اسناد توسعه‌ای استان‌ها می‌‎تواند پایه‌ای جهت تهیه سند آمایش باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عدم تهیه سند آمایش به چالشی بنیادین در نظام برنامه و بودجه کشور تبدیل شده است که بایستی با همکاری دولت و مجلس این چالش و مشکل حل شود.

هادی شوشتری در خصوص آمایش سرزمینی، اظهار داشت: آمایش سرزمینی به معنای نحوه توزیع فعالیت‌های انسانی و اقتصادی در پهنه سرزمینی، یکی از موضوعات بسیار مهمی است که به چالشی بنیادین در نظام برنامه و بودجه کشور تبدیل شده است که بایستی با همکاری دولت و مجلس این چالش و مشکل حل شود.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس داده سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS ایران به لحاظ گستره جغرافیایی جز کشورهای بزرگ دنیا است و از حیث گستره سرزمینی رتبه 18 را در اختیار دارد، بیان کرد: ایران به لحاظ نحوه استقرار جغرافیایی نیز در چهار راه حوادث دنیا قرار گرفته و طبیعی است که کشوری با این پهنه و 31 استان، بایستی سند آمایش سرزمینی آن مشخص باشد.

وی با بیان اینکه با نگاهی به جغرافیای سیاسی و اقتصادی کشور ملاحظه می شود که پهنه غربی کشور با تراکم و تمرکز سکونت گاهی انسانی بیشتری مواجه است، افزود: فعالیت‌های اقتصادی و تراکم انسانی در پهنه شرقی کشور کمتر از پهنه غربی کشور است.

شوشتری با اشاره به لزوم تهیه سند آمایش سرزمینی، متذکر شد: استان‌های 31 گانه کشور ظرفیت‌ها و نقاط ضعف و قوتی دارند و در قالب ماتریس ثبات مشخص است که هر استان چه تهدیدها و چه فرصت‌هایی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجمالا اسناد بالادستی و اسناد توسعه‌ای برای استان‌های کشور داریم که می‌‎تواند پایه‌ای برای سند آمایش سرزمینی باشد، گفت: آمایش سرزمینی یک حلقه مفقوده در کشور است و امیدواریم با همکاری مجلس و سازمان برنامه و بودجه که تعیین کننده اولیه خواهد بود، سند آمایش سرزمینی تهیه شود و نحوه توزیع فعالیت‌های اقتصادی و سکونت گاهی در پهنه سرزمینی مشخص شود.

 

 

منبع: خانه ملت

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *