اینکه سال جدید چند مسیر برای پرداخت تسهیلات را در قانون بودجه توسط نمایندگان مجلس مصوب شده که اجرا می‌کنیم، افزود: برای اشتغال روستایی 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت شده با تصویب مجلس با مبلغی که ازصندوق توسعه ملی برداشت شده به 50 هزار میلیارد ريال می‌رسد و 50 هزار میلیارد ريال هم بانک مرکزی با کمک بانک‌های عامل به این مبلغ اضافه کرده و در مجموع 100 هزار میلیارد ريال تسهیلات برای مناطق روستایی عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر پیش‌بینی شده که با نرخ سود میانگین 6درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مشاور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه براساس آنچه نمایندگان در قانون بودجه مصوب کردند اختصاص 200 هزار میلیارد ريال تسهیلات برای اشتغال که نرخ یارانه‌ای که به این تعلق می‌گیرد حداکثر 3 درصد است، افزود: 100 هزار میلیارد ريال از این مبلغ توسط وزارت خانه توزیع جغرافیایی انجام و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یارانه 3 درصد را باید ما از محل اعتبارات عمرانی استانی پرداخت کنیم، افزود: 100 هزار میلیاردريال دیگر هم است که تمامی دستگاه‎ها و استان‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

جمشیدی با اعلام اینکه هر استانی که مقدمات کار را فراهم و سریع‎تر اقدام کرده باشد از این مبلغ دوم استفاده بهتری خواهد کرد، از مصوب شدن تسهیلاتی در شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان خبر داد و افزود: سال جاری برای اولین بار با تصویب قانون بودجه اعتباراتی تحت عنوان ارتقاء شاخص‌های اقتصادی در اختیار هر استان قرار گرفته که اعتبارات استان خراسان هزار میلیارد و 330 میلیون ريال است.

مشاور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی گفت: اجازه داریم حداکثر 50 درصد این اعتبارات را به صورت کمک‌های فنی و اعتباری توزیع کنیم، و جزء معدود استانهایی هستیم که 50 درصد را به طور کامل استفاده کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه به جزء این اعتبارات 800 میلیارد ريال از اعتبارات استان به صورت اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری اختصاص داده‌ایم که هنوز نقدینگی این قسمت تأمین نشده است، بیان کرد: تنها استانی در کشور هستیم که برای اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری تخصیص نقدی به مبلغ 240 میلیاردريال قائل شده‌ایم حال آنکه هیچ استانی در کشور از مبلغ تخصیص نقدی کمی که امسال در اختیار قرار گرفته ریالی برای این موضوع اختصاص نداده است.

مشاور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی افزود: امسال حدود شش هزار میلیارد ريال تسهیلات با میانگین 4 درصد یارانه از محل اعتبارات عمرانی در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهیم داد و در خصوص وضعیت آمادگی برای دریافت این تسهیلات مبلغ 200 میلیارد ريال تبصره 18 و 100 هزار میلیاردريال اشتغال روستایی عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر جلسات متعددی برگزار شده است.

جمشیدی بیان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی استان مکلف شده‌اند سه بسته مستقل را برای اشتغال روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر با استفاده از تسهیلات 200 هزار میلیاردريالی و تسهیلاتی که در داخل استان است آماده کنند که علاوه بر این تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید هم برای ایجاد اشتغال که اعتبارات آن به نسبت سال گذشته دو برابر شده استفاده می‌شود.

 

عملکرد اقتصاد استان در شش ماهه گذشته روند صعودی بوده است

در ادامه مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌رضوی با بیان اینکه با عنایت استاندار به حوزه اقتصادی استان بازدیدهای متوالی هفتگی از واحدهای صنعتی می شود، گفت: در راستای رفع مشکلات ستاد تسهیل، کارگروه اقتصاد مقاومتی، اشتغال تشکیل شده است.

علی رسولیان با اشاره به اینکه با اختصاص اعتبارات استان به حوزه اشتغال و سرمایه گذاری خوشبختانه عملکرد اقتصاد استان در شش ماهه گذشته روند صعودی و غیر قابل باوری را به ارمغان آورده است، افزود: بنا به دستور استاندار هر سه شنبه از شهرستان‌ها ویژه موضوع تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی بازدید خواهیم داشت.

وی با اعلام اینکه براین اساس برنامه عملیاتی و اجرایی تدوین شده است، گفت: قبل از حضور در شهرستان مشکلات شهرستان و واحدهای صنعتی بررسی می شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان با بیان اینکه برای رفع مشکلات به دنبال راهکارهای عملیاتی هستیم، عنوان کرد: مصوبات جلسه در استان جمع‌بندی و با مدیران استان بررسی می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *