نوجوان 17 ساله، طراح سايت‌های فيشينگ

پلیس فتا پسری نوجوان که با طراحی سايت هاي فيشينگ و پشنهادات فریبنده در شبکه های اجتماعی به حساب های بانکی شهروندان دستبرد می زد را شناسایی و دستگیر کرد.

فرمانده انتظامي استان خراسان رضوي گفت: در پی ارائه مرجوعه قضائی از سوی یک شهروند مشهدی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانكي تیمی از کارشناسان پلیس فتا برای بررسی موضوع وارد عمل شدند. در بررسی اظهارات شاکی پرونده مشخص شد این فرد براي افزايش فالوور در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي پيام رسان براي شخصي كه در قبال دريافت فقط 1000 تومان افزايش اعضاي 1000 نفري را پيشنهاد مي داده است، عضويت يافته و اين مبلغ را به صورت اينترنتي به سايت اعلام شده واريز کرده که متوجه می شود مبلغ 100هزار تومان از حسابش كسر شده است. با توجه به نوع كلاهبرداري صورت گرفته از شاكي و مستندات ارائه شده توسط وي مشخص شد شاكي بدنبال پيشنهاد دريافتي روي لينكي كليك کرده و در كانالي با محتوي نامناسب غير اخلاقي عضو شده و در آنجا با تبليغات افزايش فالوور آشنا و همچنان با انتخاب لينك پيشنهادي؛ اطلاعات حساب خود را جهت واريز مبلغ 1000 تومان ارسال کرده است.

سردار کریمی افزود: با توجه به سرنخ هاي موجود و در پي رصد و پايش فضاي سايبري مشخص شد شاكي متاسفانه در تله فيشينگ گرفتار شده و كلاهبردار با طرح نقشه اي از قبل تعيين شده و طراحي سايت فيشينگ به اطلاعات حساب اين شهروند دست يافته و مبالغي را به صورت غير مجاز و اينترنتي از حساب وي برداشت کرده اند.

فرمانده انتظامي استان خراسان رضوي تصريح کرد: كارشناسان زبده پليس فتا با استفاده از روش هاي نوين پليسي متهم را در یکی از شهرهاي جنوب غربي كشور شناسايي و با نیابت قضائي دستگیر کردند.متهم كه نوجواني17ساله با سابقه كيفري در رابطه با جرايم رايانه اي است با مشاهده ادله موجود به جرم خود اعتراف كرد و انگيزه خود را از بزه ارتكابي، ايجاد سايت هاي فيشينگ و دسترسي به اطلاعات حساب شهروندان جهت كسب منفعت مالي عنوان کرده است.

سردار کریمی خاطر نشان کرد: در بررسي ادله ديجيتالي متهم، اطلاعات 29 فقره كارت بانكي مربوط به حساب شهروندان، سه صفحه فيشينگ به آدرس هاي www.youwp.tk ، www.followp.ml ، www.gdoosh.tk استخراج كه برابر مستندات آزمايشگاهي متهم به صفحات مذكور دسترسي مديريتي(admin) داشته است. با بررسی گوشی تلفن همراه توقيف شده از متهم همچنین تعداد 23 فقره پست الکترونیکی و رمز عبور به همراه ليستي از دسترسي هاي مختلف كه توسط هكرها مورد استفاده قرار مي گيرد به همراه اپليكيشن هاي متعدد با موضوع هك و نفوذ توسط کارشناسان پلیس فتا استخراج شد.

سردار کریمی گفت: با ادله بدست آمده از تجهيزات فني متهم مشخص شد متهم در سايت هاي شرط بندي و پيش بيني فوتبال نيز عضويت داشته و گرداننده يكي از سايت هاي شرط بندي نيز مي باشد كه با توجه به مستندات موجود مبالغ احتمالي كلاهبرداري شده رقم قابل توجهي خواهد بود که پرونده برای كشف ابعاد مختلف و شناسايي ساير مالباختگان توسط کارشناسان مجرب پلیس فتا در حال رسيدگي مي باشد.

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی در ادامه برای پیشگیری از برداشت ها غیرمجاز و کلاهبرداری های سایبری مواردی را به شرح ذیل برای کاربران اینترنتی توصیه کرد:هرگز در كانال هايي با محتواي مجرمانه عضويت پيدا نكرده زيرا غالب كلاهبرداري ها در همين كانال ها با محتوي مجرمانه مي باشد و مجرمان بدور از چشم قانون، دام هاي خود را در اين كانال ها پهن مي نمايند.

– در شبكه هاي اجتماعي پيام رسان هيچ گونه پرداختي تحت عنوان شاپرك يا شبكه پرداخت الكترونيكي نداريم بنابراين شهروندان مراقب باشند حتي براي پرداخت وجوه كم نيز اطلاعات حساب بانكي خود را وارد نکند .

– سايت هاي فيشينگ شده مشخصاتي دارند كه براي تشخيص سايت حقيقي از سايت جعلي نياز به آگاهي و قوه تميز كاربر دارند بنابراين قبل از وارد کردن اطلاعات حساب بانكي خود مراقب سايت هاي فيشينگ شده يا جعلي باشيد تا اطلاعات حساب شما در دست سارقان اطلاعات و موجودي حساب شما به خطر نيفتد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *