کافه حقوق

سوال: آيا پولي را كه به كسي مي‌دهيم تا به ما ماهيانه سود بدهد  ربا محسوب مي شود؟

پاسخ: برابر ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنسِ مکیل و موزون معامله نماید و یا زاید بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید، ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود.

مرتکبین اعم از ربادهنده، رباگیرنده و واسطه بین آنها علاوه بر رد اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند. با عنایت به مطالب ذکر شده از طرف شما موضوع قرض نیست؛ چه اینکه در قرض، پرداخت سود و اضافه بر مبلغ اصلی منتفی است.

 

سوال: آیاچک باید حتما درروز سررسید برگشت زده شود که قابل پیگیری باشه اگه ازتاریخ چک ۶ما گذشته باشه وبرگشتی صادر کنند، قابلیت پیگیری نداره؟

پاسخ: مهلت شش‌ماه مربوط به اقدام كيفري عليه صادركنتده ست و پس از ان اقدام كيفري ممكن نيست اما اقدام قانوني عليه صادركننده زمان ندارد.اما در مورد ظهرنويس برگشت چك ظرف ١٥ روز ضروري‌است.

 

سوال:گوشي تلفن همراهي را خریده ام که اطلاعی از سرقتی بودنش نداشتم فعلا به قید وثیقه آزادم مرا راهنمایی کنید؟

پاسخ: در صورت عدم آگاهی از مال مسروقه و اثبات آن مجازاتی برای شما در نظر گرفته نمی شودبه دلیل اینکه شما سوءنیتی نداشته اید، بنابراین عین مال مسروقه در دست هر کس باشد مالباخته حق دارد آنها را پس بگیرد و خریدار اموال مسروقه در صورت اثبات بی گناهی‌اش فقط حق مراجعه به سارقان را دارد. بنابراین شخصی که مال مسروقه را خریداری کرده است، هیچ حقی نسبت به مال مسروقه ندارد حتی اگر بابت آن وجهی داده باشد.

 

سوال: فردی به قتل رسیده است که ۳ فرزند و یک همسر دارد، اگر یکی از فرزندان نخواهد قاتل اعدام شود ولی دو تا از بچه ها خواهان اعدام باشند تکلیف چیست؟

پاسخ: باتوجه به ماده ۴۲۳ قانون مجازات اسلامی؛ در هر قصاصی اگر بعضی از صاحبان آن، خواهان دیه باشند یا از قصاص مرتکب گذشت کرده باشند، کسی که خواهان قصاص است باید نخست سهم دیه دیگران را در صورت گذشت آنان به مرتکب و در صورت در خواست دیه به خود آنان بپردازد.

 

حمیدرضا آفرین
وکیل پایه یک دادگستری

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *