نظام بانکداری کشور اسلامی عمل نمی‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اصلی اقتصاد کشور، نحوه بانکداری است که اسلامی خوانده می‌شود اما اسلامی عمل نمی‌کند.

سیدمحسن علوی روز شنبه در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و فرصت‌های سرمایه گذاری در مشهد افزود: نظام بانکداری کشور و ناآگاهی مردم از فرصت‌های سرمایه گذاری مانند بورس، از مشکلات اصلی اقتصاد ما محسوب می‌شود.

وی افزود: سودی که بانک‌ها می‌گیرند 100 درصد رباست و منشاء بسیاری از فسادی که در کشور ایجاد شده همین سودهای بانکی است. ربا جنگ با خداست و کاری که با ربا شروع شود، برکتی در آن نیست.
وی بیان کرد: ما چیزی به عنوان سود تضمینی در اسلام نداریم، در معاملات ضرر و سود در کنار هم است لذا شرکا در ضرر و سود با هم شریک هستند و اینکه ما پول را در بانک گذاشته و تنها سود بخواهیم درست نیست.
وی اظهار کرد: اگر بانک یا موسسه اعتباری در سرمایه گذاری ضرر کرد، مردم در سود یا ضرر آن شریک هستند، اما متاسفانه مردم ما به سود تضمینی عادت کرده اند و بانک‌ها این سود تضمینی را به مردم می‌دهند و در واقع پول خودشان را به خودشان پس می‌دهند که این سود نیست، بلکه رباست و ارزش پول آنان را از بین می‌برد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: باید فرهنگ سازی شود و مردم با روش‌های صحیح سرمایه گذاری آشنا شوند، متاسفانه بانک‌ها با سودهای عجیب و غریبی که می‌دهند و با آن نزولی که از مردم می‌گیرند، همه بازی اقتصاد را به هم ریخته اند.
علوی اظهار کرد: مردم باید با مفهومی به نام بورس آشنا شوند، و اگر به دنبال سود هستند باید در بازار سهام و شرکت‌های سهامی شرکت کنند و با بزرگ کردن این شرکت‌ها هم اشتغال ایجاد کنند و هم سودی عایدشان شود اما متاسفانه چنین چیزی در کشور فرهنگ سازی نشده است.
وی گفت: بالا رفتن قیمت مسکن در کشور سودی را عاید بانک می‌کند اما در مقابل یک نظام حبابی را در اقتصاد کشور به وجود می‌آورد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اصل مشکل ما در اقتصاد، بانکها هستند، متاسفانه مردم ما سیاست زده هستند و از اقتصاد اطلاعاتی ندارند و تنها با ساده ترین مفهوم، یعنی سود بانکی آشنا شده‌اند.
علوی گفت: تحریم‌های اقتصادی فلج کننده اوج خصومت آمریکا با ایران است و راهبرد نظام ما در مقابله با این تحریم‌های اقتصادی، طرح اقتصاد مقاومتی به معنای نگاه به منابع و سرمایه‌های داخلی در حوزه منابع طبیعی و سرمایه‌های انسانی است که با مدیریت و استفاده بهینه از آنها می‌توان از بحران خارج شد.
رئیس کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بعید است مردم حاضر باشند همه سرمایه‌های خود را در بخش تولید هزینه کنند، افزود: اتفاقاتی که برای شرکت پدیده شاندیز، موسسات مالی و اعتباری میزان، کاسپین و ثامن الحجج افتاد، اقتصاد و اعتماد مردم را زیر سئوال برد.
علوی افزود: در ظاهر همه در کشور ایران احساس امنیت دارند و این احساس امنیت جانی در کشور واقعی است زیرا ایران موفق شده به رغم ناامن بودن کشورهای اطراف، امنیت را در داخل کشور تامین کند به طوری که رتبه ایران در امنیت دفاعی و داخلی زیر 10 است اما متاسفانه توجهی به امنیت اقتصادی در کشور نشده و رتبه ایران در این خصوص در دنیا بین 120 تا 140 است.
وی به تشریح دلایلی که امنیت سرمایه گذاری در ایران زیر سوال برده است، پرداخت و گفت: تحریم‌های آمریکا باعث شده است که فضای مکدری از ایران در دنیا شکل بگیرد و رسانه‌های خارجی نیز روی آن کار می‌کنند.
وی افزود: همین تحریم‌های اخیر قبلا نیز وجود داشت اما آمریکا در قالب یک بسته، برای ایجاد ایران هراسی و دور ماندن سرمایه گذاران از ایران،آن را مانند یک بمب خبری منفجر کرد تا امنیت سرمایه گذاری در ایران زیر سئوال رفته و سرمایه گذار خارجی وارد کشور نشود.
وی ادامه داد: از سویی ما در کشور به امنیت اقتصادی توجهی نداریم یا اصلا امنیت اقتصادی در کشور ما تعریف نشده، زیرا در مقابل تحریم‌های آمریکا و بمب رسانه‌ای آن، به جای نشان دادن واکنش درست از سوی رسانه‌های داخلی مبنی بر اعلام امنیت در داخل کشور و بی‌معنا بودن ایران هراسی، این رسانه‌ها درست در جهت همان اهداف آمریکا طوری واکنش نشان می‌دهند که در کشور ما هیچ امنیت اقتصادی وجود ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یک طرحی در مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا با اکثریت آرا تصویب می‌کند و بعد یکی از روزنامه‌های معروف داخلی تیتر می‌زند که ‘پنچرگیری در بهارستان' و در مقابل این طرح می‌ایستد؛ در حالی که باید رسانه‌ها از این اقدام و در جهت یک فضای مثبت در کشور و نشان دادن امنیت اقتصادی گام بردارند.
علوی اظهار کرد: دلیل دیگر عدم برخورد شدید با مفاسد اقتصادی است، مفاسد اقتصادی باعث از بین بردن انگیزه‌ها و ایجاد بی‌عدالتی در اقتصاد می‌شود، اما سوال اینجاست که آیا رسانه‌ای کردن این‌ها باعث شده جلوی این مفاسد گرفته یا مبارزه تشدید شود.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *