«حُسنا»؛ جشنواره‌ای برای کتاب‌های مذهبی

نخستین  جشنواره ملی طراحی جلد قرآن کریم و کتب ادعیه با حضور سعید بابایی دبیر جشنواره، حمیدرضا فلفلانی نماینده هیات داوران و تعدادی از داوران جشنواره و شرکت کنندگان و علاقه­مندان در فروشگاه مرکزی کتابفروشی به نشر مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعید بابایی گفت: با توجه به اینکه در خانه هر ایرانی حداقل یک جلد قرآن و یا کتاب­های ادعیه قرار دارد، خواستیم این کتاب­ها را با نگاه هنرمندانه­تری ببینیم و این فکر به نظرمان آمد که فراخوانی بدهیم تا هنرمندان وافراد دیگری با نگاه جدیدتری در این جشنواره شرکت کنند. پس از مشورت با تعدادی از دوستان و موافقت آنها این فراخوان را به صورت ملی اعلام کردیم. بنابراین از تعداد 350 اثری که به جشنواره رسید و مورد نقد و بررسی و داوری قرار گرفت، 10اثر به عنوان آثار برتر مورد تقدیر انتخاب شد.

سپس حمیدرضا فلفلانی در ادامه برنامه گفت: این جشنواره برای اولین بار است که اتفاق افتاده و دارای ضعف­هایی است که طبیعی مبه نظر می­رسد واین فرایند باید منجر شود که طرح­های جدیدی برای جلد قرآن داشته باشیم و در حقیقت طرح­های سنتی به روز شود و شکلی مدرن بگیرد.

وی در ادامه مطالب اشاره­ای به  لوگو جشنواره کرد و گفت: در این لوگو از طرح خط شکسته استفاده شده است و نمادی ایرانی دارد؛ به این خاطر ما جشنواره را با ایرانی بودن شروع کردیم که در حقیقت مسلمان ایرانی باشیم؛ و در کنار آن جایگاه عربی و مذهبی بودن خود را نیز حفظ کنیم. از همه مقدم­تر ایرانی بودن و ملیت و مسلمان بودن خود را داشته باشیم.

 

 

وی در ادامه گفت: در این کارها ساختارشکنی باید بیشتر باشد و مدرن­تر فکر کرد؛ اگر خواسته باشیم فلسفه خوبی پشت کار باشد، مطالعات و سرمایه گذاری بیشتری لازم است تا طرح­ها تکراری نباشد و هنرمندان بیشتری جلب کند.

راحله قدیری 28 ساله دارای مدرک فوق دیپلم گرافیک از اصفهان است. او درباره حضورش در این جشنواره گفت: ازطریق دفتر تبلیغاتی که درآن مشغول به کار هستم با فراخوان این جشنواره آشنا شدم و چون این یک کار دلی هست و قرار بود در مشهد انجام شود خیلی برای من خوشایند بود که در آن شرکت کنم. ابتدا از طرح کوفی استفاده کردم که برای جلد قرآن و مفاتیح نزدیک باشد و هر کدام از این طرح­ها فلسفه­ای دارد و یکباره به ذهنم می­رسید و طرح می زدم. این هنر را از دوران دبیرستان شروع کردم وعلاقه زیادی به کارهای هنری دارم و در دانشگاه گرافیک انتخاب کردم و ادامه دادم و در جشنواره های مختلفی هم تا کنون شرکت کرده­ام. حجم بالای کارها ایجاب می­کرد تا دیر وقت کار کنم تا بتوانم سر موعد مقرر طرح­ها را به مشتریان تحویل دهم. حتی برای دو عدد از طرح­هایم تا صبح بیدار بودم.

او در پایان تأکید کرد: گرافیک آرامش خاصی به من می­دهد؛ وقتی دغدغه و مشکل فکری دارم به این کار پناه می­آورم و آرام می­شوم. می­خواهم صددرصد کارم را ارتقا بدهم و معلوماتم را افزایش بدهم و با اساتید مختلفی کار کنم و افتخار می­کنم که کارهایم را به بهترین نحو انجام بدهم. طراحی برای من لذت بخش است و در کنارطراحی موسیقی را هم ادامه می­دهم.

***

در پایان این جشنواره به رسم یادبود به برگزیدگان لوح تقدیر همراه با تقدیرنامه اهدا شد.

 

 

سرویس فرهنگ «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *