دیدگاه انزواگرایانه در جامعه آمریکا بسیار قدرتمند است

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر در جامعه آمریکا دیدگاه انزواگرایانه بسیار قدرتمند است.

دکتر احمد فاطمی نژاد، شامگاه چهارشنبه در نشستی که «پیرامون سیاست آنی دولت آمریکا، واکنش جامعه جهانی و راهبرد ایران درباره‌ی برجام» در دفتر حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص رویکرد ایران به برجام، می‌توان یک تجویز دو وجهی داشت؛ از یک سو هر کوتاهی و محدودیت را با خروج  از برجام یا تهدید به خروج پاسخ دهد، یا می تواند سعی کند برجام را به صورت کج دار و مریز حفظ کند.

وی ادامه داد: هر دو این مسایل عملا تاثیر ذهنی بر طرف مقابل دارد و ممکن است زیاد بر مبنای اعمال و واقعیت‌ها عمل نشود به همین دلیل سنجش اینکه کدام رویکرد بهتر پاسخ‌خواهد داد در واقع دشوار است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مثلا اگر ایران برخود قاطع داشته باشد، شاید در توجیه اروپایی‌ها در همراه شدن با آمریکا بسیار موثر باشد و حمایتی که دارند را عملا از بین برده و مطمئن شوند که حق با ترامپ است، از یک سو حفظ کردن برجام در هر شرایطی هم ممکن است دردسر ساز باشد و ترامپ خیال کند ایران بسیار نیازمند این توافق است و می‌تواند امتیاز بیشتری در زمینه‌های موشکی و حتی بازنگری در آن بگیرد.

فاطمی نژاد با اشاره به اینکه ایران این دو رفتار را می‌تواند داشته باشد، گفت: در حال حاضر انگار همین سبک را پیش گرفته است،  بخش‌هایی از نهادهای حکومتی در واقع برخورد قاطع را پیش گرفته‌اند و بخش‌هایی که اصلی‌تر هستند بر حفظ توافق به همان صورت کج دار و مریز ادامه می‌دهند.

استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه «خروج از برجام بستگی به سطح قدرت کشورها دارد» بیان کرد: خروج از برجام برای ‌کشورهایی در سطح ایران و حتی کشورهایی در سطح اروپا هم دشوار است اما برای آمریکا خیلی دشوار نیست و در طول تاریخ هم چنین سبکی را داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر در جامعه آمریکا دیدگاه انزواگرایانه بسیار قدرتمند است، یعنی در رویکردهایی که روی توانمندی‌های ملی و اقتصاد ملی تاکید دارد، قدرتمند است و این‌ها حامی ترامپ هم هستند؛ خروج از برجام را هم می‌توان عملا در همان مسیر انزواگری تفسسیر کرد. اما خروج از برجام برای آمریکا کاملا بی هزینه هم نیست، یعنی تا زمانی که توافق برجام پابرجا باشد خروج آمریکا از برجام برای‌شان هزینه داشته و به عنوان کشوری یک جانبه‌گرا و تک‌رو در جوامع بین‌المللی شناخته خواهند شد، اما این هزینه آنقدر نیست که ضربه‌ی اساسی بخورند.

فاطمی نژاد خاطرنشان کرد: ترامپ از منظر صلح جهانی وارد نقض برجام شده است و استدلال‌اش این است که برجام در هدف منع اشاعه ناکارآمد است و ایران پس از دوره‌های تعیین شده می‌تواند به سرعت توانمندی‌های هسته‌ای خود را گسترش دهد.

استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی خاطر نشان کرد: سواد بین‌المللی و سیاسی ترامپ کم است اما ابله هم نیست و مشاوران قوی دارد. احتمالا تیمی که اطراف بوش بوند دور او هم هستند و مشاوره می‌دهند. ضمن اینکه لابی یهودی و عرب را هم باید در نظر گرفت، تمام این‌ها در دیدگاه‌های ترامپ تاثیرگذار است. حداقل سیاست‌های منطقه‌ای ترامپ در خاورمیانه دقیقا تحت تاثیر خواسته‌های عربستان و اسرائیل است و جوری است که انگار آمریکا مستقلا خواسته‌ و دغدغه‌ای ندارد.

فاطمی نژاد اضافه کرد: باید در نظر بگیریم اینکه ما در واقع یک فرد آرام نباشیم و بخواهیم فرد افراطی باشیم چه نتیجه‌ای خواهد داشت، ما یک بار این کار را کرده‌ایم و طبیعتا راه رفته را دوباره نباید برگشت، زیرا مشخص بود که چه شد و به نظر می‌رسد راه کج دار و مریز برای کشوری مانند ایران بهتر است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *