حافظان دیوارهای بلند عزت و شرافت + گزارش تصویری

کمی بیشتر از 200کیلومتر آن‌طرف‌تر از مشهد، دیوارمان به دیوار کشور همسایه می‌رسد و مرزهای مشترک ایران و ترکمنستان آغاز می‌شود. قرار بود به شهرستان سرخس برویم و مرزبان‌ها را سوژه گزارش قرار دهیم. ساعت 6 صبح با گروهی از خبرنگاران جوان راهی مقصدی شدیم که شاید شنیدن اسمش بعضی‌ها را بترساند. جاده‌ای پیچ‌درپیچ در دشت‌هایی زیبا و بکر، قرار بود ما را به منطقه مرزی سرخس برسانند. بعداز حدود 2ساعت و نیم اولین روستایی که سر راهمان سبز شد، روستای پسکمر بود. خانه‌های کاهگلی و قدیمی و دستگاه‌های خانگی تصفیه آب که ظاهرا در منزل تمام اهالی یافت می‌شود دو شاخصه اصلی روستا است. زادگاه شهید صادق خدادادی که در مرز سیستان و بلوچستان به شهادت رسیده است. به خانه‌اش رفتیم. پدر سرکار بود و مادر در خانه ساده و محقرشان به گرمی از ما استقبال کرد. خوشحال بود و ممنون که برای احوال‌پرسی به سرغشان رفته‌ایم. البته معمولا مرزبان‌ها به خانواده شهید سر می‌زنند و حالشان را می‌پرسند. زیاد مزاحم آن‌ها نشدیم و خیلی زود بطرف مقصد اصلی یعنی پاسگاه مرزی پل خاتون به راه افتادیم. آن‌جا وقت مصاحبه با جانشین فرمانده هنگ مرزی سرخس هماهنگ شده و قرار بود پای صحبت‌هایش بنشینیم.

سرهنگ حسین یعقوبی با چهره‌ای آرام و مصمم پیش‌روی ما نشست و صبورانه به سوالات پاسخ داد.

 

فرمانده خوب،بر قلب‌ نیروها مدیریت می‌کند

 

  • درحال حاضر در چه مختصاتی قرار داریم؟

**خدا را به خاطر اعطای پاداش مجاهدت سپاسگزاریم و در این ایام که با ماه محرم مصادف شده از خداوند خواستاریم در این مسیر ما را ثابت قدم بدارد.

گروهان مرزی پل خاتون در فاصله 100 کیلومتری هنگ مرزی سرخس قرار گرفته که از شمال به گروهان مرزی سنگر و از جنوب به گروهان مرزی جنت آباد ختم می شود و فاصله از مرکز گروهان تا نقطه صفر مرزی تقریبا دو کیلومتر تا مرز ترکمنستان است.

 

  • ارتباط مرزبانی ایران و ترکمنستان چگونه است؟

**یکی از وظایف ذاتی، برقراری و استقرار نظم و امنیت در نوار مرز، استیفای حقوق مرزنشینان و اجرای قرار دادهای مرزی است و هر ساله بر اساس پروتکل های مرزی از طریق مرزبان شماره یک و مرزبان شماره دو در خصوص برقراری نظم و امنیت، تعاملاتی با کشور همسایه داریم که در سایه این تعاملات بازدیدها از میله های مرزی و سایر مأموریت ها صورت می‌پذیرد. برای مثال در ماه‌های گذشته بازی‌های آسیایی در کشور ترکمنستان برپا بود که در تشدید امنیت مرزها و کنترل ورود و خروج‌ها همکاری‌هایی انجام شد.

 

  • از نقش مردم و تعامل بین مرزبانی و مرزنشینان بگویید

**در راستای ایجاد مشارکت مردمی در تأمین نظم و امنیت اجتماعی و همچنین جهت ارتقاء توانمندی پلیس در نوار مرز تعاملاتی با سران طوایف و مردم داریم. در این زمینه علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی در رعایت قوانین مرزی و حریم مرز برای مردم و دانش آموزان و آگاه سازی برای توجیه قوانین مرزی، تابلوهایی در خصوص حریم مرز با رنگ های مختلف نشان داده شده؛ چراکه اینچنین موارد آموزشی در نظم و امنیت مرزی تأثیرگذار هستند.

ما معتقدیم مرزبان واقعی مردم هستند و تعامل خوبی با پرسنل مرزبانی دارند لذا اگر می خواهیم نظم و امنیت در نوار مرزی مستقر باشد باید توجه کنیم که این امر با مشارکت مردم و در کنار مردم صورت می پذیرد؛ پیش از انقلاب، امنیت با زور چماق و اسلحه تامین می‌شد اما امروز پلیس وظیفه دارد امنیت را با مشارکت مردم بوجود آورده و آن را حفظ و گسترش دهد که خوشبختانه تا امروز نیز این امنیت با حضور و مشارکت مرزنشینان حاصل شده است.

 

  • درصورت بروز مشکل در نوار مرزی، از چه طریقی حل و فصل می‌شود؟

**برابر پروتکل های مرزی محل ملاقات های مرزیِ مشخص شده، وجود دارد که در صورت رخ دادن اتفاق بر اساس آن قرار ملاقات با مرزبانان کشور مقابل هماهنگ می‌شود و درباره مشکل پیش آمده گفتگو انجام می‌گیرد.

 

 

  • از حال و هوای خدمت در مرزبانی بگویید

**به خودمان می‌بالیم و افتخار می‌کنیم که بعنوان سرباز ولایت مشغول خدمت هستیم. من همیشه به نیروهای خودم گفته‌ام اگر نیت ها خالص باشد و کار برای رضای خدا صورت گیرد مورد توجه الهی قرار خواهد گرفت.

خدمت در نوار مرز سختی خود را دارد که می توان با فعالیت های فرهنگی از آن کاست و ثابت کنیم این صبر و تحمل در شرایط دشوار فقط برای رضای خدا است؛ پرسنل مرزبانی خط مقدم نیروهای مسلح هستند و لذا خانواده ها نیز به این نتیجه رسیده اند که خدمت در نوار مرز عبادت و افتخار است.

در دعای صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) داریم که دو چشم در قیامت هرگز گریان نخواهد بود؛ چشمی که از ترس خدا گریه می‌کند و چشمی که از مرزهای سرزمین حفظ و حراست می‌کند. مقام معظم رهبری نیز گفته‌اند مرز به منزله دیوار بلند عزت و شرافت یک ملت است. مرزبانی خط مقدم نیروهای مسلح است و ما و خانواده مرزبانی بر این باور هستیم که خدمت در نوار مرزی عبادت است.

 

 

  • حس شجاعت و رشادت و آمادگی همیشگی که در پرسنل مرزبانی وجود دارد از کجا منشع می‌گیرد؟

** باتوجه به اینکه دائم در معرض تهدیدات و آسیب های دشمن هستیم همواره باید تقویت بنیان عقیدتی مورد اهمیت قرار گیرد. از مهم ترین موضوعات مورد تأکید موضوع دشمن شناسی است لذا اگر نقشه راه دشمن شناخته شود و مجهز شویم موفق خواهیم بود چراکه یکی از دشمنان اصلی کم کاری و تنبلی است به همین دلیل باید اراده قوی، فرهنگ جهادی و شهادت عاشورایی دفاع مقدس ترویج و تقویت شود.

 

  • رابطه شما با نیروهایتان چطور است؟

** به این نتیجه رسیده ایم که مدیر و فرمانده کسی است که بتواند بر قلوب نیروهای زیر مجموعه مدیریت داشته باشد و نباید از جدیت در مدیریت نوار مرزی غافل شویم و باید هوشیاری نیروها حفظ شود.

 

  • آیا از مرز ترکمنستان قاچاق موواد مخدر نیز صورت می‌گیرد؟

** در مرز ترکمنستان تردد قاچاقچیان مواد مخدر کمرنگ است؛ اما هر ساله در ملاقات های مرزی روابط و رفتار مرزبانان کشورهای همسایه را منتقل می کنیم و در راستای حقوق مردم تلاش داریم.

 

  • مرزبانی از نظر امکانات در چه شرایطی قرار دارد؟

** امکانات در حال پیشرفت است؛ مرزبانی حالت سکون و رکود ندارد و از زمانی که ستاد مرزبانی تشکیل شده از لحاظ تجهیزات اپتیکی، الکترونیکی و پهبادها پیشرفت داشته است؛ اما این ابزار و امکانات موقعی تأثیر گذار خواهند بود که در اختیار فردی باتقوا، شجاع، آگاه وآموزش دیده قرا گیرد، اگر استفاده از امکانات بدون داشتن بصیرت، شجاعت، فرهنگ جهادی و شهادت باشد، مؤثر نمی شود.

 

  • حرف آخر

** مرزبانی در حال معرفی است و نیاز به تقویت و معرفی بیشتر دارد که رسانه ملی پل ارتباطی خوبی برای انعکاس اقدامات برای مردم محسوب می شود تا به این نتیجه برسیم و بدانیم چه کسانی از سرمایه عمر خود گذشتند تا امنیت و آسایش را برای مردم به ارمغان آوردند، لذا همه مدیون خون شهدا هستیم؛ در مجموعه مرزبانی شهدای زیادی هستند که در ایام مختلف بر خودمان وظیفه می دانیم با خانواده های آنان دیدار کنیم. امروز پلیس برای امنیت بخشی، جامعه محور و مشارکت محور است و لذا سعی داریم با تعاملات نهادهای متولی امنیت در این مسیر ایجاد شود.

 

هم‌خدمتی‌ها بهترین دوستان هستند

صحبت‌هایمان تازه گل انداخته‌بود که ساعت روی دیوار وقت رفتن را نشان می‌داد. راه افتادیم تا از چند نقطه مرزی بازدید کنیم و بعد به مشهد برگردیم. در راه برگشت به یک پاسگاه دیگر نیز سر زدیم. گرماب جنوبی، سربازهایی با روحیه داشت که علی‌رغم تمام خستگی لبخند به لب داشتند. اینکه وسط اینهمه سختی، دوری از خانه و خانواده و خطراتی که در نقطه مرزی برای مرزبانان وجود دارد بازهم می‌خندند سوالی بود که باعث شد به همراه دوستان خبرنگارم به سراغ یکی از سربازان برویم و با او همصحبت شویم.

استواردوم وظیفه مجید خزائیان از جالب بودن دوران خدمت گفت و اینکه در این دوران با تمام سختی‌هایی که دارد ولی رفیق‌های خوبی پیدا می‌کنیم و در این وضعیت در بسیاری مواقع خوش می‌گذرد.

جوان ۲۴ ساله مشهدی درباره حس و حالش گفت: این را می‌دانم که مرزها به نگهبان و مراقب احتیاج دارند و از اینکه در حال حاضر این وظیفه را انجام می‌دهم بسیار خوشحالم چونکه مردم کشور اسلامیم در امنیت زندگی می‌کنند.

خزائیان اضافه کرد: هر ۴۵ روز حدود ۱۲ روز مرخصی داریم و یکی از سختی‌هایی که اینجا داریم این است که خودرو برای رسیدن به مشهد به سختی پیدا می‌شود.

 

 

اینجا از کمبودها فرصت می‌سازیم

در حین بازدیدها فرصتی پیش آمد تا از فرمانده گروهان مرزی دوغارون بپرسم دلیل این صمیمیت بین نیروهای مرزی نزدیکی آنان به خدا چیست که جواب داد: در پاسگاه‌های مرزی هرچه بیشتر صداقت داشته‌باشید بیشتر به خدا نزدیک خواهید بود چون شمایید و خلوتی که با پروردگارتان دارید. باید با بچه‌ها در ماموریت‌ها و کمین‌ها و نگهبانی‌ها باشید تا بفهمید من چه می‌گویم.

سروان خدادادی افزود: تجربه نشان داده‌است هرجا فرمانده از نیروهایش جلوتر حرکت می‌کند نیرو سعی می‌کند از فرمانده پیشی بگیرد. اینکه کسی بخواهد پشت میز بنشیند و فقط دستور دهد جوابگو نیست. امروز در مجموعه مرزبانی یک فرمانده باید هم به تخصص‌های مختلف آشنا باشد و هم روانشناس خوبی باشد زیرا افراد مختلفی وارد مرزبانی می‌شوند؛ ممکن است کسی از بقیه قوی‌تر یا ضعیف‌تر باشد و یک فرمانده باید بتواند بین همه نیروها تعادل برقرار کند و یک بازده مطلوب بگیرد.

از او پرسیدم یک سرباز وقتی دوران خدمت خود را در مرزبانی به پایان می‌رساند چه ویژگی‌هایی به او اضافه شده‌است که بیان کرد: خدمت در مجموعه مرزبانی به‌گونه‌ای است که باید از کمبودها فرصت ساخت. ما سربازانی داشته‌ایم که در همین مرز استعداد و علاقه خود را پیدا کرده و در آن به تبحر رسیده‌اند. برای مثال اگر کسی کمی به خبازی تمایل داشته‌باشد اینجا می‌تواند تجربه‌های بسیار خوبی را بدست آورد و در آینده همان شغل را ادامه دهد. جوانان اینجا طوری تربیت می‌شوند که بعداز ازدواج ستونی محکم برای خانواده خواهند بود.

غروب شده‌بود. من و دوستانم با تجربه‌ای تازه و کم‌نظیر که به‌لطف معاونت اجتماعی مرزبانی خراسان رضوی رقم خورد به‌طرف خانه حرکت کردیم. شیربرنج نذری ایستگاه صلواتی در شهر صالح‌آباد شیرینی این سفر را دوچندان کردیم. ما به خانه برگشتیم اما مردانی غیرتمند و با صلابت، ایستاده چون سرو مشغول نگهبانی از مرزهای این آب‌‌وخاک بودند.

 

 

گزارش تصویری:

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *