توسعه همکاری ها بین خراسان رضوی و قزاقستان جنوبی

استاندار خراسان رضوی 11 مهر جاری به دعوت استاندار قزاقستان جنوبی در راس هیاتی 15 نفره از مدیران اقتصادی، فعالان و تجار بازرگانی استان به کشور قزاقستان در آسیای میانه سفر کرد. این هیات عصر امروز 14 مهر به مشهد بازگشت. روسای سازمانهای صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نمایندگان پارک علم و فناوری، مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور و چند نفر از فعالان بخش کشاورزی به ویژه در حوزه کشت فراسرزمینی و نیز مدیران تجاری و بازرگانی فعال در قزاقستان، استاندار خراسان رضوی را در این سفر چهار روزه همراهی کردند.

استاندار خراسان رضوی گفت: طبق گفت وگوها و توافق انجام شده با مسئولان بلندپایه قزاقستان پرواز مشهد به چیمکنت مرکز استان قزاقستان جنوبی در آن کشور به زودی راه اندازی می شود.

علیرضا رشیدیان جمعه شب در بازگشت از سفر چهار روزه به قزاقستان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برنامه ریزی برای راه اندازی پرواز مشهد – چیمکنت یکی از دستاوردهای سفر به قزاقستان است. این پرواز در ابتدا چند مسیره خواهد بود که پس از جذب مشتری بیشتر به صورت خاص و مستقیم انجام می شود.

وی به اهداف و دستاوردهای سفرش به قزاقستان در راس هیات اقتصادی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: با توجه به خواهرخواندگی استان های خراسان رضوی و قزاقستان جنوبی، از سوی استاندار دعوتی به عمل آمد که به همراه هیاتی از بخشهای دولتی و خصوصی به قزاقستان سفر کردیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: گسترش همکاری ها و مناسبات در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، دامداری، حمل و نقل، دانشگاهی و گردشکری از دستاوردهای سفر به استان قزاقستان جنوبی بوده است.

وی گفت: ملاقات با شهردار چیمکنت پیرامون همکاری و نقش پیمانکاران ایرانی در پروژه های زیربنایی و روبنایی، بازدید از نمایشگاه توانمندیها و ظرفیتهای تولیدی استان و کشور در آلماتی، بازدید از پارک علم و فناوری آلماتی با هدف گسترش مناسبات، گسترش همکاریها در حوزه صنعت و پیشنهادات برای بحث تولیدات مشترک و صادرات بین دو کشور از محورهای توافق و گفت گوهای انجام شده در این سفر بوده اند.

وی به افزایش 34 درصدی صادرات به قزاقستان نیز اشاره و بیان کرد: افزود: پارسال 46 میلیون دلار صادرات به آن کشور داشتیم که رشد قابل توجهی را نشان می دهد. قزاقستان بازار خوبی برای صنایع و تولیدات خراسان رضوی، حوزه مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی دارد.

استاندار خراسان رضوی وجود مشکلات در زمینه صدور روادید، مسائل اقامتی، تعرفه های گمرکی و امور بانکی را از چالشهای تجار و سرمایه گذاران ایرانی عنوان و بیان کرد: در این سفر مذاکرات خوبی در این خصوص انجام شد و طرف قزاقستانی قول پیگیری رفع این مشکلات را داد.

 

خراسان رضوی جزو استان های مهم و پهناور ایران است

در برنامه های سفر استاندار به قزاقستان، نشست مشترک هیات خراسان رضوی با اتاق کارآفرینان ( بازرگانی ) چیمکنت برگزار شد.

علی رضا رشیدیان در این دیدار با اشاره به مزیت‌های منحصر به فرد استان، اظهار داشت: به لحاظ جمعیت و وسعت جزو استان‌های مهم و پهناور ایران به شمار می‌رویم که با اقتصادی قوی دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های گردشگری، صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی هستیم.

وی افزود: وجود معادن سرشار و غنی سنگ آهن و 44 ماده ی معدنی دیگر، فعالیت واحدهای فولادی، وجود بیش از 6 هزار واحد صنعتی، تولید محصولات باغی و زراعی استراتژیک مانند زعفران و پسته از جمله مزیت های خراسان رضوی به شمار می رود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به عنوان عظیم‌ترین ظرفیت فرهنگی کشوراست، افزود: مشهد مقدس کانون توجه مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت است و این فرصت مهم باعث شده که ما سالانه پذیرای حدود بیش از 27 میلیون زائر از اقصی نقاط ایران و جهان باشیم که 2.5 میلیون نفر آن‌ها را زائران خارجی تشکیل می دهند.

استاندار خراسان رضوی قرار گرفتن ایران در کریدور شمال، جنوب و شرق، غرب، مزیت ترانزیت،  دسترسی آسان به کشورهای حوزه ی آسیای میانه، وجود دو منطقه ی ویژه اقتصادی در جوار چهار مرز رسمی را از جمله زمینه های توسعه و جذب سرمایه گذاری در ایران دانست.

رشیدیان با اشاره به مزیت های حمل و نقل ریلی استان چه در حوزه ی بار و مسافر، افزود: تنها در سال گذشته 14.5 میلیون نفر از طریق راه آهن به مشهد مقدس وارد شده اند و در ایستگاه مشهد روزانه بالغ بر 90 رام قطار تردد می کند.

وی وجود شرکت های دانش بنیان، انرژی های تجدید پذیر مانند تونل های باد و انرژی خورشیدی، توانمندی استان در صنعت توریسم، توریست درمانی، انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ ها و ظرفیت های استان در حوزه ی کشاورزی و دامی را از دیگر توانمندی های خراسان بر شمرد.

رشیدیان بر لزوم برنامه ریزی برای تقویت تعاملات اقتصادی استان با قزاقستان تاکید کرد و افزود: در این راستا آماده ی تبادل هیات های تجاری و برپایی نمایشگاه های مشترک هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، این مهم را فرصت مغتنمی برای مشهد و کشور دانست و افزود: با توجه به ظرفیت بی‌پایان حرم مطهر و سیره حضرت رضا(ع)، این ظرفیت می‌تواند پایگاهی برای گفت و‌گوی بین اسلام و سایر ادیان و در واقع مسلمانان و اهل کتاب باشد و مرکزیتی بین المللی دراین حوزه یابد.

در ادامه رئیس اتاق کارآفرینان قزاقستان جنوبی نیز به بیان مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری این استان پرداخت و  بر لزوم توسعه تعاملات اقتصادی دو طرف تاکید کرد.

 

دیدار استانداران خراسان رضوی و قزاقستان جنوبی

 

استاندار خراسان رضوی در جریان سفرش به جمهوری قزاقستان با حضور در شهر چیکمنت با استاندار قزاقستان جنوبی دیدارکرد.

علی رضا رشیدیان در این دیدار، سطح مطلوب روابط دو کشور و اهتمام دو طرف بر توسعه ی روابط در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را خاطر نشان کرد.

وی با اشاره به مزیت‌های منحصر به فرد خراسان رضوی، تصریح کرد: به لحاظ جمعیت و وسعت جزو استان‌های مهم و پهناور جمهوری اسلامی ایران هستیم که دارا بودن اقتصادی قوی، ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های گردشگری، صنعتی، معدنی، خدماتی و کشاورزی از جمله مزیت های این استان است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: وجود نیروهای متخصص و توانمند، فعالیت دانشگاه ها و مرکز آموزش عالی، قرار گرفتن در کریدور شمال، جنوب و شرق، غرب، مزیت ترانزیت،  دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه و وجود دو منطقه ی ویژه اقتصادی در جوار مرز از دیگر ظرفیت های این استان می باشد.

رشیدیان گفت: این استان سالانه پذیرای بیش از 27 میلیون زائر و گردشگر است که دو میلیون نفر آن‌ها را زائران خارجی تشکیل می دهند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به سابقه همکاری های دو استان و امضا یاد داشت تفاهم همکاری بازرگانی، اقتصادی و فرهنگی در تاریخ های ششم خرداد ماه 76 و 29 تیر ماه 77 و 22 شهریور 79 ، بر لزوم عملیاتی شدن این توافقات بر اساس ظرفیت ها و توانمندی های یکدیگر و نیازهای متقابل، تاکید کرد: بر این اساس مقرر شد دو استان، در خصوص حوزه های بازرگانی، صنایع به ویژه صنعت ساختمان، ماشین آلات صنعتی و معدنی، صنایع تبدیلی، مواد غذایی، صدور خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی و دامداری، کشت فراسرزمینی، تبادل علمی و آموزشی، تکنولوژی های نوین و فناوری با هدف رونق تولید، تبادل کالا، گردشگری سلامت و راه اندازی مجدد پرواز مستقیم مشهد به چیکمنت با یکدیگر همکاری کنند و موضوعات مطرح شده در این دیدار، پس از تایید نهایی مقامات دو کشور؛ برای اجرایی شدن در جریان سفر استاندار قزاقستان جنوبی به خراسان رضوی به امضا برسد.

 

پیگیری راه اندازی پرواز مستقیم مشهد به آلماتی

علی رضا رشیدیان در این دیدار با اشاره به ظرفیت های منحصر به فرد مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی کشور و فرهنگی جهان اسلام، اظهار داشت: این کلانشهر مذهبی جهان دارای مزیت های فراوانی در حوزه های فرهنگی، پزشکی، اقتصادی، صنعتی، فناوری و سرمایه گذاری است.

رشیدیان با تاکید بر توسعه ی همه جانبه روابط تجاری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با آلماتی، از آمادگی استان برای استقبال و حضور گردشگران و سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف، خبر داد.

وی با تشریح فرصت های بی بدیل سرمایه گذاری در استان و مشهد خواستار تبادل هیات های تجاری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دو طرف در راستای توسعه ی مناسبات اقتصادی شد. تسهیل در صدور ویزا و تردد اتباع دو طرف، برقراری پرواز مستقیم مشهد _ آلماتی، تشکیل کمیته مشترک برای ارزیابی ظرفیت های دو طرف، همکاری های دانشگاهی در زمینه فناوری های نوین، پیگیری تخصیص تعرفه ترجیحی برای صدور کالا و تسهیل در تبادل پول از طریق بانک از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

باورجان بایبیک شهردار آلماتی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات خراسانی در آلماتی گفت: مشهد مقدس کعبه دوم مسلمانان است و مردم این شهر تمایل زیادی برای دیدار و زیارت مشهد دارند.

وی ضمن تبیین ظرفیت های آلماتی، افزود: همجواری با کشور چین و بازار 1.5 میلیارد نفری آن زمینه ی خوبی برای صادرات مجدد محصولات خراسان رضوی به چین است.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *