سینما عرصه سیاست‌بازی نیست

19 شهریور ماه مشهد میزبان یک اتفاق سینمایی دیگر بود: جشن روز ملی سینما. در این مراسم که در سالن شهید اصغرزاده در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) برگزار شد، محمد مهدی حیدریان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست سازمان سینمایی کشور، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، محمد جواد حق شناس نماینده مردم شهر تهران، امیر حسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس، احمدرضا درویش و سعید سهیلی کارگردان، غلامرضا موسوی از تهیه کنندگان سینما، مجید مسچی مدیر مجموعه سینما شهر، سید سعید سرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ، محمد رضا حیدری و شهناز رمارم از شورای شهر مشهد، افشین تحفه‌گر معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد کاظم دبیری ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد هم حضور داشتند.

 

رونق بازار سینما

در ابتدای مراسم نشان مشهد 2017 به سعید سهیلی کارگردان خراسانی سینما، احمدرضا درویش کارگردان و پیشکسوت مشهدی سینمای ایران، محمدرضا صباغ فیلمساز خراسانی، امیرحسین صفرلی فعال خراسانی در عرصه هنر سینما و اعطا شد.

سپس سید سعید سرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: همه ساله روز سینما با گام‌های باز پسین تابستان موافق می‌شود تا رسیدن فصل پاییز را نوید دهد و چه تقارن خجسته‌ای که پاییز بهار عاشقان است و سینما بهار هنر و بهار هنر در مشهد بهاری است در سینمای ایران. در سالهای اخیر استقبال تماشاچیان از اکران فیلم در سالن‌های سینما و سرزندگی سالن‌های موجود و عزم برای بازگشایی و افتتاح و افزایش سینماهای مدرن برای زائران و مجاوران رضوی، برگزاری جشنواره‌های سینمایی به ویژه جشنواره فیلم فجر در مشهد، حضور و درخشش تهیه کنندگان، کارگردانان جوان و خوشنام خراسانی در جشنواره فیلم فجر در میان سینماگران بنام سینمای ایران، همه و همه در پایتخت فرهنگی جهان اسلام فخری است برای گستره سینمای خراسان. امیدمان است با همبستگی میان همه نهادها مسیر پیشرفت را سریع‌تر و استوارتر بپیماییم.

 

مشهد و نمادهای مذهبی و ملی

در ادامه مراسم از فیلم سازان خراسانی که برای اولین بار فیلم آنها در جشنواره فیلم فجر اکران شده بود تجلیل شد. هادی حاجت‌مند، کاظم مولایی، ابراهیم ایرج‌زاد، سیاوش حقیقی و سید محمود رضوی پنج نفر فیلمسازی بودند که طی مراسمی از آنها تجلیل شد.

سید جواد حسینی معاون استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: صحبت در میان اهالی هنر بسیار سخت و مشکل است. مشهد مقدس دو عنصر اساسی فرهنگ ایرانی را در خود جای داده است. عنصر اول عنصر دینی و نماد فرهنگ رضوی ما یعنی حرم مطهر امام هشتم ماست و عنصر دوم نماد زبان فارسی و ملی ما فردوسی بزرگ است. این هنرمندان و سینماگران ما هستند که بهترین شکل می‌توانند تولید فضیلت کنند و با سینمای معناگرای خود رذیلت‌ها را به آتش بکشند. درآمد ما از سینما امروز یک هزارم درآمد سینمای دنیاست. در حالی که ما هزاران سال است قدمت کتابت داریم. شاعران، نویسندگان و هنرمندانی داریم که همواره به وجود آنها می‌بالیم و هرکدام از آنها می‌توانند دستمایه‌ای برای تولید آثار هنری باشند.

تجلیل از همسر یکی از شهدای مدافع حرم که فیلمساز نیز بود بخش دیگری از این مراسم بود. فیلمی درباره زندگی سید محمد حسینی و همسرش پخش شد و در ادامه از همسر شهید سید محمد حسینی تجلیل و قدردانی شایسته‌ای به عمل آمد.

 

سینما، سفیر فرهنگی

آخرین سخنران این جشن محمدمهدی حیدریان معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور بود. وی در این مراسم گفت: امسال توفیق این را داشتم که از مشهد به استقبال روز ملی سینما بروم. پایتخت فرهنگی جهان اسلام مزین و متعلق به امام رضا(ع) است. چرا که اسلام دین گفت‌وگوست. اسلام دین خاتم و کامل است. این روز را به فال نیک می‌گیرم و به همه سینماگران ایران از همین جا تبریک می‌گویم. در همین روزها سینماگران ایرانی در عرصه جهانی خوش درخشیدند و جا دارد به آنها نیز تبریک بگوییم. سینمای ما دیرزمانی است که آماده پریدن به سکوهای جهانی با این پیشینه است. سینما در داخل نیاز به بازار متنوع‌تری دارد تا بتواند تماشاگران بیشتری را سیراب کند. قاعدتا برای رسیدن به این مرحله و جایگاه نیاز است از لحاظ تکنولوژی و تکنیکی بیشتر پیشرفت کنیم. خواهش آخر من متوجه کسانی خواهد بود که باید این سینما را حمایت کنند. سینمای امروز ایران نیازمند نگاه ملی و ویژه است. سینما عرصه سیاست بازی نیست. درست است که سینمای سیاسی داریم و ژانری جدی است که باید پرداخته شود اما این که بخواهیم سینما را به این مرتبه محدود کنیم بسیار کار اشتباهی است و من خواهشم از همه همکاران و مسئولین این است که از سینما یک سفیر فرهنگی بسازیم تا حضور موفقی در عرصه‌های فرهنگی جهان و بین المللی داشته باشیم.

 

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *