محوطه‌های تاریخی خلیل‌آباد در اولویت ثبت ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلیل‌آباد گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های شهرستان خلیل آباد، شناسایی و ثبت آثار تاریخی به منظور حفظ و صیانت از ثروت‌های فرهنگی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حمید رضا محمودی قوژدی در این باره گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های شهرستان، شناسایی و ثبت آثار تاریخی به منظور حفظ و صیانت از ثروت‌های فرهنگی است.

وی افزود: شهرستان خلیل‌آباد «دیار تاکستان‌های سرسبز»  با دارا بودن 11 اثر ثبتی در فهرست آثار ملی و 4 اثر ثبتی در فهرست آثار ناملموس کشور و بیش از 85 اثر تاریخی شناسایی و حفاظت شده ظرفیت بسیار بالایی در حوزه میراث فرهنگی در خطه تاریخی ترشیز کهن محسوب می‌شود.

محمودی تصریح کرد: وجود محوطه‌های تاریخی ارزشمند از هزاره اول قبل از میلاد تا دوره‌های اسلامی و نیز استقرار دو شهر تاریخی اشکانی که به عنوان حلقه واسط بین محوطه‌های هم دوره در کاشمر و بردسکن است و شهر گمشده چغوک نشان از تاریخی بودن و اهمیت این شهرستان در استان است.

وی گفت: در سال گذشته با بررسی و شناسایی که صورت پذیرفت 9 محوطه تاریخی در شهرستان شناسایی و در نقشه باستان شناسی شهرستان جانمایی شد . تهیه مدارک و مستندات اولیه با بررسی‌های میدانی و مطالعاتی و نقشه برداری محوطه‌ها جهت ثبت محوطه‌های تاریخی ارزشمند شهرستان با اولویت در خطر بودن در دستور کار  قرار گرفت .

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد افزود: امیدواریم با اقدامات انجام شده، ثبت چندین محوطه تاریخی شهرستان خلیل آباد را در سال جاری به ثمر برسانیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *