جلسه شورای اداری استان با حضور رئیس محاسبات کشور در مشهد 

96 درصد تخلفات مدیران از سر دلسوزیست

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: بر اساس آسیب شناسی انجام گرفته، 96 درصد پرونده های مدیران دستگاه های اجرایی از سر دلسوزی در تصمیم گیری و ابهام در برداشت قوانین بوده است.

عادل آذر در جلسه شورای اداری استان که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در دیوان محاسبات به عنوان پاسداری از بیت المال بر این باوریم که بیت المال علاوه بر منابع مادی، منابع انسانی را در بر می گیرد.
عادل آذر با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی در خط مقدم توسعه قرار دارند، تصریح کرد: یکی از وظایف کلیدی دیوان محاسبات این است که از ظرفیت مدیران دستگاه های اجرایی  و هر دستگاهی که از بودجه استفاده می کند، پاسداری کند.
وی ادامه داد: در مورد نحوه چگونگی پاسداری از مدیران دستگاه های اجرایی سیاست راهبردی نظارت مستمر مالی با رویکرد پیشگیرانه، هدایتگرانه و مقتدرانه مد نظر دیوان محاسبات قرار دارد و در همین راستا گام برداشته می شود.
رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری مدیران باید آموزش ببینند، افزود: بر اساس آسیب شناسی انجام گرفته، 96 درصد پرونده های مدیران دستگاه های اجرایی از سر دلسوزی در تصمیم گیری و ابهام در برداشت قوانین بوده است.
آذر با بیان اینکه بعد نظارتی دیوان محاسبات کشور باید در خدمت توسعه منطقه ای و ملی باشد، تاکید کرد: محور کار دیوان محاسبات از حسابرسی میزان رعایت قوانین به سمت حسابرسی عملکرد کاری مدیران دستگاه ها رفته است.
وی در ارتباط با موضوع عدالت استان ها از اعتبارات ملی ابراز کرد: کمیته مشترکی بین دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین کمیته ای در دیوان محاسبات تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه وجود دارد که در آن به بحث عدالت پرداخته می شود.
رئیس دیوان محاسبات کشور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اقداماتی که آقای رزم حسینی در قلعه گنج کرمان انجام دادند تجربه فوق العاده ارزشمندی بود که امیدواریم در خراسان رضوی هم تکرار شود؛ بنده به همراه جمعی از همکارانم به این منطقه سفر کردیم و از نزدیک شاهد نتایج طرح مثلث توسعه اقتصادی بودیم.
آذر اضافه کرد: سال 97 استان کرمان در ارزیابی اقتصاد مقاومتی به واسطه اقدامات جناب آقای رزم حسینی رتبه نخست کشوری را به دست آورد و امیدواریم این تجربه در خراسان رضوی هم تکرار شود؛ به هرحال هر جا می گوئیم اقتصاد مقاومتی می گویند، بروید قلعه گنج را ببینید؛ چرا نباید بگوییم خراسان رضوی را ببینید؟
دادستان دیوان محاسبات کشور هم در ادامه این جلسه گفت: در بحث هدفمندی یارانه ها به دنبال عدالت اقتصادی بودیم اما در ادامه این طرح چون در مسیر اجرا اشتباهاتی وجود داشت، به یک معضل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تبدیل شد.
فیاض شجاعی ادامه داد: به دلیل این که طرح مذکور از حالت اقتصادی خارج و تبدیل به یک معضل اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است، هیچ کس جرات رفتن به سمت اصلاح آن را ندارد برای همین است که می گویند رمز ماندگاری یک فرد در حکومت اسلامی خدمات موثر مبتنی بر تشخیص  درست است.
وی در ادامه در مورد رویکرد دیوان محاسبات گفت: نگاه ما این است که بیت المال فقط منحصر به وجوه نقد و امکانات فیزیکی نیست چرا که بخش مهم بیت المال نیروی انسانی و مغز متفکر او به عنوان طلای سفید است که نادیده گرفته می شود.

همه دستگاه ها با تمام ظرفیت با الگوی مثلث اقتصادی فرهنگی همراهی کنند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی گفت: همه دستگاه ها برای به نتیجه رسیدن اهداف مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.

غلامعلی صادقی نیز در جلسه شورای اداری استان، اظهار کرد: حرکت خوبی در استان با همکاری همه ارکان حکومت در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم با محوریت استاندار شروع شده است که دستگاه ها باید در این زمینه بیشتر همکاری کنند.
غلامعلی صادقی افزود: در همین فاصله کوتاه ادارات و سازمان هایی مثل سپاه، شهرداری، جهاد کشاورزی، سازمان زندان ها، اداره کل ثبت اسناد و آب منطقه ای با مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خوب همکاری کردند که امیدواریم ادارات دیگر هم با همین حرکت همراه شوند تا شاهد ثمرات بیشتر این مدل اقتصادی باشیم.
وی گفت: فرهنگی که گفته می شود کار نکنید و راحت تر باشید را اصلا قبول نداریم؛ کارگروهی تشکیل شده که در آینده نزدیک به سراغ ادارات و دستگاه ها خواهد آمد تا معلوم شود آن اداره و دستگاه مربوطه چقدر از ظرفیت خود استفاده کرده است؟
صادقی با عنوان اینکه امروز همه دستگاه ها باید از تمام ظرفیت خود برای ارائه خدمت به مردم و همراهی با مدل اقتصادی استفاده کنند، اضافه کرد: اگر در دستگاه ها گره هایی وجود دارد و لازم  است که مصوبه سران سه قوه را داشته باشیم، مدیران می توانند روی حمایت مسئولین استان  حساب باز کنند.
در ادامه این جلسه رئیس مجمع نمایندگان استان با بیان اینکه در نظام بودجه ریزی کشور تغییرات اساسی ایجاد شده است، افزود: همه می دانیم که یک بودجه وابسته به نفت داریم، لذا با توجه به شرایط موجود می طلبد که نگاه جدیدتری به بودجه داشته و به سمت منابع دیگر برویم.
حجه الاسلام نصرالله پژمانفر ادامه داد: اگر می خواهیم به دنبال اقتصاد غیر وابسته به نفت برویم باید زیرساخت های آن را نیز فراهم کنیم و برای نجات کشور از اقتصاد وابسته به نفت راه حلی پیدا کنیم.
وی تاکید کرد: در گذشته شرایطی بود که اگر می خواستیم سهم استان را از اعتبارات ملی واقعی تر کنیم با اعتراض استان های دیگر مواجه می شدیم اما در حال حاضر که ترکیب بودجه نویسی در حال تغییر است می توانیم تلاش کنیم بودجه استان واقعی تر شود.

افزایش ۵۰ درصدی تولید برخی از کالاهای صادراتی خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی از افزایش ۵۰ درصدی تولید برخی از کالاهای صادرات محور استان خبر داد و گفت: برای بهبود شاخص های فضای کسب و کار در تلاش هستیم.

علی‌رضا رزم‌حسینی نیز در پایان این جلسه، اظهار کرد: در هفته دولت امسال بیش 5 هزار 800 میلیارد تومان پروژه های مختلف در حوزه های عمرانی و اقتصادی به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: در سال جاری 50 میلیارد تومان بودجه از محل اعتبارات روستایی برای اجرای 5713 طرح به استان ابلاغ و از این طریق حدود 18 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان از 10.7 به 9.4 درصد در انتهای سال 97 رسیده است، گفت: یکی از شاخص های رونق تولید، مصرف برق صنعتی است که حدود  پنج درصد در این دوره افزایش پیدا کرد و تولید برخی از کالاهای صادرات محور استان نیز تا 50 درصد افزایش رشد داشته است.
رزم حسینی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی تا پایان اردیبهشت ماه، سپرده های بانکی در استان 97 هزار میلیاردتومان بوده است و به همین دلیل انگیزه خوبی ایجاد شده است تا در استان به سمت ارتقای شاخص های فضای کسب و کار حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه سیاسی دنبال همدلی و همزبانی هستیم، خاطرنشان کرد: امروز هیچ کاری مهم‌تر از پرداختن به حوزه اقتصاد و معیشت مردم نیست و برای تحقق این مهم همه ارکان حکومت همکاری خوبی دارند.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در حوزه امنیتی معتقد به امنیت پایدار هستیم و در شرایط فعلی معترضان به حقی داریم که در نتیجه ناکارآمدی برخی دستگاه های اجرایی با مشکلاتی مواجه شده اند و باید برای حل مشکلات آن ها تلاش کرد.
رزم حسینی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه اقتصادی استان بر اساس دستورات دینی هستیم، ادامه داد: در این چند ماهی که از امضاء تفاهم نامه های مثلث اقتصادی می گذرد، حدود 30 سفر شهرستانی به همراه مدیران اجرایی انجام شده است تا به صورت میدانی فعالیت های اجرایی رصد شود.
وی بیان کرد: تا امروز 92 هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در راستای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی امضا شده است که امیدواریم با همکاری و همدلی همه ارکان حاکمیت، در حوزه اشتغال زایی و رونق تولید نقش اثرگذاری داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی در پایان سخنان خود بیان کرد: از ابتدای مهرماه به منظور ساماندهی حاشیه شهر مشهد طرح جامع نجات اجرایی خواهد شد که بر اساس آن 32 دستگاه باید به تکالیف تعریف شده عمل کنند و زمینه رفع مشکلات این مناطق از این طریق فراهم شود.

image_print
916 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *