مهرواره‌ای از جنس شعر و داستان

مراسم اختتامیه پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان «سوره» با حضور شاعران، نویسندگان و دوستداران ادب پارسی و نیز مدیران حوزه هنری و مسئولین در آرامگاه فردوسی برگزار شد.

سید جواد رفائی رییس حوزه هنری خراسان رضوی در این مراسم گفت: فردوسی در راه پاسداری از زبان و ادبیات فارسی تلاش و کوشش فراوانی داشته است و در زمان حیات خویش که هم زمان با حکومت سلطان محمود غزنوی بود دو کار مهم انجام داد. یکی ادبیات و زبان فارسی را در آن فضای تاریخی ایران نگه داشت و دیگر اینکه جریان تشیع را حفظ کرد که حتی پس از مرگش اجازه دفن او در گورستان مسلمانان را ندادند و پس از این موضوع در این مکان که منزل وی بوده فردوسی را به خاک می‌سپارند.

او در قسمتی از سخنان خود از دوستان و علاقمندان به زبان فارسی خواست تا با راه‌اندازی جریانی برای کمک به حفظ زبان و ادب فارسی و کمک از این طریق به معارف اسلامی و تشیع و همچنین معرفی همه این‌ها به دیگر فرهنگ‌ها و کشورها بکوشند. پس از سخنرانی رفائی در مراسمی با حضور محسن مومنی و فاضل نظری از منصور انوری نویسنده رمان‌های«جاده جنگ» و «از عشق آباد تا عشق آباد» تقدیر و تشکر شد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری کشور نیز در این مراسم حضور داشت. وی در اهمیت مقام و جایگاه فردوسی عنوان کرد: فردوسی علاوه بر اینکه شاعر بزرگی است، داستان‌سرای بزرگی نیز محسوب می‌شود و اگر قرار است نویسندگان ما از داستان‌نویسی مدرن و کلاسیک از کشورهای دیگر بیاموزند، فردوسی هزاران سال قبل آن‌ها را در داستان‌های حماسی خویش بیان کرده است. همچنین او اشاره‌ای به عناصر داستان‌نویسی و طراحی و شخصیت‌سازی فردوسی کرد و گفت: فردوسی شخصیت‌هائی ساخته است که پس از هزاران سال هنوز ماندگار هستند. شخصیت‌هایی مانند زال، نشان خرد، سیاوش نشان مظلومیت، کاووس حاکم سبک سر، جمشید و ضحاک و… که همگی داستان‌های متفاوتی در شاهنامه دارند.

وی در ادامه گفت: آنچه که فردوسی را بزرگ کرده است نشان حکیم بودن اوست که این واژه برازنده وی بوده و این بخاطر جهان‌بینی داستان‌های اوست. جهان‌بینی توحیدی و یک فکر ژرف و عمیق در داستان‌های شاهنامه دیده می‌شود. شاهنامه فردوسی بخشی از هویت دینی و ایرانی ماست و به قول بزرگان تجلی آرمان‌های ایرانی است. فردوسی تنها کسی است که در حوزه اساطیری به انسان کامل رسید.

مومنی در پایان سخنانش با اشاره به منصور انوری گفت: آقای انوری از داستان نویسانی است که متاسفانه خوب شناخته نشده است و دلیلش بخاطر این است که نویسندگان و منتقدان ما ایشان را خوب معرفی نکرده‌اند. از ویژگی‌های کاری ایشان می‌توان به این نکته اشاره کرد که او هم در حوزه فهم داستان و هم خلق داستان و عمل از افراد برجسته به شمار می‌رود. او رابطه عمیقی با ادبیات جهان و ادبیات کلاسیک باستانی و ادبیات مدرن بین داستان ایرانی و داستان جهانی برقرار کرده است.

بخش دیگر مراسم رونمایی و تجلیل از رمان «رژیسور» به قلم سعید تشکری بود و تشکری در این مراسم گفت: ای مردم مشهد و توس و شما اهل فضل و اندیشه و شعر، سلام و درودها. اینجا من در میان شما به جای همه نویسندگان ایران در ایوان باغ خانه فردوسی می‌گویم عمر من یک شب از آن، بسی رنج بردم در این سال سی، عمر بشکوه این ابرمرد خراسانی فردوسی توس است. پس به جاست که برای فردوسی به پا خیزیم و او را سپاس گوییم!

در این مراسم شاعرانی چون هادی منوری، حامد عسگری، قادر طهماسبی و محمد سعیدمیرزائی به شعرخوانی پرداختن و در پایان برگزیدگان پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره بدین شرح با آراء داوران اعلام شد. در بخش داستان کوتاه، لوح تقدیر، تندیس و فرصت انتشار یک اثر در انتشارات سوره مهر برای داستان «یکه کوه» به کاظم حاجی آقایی از استان خراسان رضوی رسید. در بخش ترانه لوح تقدیر و فرصت انتشار یک اثر در انتشارات سوره مهر به اثر «ماد»  از الهه رشیدی از خراسان رضوی تعلق گرفت. بخش شعر نو سید سالار مرتضوی فومین از گیلان به خاطر خلق اثری با نام «قزل آلا» لوح تقدیر و فرصت انتشار یک اثر در انتشارات سوره مهر را از آن خود کرد. در بخش شعر سنتی هم لوح تقدیر و فرصت انتشار یک اثر در انتشارات سوره مهر به «حصار و مهاجر» سروده علیرضا محمد علی بیگی از قم اهدا شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *