ترامپ با سخنانش دنیا را علیه خود بسیج کرد

یک نماینده مجلس با اشاره به سخنان رییس جمهور آمریکا گفت: ترامپ اتحاد هم پیمانان خودش را به قیمت این که تعدادی کشور عربی و رژیم صهیونیستی خوشحال شوند از بین برد و همینطور اشتباه استراتژیکی انجام داد که در آینده نه چندان دور در عرصه بین الملل از نظر ویژگی‌های حقوق بین الملل و روابط بین الملل یک ضرر و خسران بسیار بزرگ برای آمریکا بوجود خواهد آورد.

سعید باستانی اظهار کرد: هدف اصلی صحبت‌های رییس جمهور آمریکا عمل کردن به یکی از وعده های انتخابی اش بود تا به مردم بگوید به قول‌هایش عمل کرده است و این اظهارات بیشتر مصرف داخلی برای آمریکا داشت.

وی با اشاره به اینکه  ترامپ چند اشتباه بزرگ استراتژیک انجام داد، گفت: او متوجه نبود برای این که حمایت برخی از افراد داخل آمریکا را جلب کند باید چه هزینه ای را پرداخت کند و با صحبت هایی که انجام داد جامعه جهانی را علیه خودش بسیج کرد.

باستانی افزود: صحبت های رییس جمهور آمریکا هیچ مبنای حقوقی نداشت و آقای ترامپ فقط قصد داشت که به عنوان کسی که رییس جمهور شده به وعده انتخاباتی اش عمل کند و گفت من برجام را قبول ندارم و به کنگره واگذار کرد.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین ادبیات گفتاری ترامپ هم بسیار سخیف بود و قصد داشت با یادآوری چند نکته به جامعه جهانی بگوید که ایران در قبال مردم آمریکا کارهای بدی کرده است اما توجه نکرد که برای صحبت هایش هیچ سند قانونی وجود ندارد، در حالی که برای اقدامات آمریکا علیه ملت ایران بعنوان مثال کودتای 28 مرداد، حادثه هواپیمای مسافربری، کمک های آمریکا به کشورها در جنگ تحمیلی و … سندهای قانونی متعددی وجود دارد.

باستانی ادامه داد: در جایی که میلیون‌ها مخاطب و بیننده وجود دارد می بایست بادقت بیشتری رفتار کرد و مشاورین ترامپ باید بیشتر کمک می کردند، بعنوان مثال رییس جمهور آمریکا نام خلیج همیشگی فارس را به غلط چیز دیگری گفت تا کشورهای عربی خوششان بیاید و اصلا فکر نکرد که ایرانی ها فارغ از هر جناح سیاسی، قوم، مذهب و … در مورد این قضیه بسیار حساس هستند و این یکی دیگر از اشتباهات استراتژیک در صحبت هایش بود و بعنوان عضوی از خانواده بزرگ ملت ایران تاسف خوردم به حال کشوری مانند آمریکا و مردمانش که چنین رییس جمهوری را انتخاب کردند تا بعنوان شخص اول کشور تصمیم گیری کند.

وی با بیان این که اختلافات داخلی آمریکا و منافع دو حزب جمهوری خواه و دموکرات از موضوعات مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد، گفت: رییس جمهور آمریکا از حزب جمهوری خواه است و در تضاد منافع با حزب دموکرات قرار دارد، دموکرات ها عمدتا مالک شرکت‎های اقتصادی بزرگ در حوزه مهندسی مانند ماشین سازی، هواپیماسازی و … هستند و جمهوری خواه ها مالک کارخانه های اسلحه سازی، طبیعتا فردی مانند آقای ترامپ باید کاری کند تا حزب دموکرات از منافع اقتصادی برجام مانند بویینگ و … نفعی نبرد و از طرفی با انعقاد قرارداد های بزرگ در حوزه اسلحه مانند قرارداد با عربستان به تقویت حزب خودش کمک کند.

این نماینده مجلس در مورد واکنش و اقدامات ایران به رفتارهای اخیر آمریکا بیان کرد: یکی از مسائلی که برای ما بسیار مهم است اتحاد داخلی خودمان است که به طور بسیار قوی در حوزه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم شکل گرفته است و کار بسیار بی خردانه ای که ایالات متحده آمریکا در مورد سپاه انجام داد هیچ مبنایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل دفاعی مانند موشک ها هم کشورهای دیگر حق صحبت و مذاکره با ما را ندارند، چراکه تقویت بنیه دفاعی برای دفاع از خودمان است و در هشت سال جنگ تحمیلی که تمام دنیا علیه ما بود بسیار ضرر کردیم و بر اصول اصلی حرکت انقلاب اسلامی چه در مسائل دفاعی و سایر مسائل پافشاری خواهیم کرد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *