نسيم اصلاح و اعتدال، در مشهد الرضا

اندكى اين مثنوى تأخير شد…

بر اساس آموزه قرآن حكيم،انسان ها، جانشينان خداوند در زمين هستند و او بعضى را از لحاظ مقام بر بعضى ديگر برترى داده تا بدين وسيله آنها رابيازمايد (انعام:١٦٥). در “آيه ٢ سوره ملك” هم مى فرمايد:” او كه مرگ و زندگى را آفريد، تا شما را بيازمايد، كه كداميك از شما بهتر عمل مى كنيد. امام على (ع) ، نیز فرمود: “مرد به كار و عملش سنجيده مى شود نه به گفتارش.” (غررالحكم!٣٦)  نيز فرمود:”عند الامتحان يكرم الرّجل اَو یهان”، در موقع امتحان است كه مرد گرامى و يا خوار می شود. (غرراحکم). همچنين در نهج البلاغه عظيم به والى آذربايجان فرمود: این كارى كه به تو واگذار شده،برايت طعمه نيست!، بلكه بر گردنت امانت است!(نامه:٥)

با نظر به موارد فوق الاشاره و با عنايت به شروع به كار شورای شهرو شهردار مشهد مواردى، تشكراً وبرخى تذكراً…، به استحضار عزيزان شورا،شهردار و مردم فهیم مى رسد.

١- اين سنٌت الهى است که؛ تا رنج تحمل نكنى، گنج نبينى، تاشب نَرَود، صبح پديدار نباشد.

لذا، این شروع امید ٱفرین را، به اعضاى محترم شورا، به ويژه جناب رضا حيدرى رئيس مدبُر آن، صميمانه تبريك مى گويم.

اولاً- به خاطر بيش از ٣ ماه تلاش مستمر، برنامه ريزى دقیق ومسؤلانه،كسب اطلاعات لازم در مورد وضعيت مديريت شهرى، ظرفیت ها، نيازها، استعدادها، کمبود ها، محدوديت ها، نقاط قوت وضعف، به عنوان پيش نيازحرکت از وضع موجود  به وضع مطلوبِ شهر شهادت.

ثانياً- تهيه و تنظيم فرايند فرا خوان واطلاع رسانى به داوطلبان کلید داری شهر مشهد، باتوجه به حداقل شرايط موردنیاز، برای ثبت نام داوطلبان به طور شفاف، تعیین شاخص های عینی، قابل مشاهده وقابل اندازه گيرى، به منظور ارزيابى دقيق، منصفانه جهت انتخاب شهردارى در تراز پايتخت فرهنگى جهان اسلام با عنايت به (ماده ٣ و تبصره ٣) آئين نامه مربوط به شرایط احرازسمت شهرداری شهر درجه ١٢ مشهد.

ثالثاً- اين حركت هر چند با انتقادات و حرف و حديث هايى توأم بود، مع الوصف با نظر به اينكه “ديكته ننوشته غلط ندارد”، به نظر اینجانب به عنوان اَحَدى از شهروندان مشهدى، اين حركت شفاف كه حتّیٰ مراحلى از آن به طور زنده پخش شد و مسبوق به سابقه نبود،قابل تقدير است!

٢- انتخاب شهردار بومى، با چاشنى اجماع و همدلى:

الف- مشاركت جدّى ٢٢ نفر از عزيزان داوطلب در اين ماراتون و رقابت نفس گير، که توأم با دلهره و هيجان بود، نشان از بلوغ سياسى اجتماعى و تعّهد مدنى، به سرنوشت شهرخورشيد است و قابل ستایش.

ب- انصراف برخى از داوطلبان در مراحل  ارزيابى، يا تعديل آنان با توجه به نمرات ارزيابى كمّى و كيفى، بدون واكنش هاى غير عادى قابل مشاهده آنان به ارزيابى های انجام شده قابل تقدير است. به ويژه كسانى كه در مراحل پايانى، در جهت همدلى، به عنوان کلید انسجام اجتماعی شورا، انصراف دادند قابل ستايش؛ بالاخص،انصراف آقاى دكتر غلامرضا انصارى در آخرین مرحله، باپيشينه تجربىِ موفق درحوزه هاى اجرايى، تقنینی، شورا و…، به منظور انسجام اصلاح طلبان و اقتدار بیشتر شهردار انتخابی درخور سپاس وتبريك ويژه است.

حركت زیبای عزيزان نشان از ترجيح منافع مردم و شهر،بر منافع شخصى بود.

٣- انتخاب جناب مهندس تقى زاده خامسى را به عنوان شهردار مشهد، تبريك مى گويم.

هر چند اداره صحيح این شهر در فضاى موجود، مانندحرکت برلبه تیغ تیز، بس دشوار  و توٱمِ با زجر است ولی با فراوان اجر. زیرا شهری که می بایست نمادی زیبا و بامعنا ازیک کلانشهر پیشرفته اسلامی باشد، نه چندان شباهتى به آن و نه شباهتی به يك شهرتوسعه يافته مدرن دارد، چون شهری است متشکٌل از مجموعه  اضداد.

لذا مردم جدَاَ انتظار دارند كه :

الف_  مطالبات به جا مانده ازگذشته و نیز متناظر با شعار ها و وعده هايى كه در انتخابات اخیر داده شده فراموش نشود…! ،چون مردم هشیار وبیدارند!

ب- شهردارمحترم در انتخاب معاونان خود، مديران مناطق و…، بامشورت خواهی و هم اندیشی با رئيس و اعضاى محترم شورا و نخبگان علمى حوزه هاى مختلف مرتبط با وظايف شهردارى؛ افرادی متخصص، متدین، حتٌی الامکان بومی را که دارای حداقلٌ دو شاخص مهم انتخاب کارگزاران در حکمرانی مطلوب امام علی(ع) باشند: صلاحیت و مقبولیت و به توصیه قرآن حکیم: امین قوی و معتقد به گفتمان اصلاح و اعتدال در تمام زمينه ها، مورد عنايت قرار گيرد،چون: آفةالاعمال عجزالعُمٌالِ(امام على،ع)آفت کارها ناتوانی کارگزاران است.

پ- تعامل سازنده و جدّى با استاندار محترم، به ويژه معاونين محترم ايشان و  بالاَخّص فرماندارمحترم مشهد به منظور كسب حمايت تيم مديريتى دولت؛ تعامل سازنده نه انفعالى و نه تقابلى با امام جمعه و توليت محترم آستان قدس رضوى، درجهت جلب همكارى آنان به منظور جبران عقب ماندگی ها، تسهیل روند اجرای برنامه ها و توسعه متوازن و همه جانبه امری کاملاً ضروری است.

۴_ چند تذکر:

الف_ امام علی(ع)فرمود: “فرصت هاچون ابر درگذرند پس فرصت های نیک را از دست ندهید.! (نهج البلاغه عظیم)

ب_ انتخاب معاون فرهنگی شهرداری، باید بادقت خاص انجام شود، چون مشهد شهری استثنایی است وفعالیت فرهنگی وهنری درین شهر، مانند راه رفتن در میدان مین است؛  پس لازم است شخصی باظرفیت بالا، ازجنس فرهنگ وهنر، حتی الامکان از اهالی بومی، مورد قبول جامعه فرهنگ وهنر، باسوابق تجربی ومدیرتی درخشان، متدین ومتخصص، انتخاب شود، زیرا  مشهد دراین فقره ازیک عقب افتادگی بارزی رنج می برد؛ زیرا:

اولاً_ جلوه های فاخر موسیقی مقامی خراسان وایران که می توانسته مروج بسیاری از حمایدِ فرهنگ وهنر اسلامی وشرقی باشد، در بیش از یک دهه، دراین دیار به ویژه مشهد مغفول مانده است!

ثانیاً_  موسیقی مقامی نواحی خراسان، جلوه های فاخرو مرگ اندیشانه و خد ترسانه دارد، همچنین بسیاری از جریان های فرهنگی ازین دیار برخاسته است. که متاسفانه به دلیل برخورد های سلیقه ای؛ این بخش ازهنر فاخرِ تعلیمی، به ویژه در مشهد به فراموشی سپرده شده و گاهی درفحوای کلام بعضی اشخاص، کریه، جلوه داده شده است.

ثالثاً_ ترویج وتنوع متوازن فعالت های هنری وفرهنگ ملی واسلامی، بدون افراط وتفریط بانظر به آموزه های دینی و یافته های روان شناختی موجب جذب مردم به دین ومیهن است وفضای شهررا بانشاط، مفرٌح می کند وازنظر بهداشت روانی ، چون باعث ترشح هورمون های مقاومت وضد استرس در بدن می شود به سلامت جسم وروان کمک می کند.

لذا نبیٌ مکرٌم اسلام (ص)، شادی ونشاط را،از نشانه های مؤمن شمرده است' و فرمود: ” المؤمنُ هَشٌُ وَ بَشُُ”،مؤمن، هشیاروبشاش است و یا”المؤمنُ بَشٌاش”، مؤمن،گشاده رو است!

رابعاً_ در شهر امید، باید باجریان گذشته محفل محوری، خانواده محوری، باند محوری و…، خدا حافظی کرد، تا به تاریخ بپیوندد! چون پیروزی قاطع شما، ناشی از واکنش آگاهانه مردم فهیم مشهد به این حرکت های ضد شایسته سالاری بود.

۵_ نقد لازمه یک جامعه مکتبی و مردم سالاراست! هرچند به ظاهر تلخ! ولیکن بَرِ شیرین دارد. به ویژه نقد مشفقانه و منصفانه دوستان.

باپوزش ازحضرت سعدی، به خاطرتبدیل کلمه آغازمصرع، (جنگ به نقد): نقدازطرف دوست.دل آزارنباشد / یاری که تحمٌل نکند.یار نباشد

۶_ اعضای محترم شورا  همدلی و وحدت را سر لوحه حرکات خود فرارداده، چون همانند گذشته، ضامن موفقیت شما خواهد بود.

لذا ما منتقدِ مشفق وچشم بیدارمردم در رصد امورو تحقق وعده های داده شما در این مسیر، همراه شما خواهیم بود. امیدوارم لبخند بی تبصره امید، نشاط، اصلاح و اعتدال، برلبان مردم نجیب و آگاه شهر بهشت، با حرکت های مشروع ومعقول هنری وفرهنگی وخدمت بی شائبه شما عزیزان  نقش بندد.

 

 

احمدرضا مسعودى فر

رئيس كميسيون علمى و فرهنگى مجمع مشورتى اصلاح طلبان خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *