آزمون چهارم

سال 96 را به جرات میتوان یکی از مهم ترین سالهای اخیر در استان خراسان رضوی دانست. مردم شریف استان در سال جاری سه آزمون سخت و مهم را پشت سرگذاشتند. امتحان اول حضور یکپارچه و حماسی مردم در انتخابات بیست و نهم اردیبهشت ماه بود که یکبار دیگر بر همراهی و حضور همیشگی مردم در صحنه تاکید داشت. حضوری که به ادامه خدمت دولت تدبیر و امید منتهی شد و اگرچه بخش نسبتا قابل توجهی از آرای مردم این دیار به جناح رقیب تعلق داشت ( که تاحدودی بدیهی می نمود) ولی حضور حماسی و بی سابقه مردم ، در نهایت تداوم دولت آقای دکتر روحانی را به دنبال داشت. دومین آزمون، تغییر نگرش مردم خراسان رضوی در انتخابات شوراها بود. انتخاب اکثریتی لیست امید در بسیاری ازشهرهای استان، تمایل قاطبه مردم درایجاد تغییر را نشان می داد. امری که سبب سنگینی مسئولیت بیش از پیش اعضای پارلمان شهری خواهد شد. آزمون سوم که شاید بتوان آن را تمرین و مشق  فرهنگ شفاف سازی ،دموکراسی،اطلاع رسانی صحیح وشایسته سالاری دانست فرآیند انتخاب شهردار در اکثر شهرهای استان بود که به تاسی از روند انتخاب کلانشهر مشهد براساس فراخوان،برگزاری مصاحبه و بررسی دیدگاه ها صورت گرفت. نقطه اوج این اقدام پروسه انتخاب شهردار مشهد بود که بدون اغراق امری بی سابقه در شهر مشهد به حساب می آید. و اینک ساکنین خراسان رضوی در بوته آزمایش چهارم قرار گرفته اند.

انتصاب استاندارخراسان رضوی به عنوان نماینده عالی دولت در استان

وجود مرقد مطهرحضرت ثامن الحجج(ع)،استقرار استان در کریدورهای بین المللی شمال، جنوب و شرق و غرب و در مسیر شبکه های حمل و نقل جاده ای ،ریلی وهوایی، موقعیت استراتژیک و نقش مهم ژئوپولتیکی استان در زمینه تعاملات بین المللی ، تنوع اقلیمی، بهره مندی ازآستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد توانمند اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی، پتانسیل های قوی اقتصادی و ظرفیت بالای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی از یک سو به عنوان نقاط قوت و چالش هایی ازقبیل عدم تعادل در توسعه یکپارچه و موزون، ضعف شدید فضاهای فرهنگی هنری و ورزشی، محدودیت منابع آبی ، مشکلات ناشی از تقابل میان شهرهای مختلف استان، تمرکز فعالیت ها درمشهد، سهم کم استان از صنایع مادر تخصصی و پیشرفته و ناهنجاری های ناشی از حضور پناهندگان و مهاجران غیرقانونی ازسوی دیگر اهمیت انتخاب استاندار توانمند، مدیر، مدبر و کارآمد را برای استان خراسان رضوی بیش از پیش روشن می کند. استاندار خراسان رضوی باید فردی آشنا به مسائل اقتصادی، باتجربه، کاردان، دارای سابقه اجرایی موثر و برخوردار از ارتباطات و تعاملات سیاسی ویژه باشد و دیگر فرصت و مجالی برای آزمون و خطا درانتخاب استاندار وجود ندارد.

به منظور انتصاب استاندار برگزیده، انتظار می رود فارغ از هرگونه خط و ربط سیاسی و به منظور اعتلاء و پیشرفت استان، رایزنی لازم توسط نمایندگان منتخب مردم خراسان رضوی درمجلس شورای اسلامی، تولیت آستان قدس رضوی و احزاب و گروه های سیاسی صورت گیرد تا فردی که عهده دار این مسوولیت خطیر می شود بتواند با بکارگیری برآیند همگرایی تمامی این ظرفیت های بزرگترین استان کشور در جهت اجرای سند توسعه قدم بردارد. به نظر می رسد درآزمون چهارم ،این بار همدلی و وفاق در سطح استان به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد و یقینا درآینده مردم استان خراسان رضوی در رابطه با عملکرد عوامل موثر در انتخاب استاندار بر اساس فعالیت استاندار منتخب قضاوت خواهند کرد.

 

 

 

یادداشتی از آرش وظیفه‌دان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *