تنها 7روز از 197روز

“امروز هوا پاک است” جمله‌ای است که مشهدی‌ها در 198 روزی که از شروع سال 96 می‌گذرد تنها 7 بار شنیده‌اند. اگرچه اوضاع مشهد از کلانشهر تهران کمی بهتر است اما این به معنای شرایط خوب نیست. اینکه شاخص کیفیت هوا(AQI) که برای پنج آلاینده اصلی هوا یعنی ذرات معلق، دی اکسید نیتروژن، ازن سطح زمین، منواکسید کربن و دی اکسید گوگرد محاسبه می شود تنها در 7 روز از 6ماهه نخست سال در بازه 0تا50 قرار داشته و اصطلاحا هوای پاک را در ریه‌هایمان ریخته‌ایم می‌تواند یک هشدار جدی باشد.

چندروزی هست که کیفیت هوای مشهد در شرایط ناسالم و وضعیت هشدار قرار دارد و بهتر است تا حد امکان کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری خاص از خانه خارج نشوند.

 

سیستم حمل‌ونقل معیوب، مهمترین عامل آلودگی هوا

مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد می‌گوید اگر با تغییر شرایط جوی و کاهش دمای پیش‌بینی شده که به پدیده وارونگی هوایی دامن می‌زند بارندگی نداشته‌باشیم، چندروز آینده را هم باید هوای ناسالم تنفس کنیم.

رضا اسماعیلی معتقد است اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوا در مشهد سیستم حمل‌و‌نقل فرسوده و نامناسب است و هر اقدامی که برای رفع مشکلات و معضلات این سیستم انجام شود مستقیما روی بهبود کیفیت آب‌وهوایی تاثیرگذار است.

اسماعیلی با اعلام اینکه 21 روز از ابتدای سال جاری مشهد در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته‌است می‌افزاید: ارتقا کیفیت سوخت، افزایش استاندارد موتور خودروها و کنترل حجم ترددها می‌تواند روزهای پاک بیشتری را به ارمغان بیاورد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را برای کاهش آلودگی هوا توصیه و تاکید می‌کند: بیماران قلبی و تنفسی، کودکان، زنان باردار و سایر گروه‌های آسیب پذیر تا حد امکان از منزل خارج نشوند یا از حضور در مناطق پر رفت و آمد، هسته مرکزی شهر و مناطق آلوده خودداری کنند و عموم مردم نیز از فعالیتهای ورزشی در فضای باز بپرهیزند.

طبق اعلام حمید صالحی، منطق سرافرازان و شهید مفتح آلوده‌ترین هوا را در مشهد دارند.

 

این هفته طبیعت‌گردی تعطیل

اما ظاهرا این هفته قرار است مشهد میزبان سرمای پاییزی باشد. شرایطی که ممکن است شهروندان را ناچار به استفاده از وسایل گرمایشی کند.

قائنی‌پور که کارشناس هواشناسی است می‌گوید: عبور یک موج ناپایدار از روی استان خراسان رضوی باعث افزایش ابر و وزش باد در استان مخصوصا نوار شرقی و نیمه جنوبی خواهد شد ضمن اینکه انتظار می‌رود با شمالی شدن جریانات و نفوذ سیستم پرفشار شمالی، روند کاهش دما اتفاق بیفتد.

پیش‌بینی این کارشناس برای دمای حداقل شبانه در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری در نقاط سردسیر استان، صفر و کمتر از صفر است. همینطور احتمالا شاهد بارش رگبارهای پراکنده در قسمت‌های غربی و شمالی استان خواهیم بود و پنجشنبه به اوج خود می‌رسد.

او به کوهنوردان و طبیعت‌گردان توصیه می‌کند این هفته برنامه‌های خود را تعطیل کنند.

قائنی‌پور احتمال بارش برف را ضعیف می‌داند و معتقد است از شنبه دوباره شاهد روند افزایش دما خواهیم بود.

 

 

هشدار جهاد کشاورزی در خصوص سرمای هوا

سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه ای خطاب به کشاوران، دامداران و باغداران این استان نسبت به سرمای هوا هشدار داد و بر ضرورت رعایت اقدامات لازم به منظور جلوگیری از خسارت در بخش کشاورزی تاکید کرد.

در این اطلاعیه که روز گذشته منتشر شد آمده: با ورود سامانه جوی هوای سرد از امروز 11 مهر به خراسان رضوی بیشترین کاهش دما روزهای پنجشنبه و جمعه آتی رخ خواهد داد بطوری که دمای حداقل شبانه در نواحی سردسیر کوهستانی به صفر و زیر صفرکاهش می یابد لذا کشاورزان، دامداران و باغداران در این زمینه اقدامات پیشگیرانه از خسارت را انجام دهند.

در این اطلاعیه توصیه شده کشاورزان سبزی و صیفی‌کار نسبت به جمع آوری محصولات خود تسریع به عمل آورند و در خصوص برداشت محصولات ذرت و علوفه اقدام کنند. همچنین کشاورزان کلزاکار نسبت به آبیاری مزارع به جهت کاهش اثرات سرما اقدام نمایند.

گلخانه داران و مرغداران نیز نسبت به کنترل وسایل حرارتی و گرمایشی به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت به تولیداتشان اقدامات لازم را انجام دهند. باغداران هم نسبت به جمع آوری محصولات باغی اقدام نمایند.

 

 

گزارشی از صادق شیخی

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *