برای ریشه‌کنی هپاتیت به‌دنبال ارتقاء سواد بهداشتی بانوان هستیم

رئیس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت استان خراسان رضوی گفت: شورای زنان مجمع خیرین سلامت به دنبال ارتقاء سواد سلامت و بهداشتی بانوان استان است تا علاوه‌بر پیش‌گیری از بسیاری بیماری‌ها، هپاتیت نیز در استان ریشه‌کن شود.

آرزو حیدریان در حاشیه برگزاری نشست مجمع خیرین سلامت شورای مشارکت‌های زنان استان، افزود: همزمان با هفته ملی سلامت بانوان و در آستانه هفته هپاتیت، ما این سمینار را برای اطلاع‌رسانی به بانوان سطح شهرستان‌ها و مراکز دخیل در این امر برگزار کردیم.

مهمانانی از شبکه‌های بهداشت، زندان‌ها و مسئولان بهزیستی و آموزش‌وپرورش و بانوانی که در شهرستان‌ها مسئول کمیسیون سلامت هستند، دعوت شدند تا با یک وفاق و همدلی طرح موضوع صورت گیرد.

حیدریان با بیان اینکه به مقوله هپاتیت در شهرستان‌ها ورود پیدا کردیم، تصریح کرد با توجه به اینکه در سال 2006 در سطح دنیا به این نتیجه رسیدند که آمار این بیماری بیش از مرگ‌ومیر ناشی از ویروس HIV و بیماری ایدز است، بحث ریشه‌کنی هپاتیت C  باید جدی گرفته شود؛ بنابراین به این دلیل که بتوانیم اهمیت موضوع را در سطح استان مطرح کنیم و کسانی که به هر نحوی در این قضیه دخیل هستند را پای کار بیاریم و سرشاخه‌ها را بهتر بشناسیم، امروز گرد هم آمدیم.

رئیس شورای زنان مجمع خیرین سلامت استان خراسان رضوی عنوان کرد: با کسانی که در زندان‌ها، مراکز ترک اعتیاد و NGO های زنان بی‌سرپرست حضور دارند و فعالیت می‌کنند، در ارتباط هستیم. به آن‌ها اطلاع‌رسانی‌های کافی می‌شود و در صورت نیاز آزمایش‌های لازم صورت می‌گیرد تا بتوانیم مبتلایان را تشخیص دهیم و کسانی که از بیماری خود اطلاع ندارند را شناسایی کنیم. امروزه با داروهایی که برای درمان این بیماری وجود دارد، به سمت درمان مبتلایان پیش می‌رویم.

حیدریان با اشاره به اینکه متولی این پروژه جهاد دانشگاهی است، افزود: 8 ماه بر روی این پروژه کار شده و اکنون استارت کار زده شده است. ما نیز به‌عنوان یکی از گروه‌های دخیل به‌عنوان مجمع خیرین سلامت و شورای مشارکت زنان پای کار این پروژه آمدیم تا بتوانیم حمایت‌های لازم را داشته باشیم؛ چراکه چنین پروژه‌های علمی‌پژوهشی هزینه‌های خود را می‌طلبد و ما سعی داریم خیرین را به این سمت سوق دهیم تا پای کار پروژه‌های علمی و پژوهشی درخصوص مسائل پیش‌گیرانه بیایند.

رئیس کمیسیون جمعیت و سلامت پارلمان مشورتی زنان استان خراسان رضوی تشریح کرد: بانوان به‌عنوان قلب خانواده سهم به‌سزایی در سلامت افراد دارند و با توجه به این که در هفته سلامت بانوان هستیم، نشستی را با برخی از بانوان برگزیده استان داشتیم تا یک‌سری اطلاع‌رسانی‌ها و آموزش‌ها را به خانم‌های خانه‌دار، مربیان بهداشت و مدارس داشته باشیم.

وی با تاکید بر نقش آموزش‌وپرورش بر تعلیم مباحث پیشگیرانه، افزود: طیف عظیمی از مخاطبان ما دانش‌آموزان هستند. از مدارس اگر به دانش‌آموز و خانواده او اطلاع رسانی دقیق شود که به‌طور مثال تغذیه صحیح و ورزش منظم و به‌اندازه داشته باشند و یا فلان رفتارهای پرخطر را از خود دور کنند، اصولاً پیشگیری شکل می‌گیرد و بسیاری از بیماری‌ها رخ نمی‌دهد.

حیدریان با اشاره به اینکه شناسایی بیماران به‌خودی‌خود نیازمند یک‌سری هزینه‌هاست، تصریح کرد: پس از شناخت نیز، روند درمانی بیمار با توجه به بیمه‌ بودن یا نبودن متغیر است و برای برخی که تحت پوشش بیمه قرار ندارند، هزینه‌ها سنگین است که مجمع خیرین سلامت به این قضیه نیز ورود می‌کنند و کمک‌های لازم صورت می‌گیرد. شورای زنان مجمع خیرین سلامت استان برای بانوانی که تمایل داشته باشند عضو مجمع شوند، راه‌های مختلفی را درنظر گرفته است. این عزیزان می‌توانند به سایت مراجعه کنند و با مراجعه به شعب ما در سطح شهرستان‌ها و یا خود مشهد، اطلاعات لازم را بگیرند. شماره‌حساب‌هایی داریم که می‌توانند مراجعان وجوه مدنظر خود را به آن واریز و به ما کمک کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *