رویکردهای دولت دوازدهم اصلاح طلبانه باشد

علی تاجرنیا، نماینده اسبق مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم بوده است. با او درباره وضعیت سنگینی وزن اصلاح طلبان و اصولگرایان و سهم آنها در کابینه دوازدهم گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

 

کابینه دوازدهم به چه میزان در راستای مطالبات بدنه اجتماعی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال96 است؟ آیا دغدغه‌های اصلاح‌طلبان درباره انتخاب مدیران در دولت آینده محقق شده است؟

به نظر من کابینه شکل گرفته نه تنها با مطالبات بدنه اجتماعی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، بلکه با وعده‌ها و شعارهایی که آقای روحانی در دوران مبارزات انتخاباتی خود دادند نیز فاصله دارد. آقای روحانی در دوران انتخابات چند شاخص را برای وزرای آینده خود مطرح می‌کردند. از سوی دیگر از سخنان آقای روحانی در طول مبارازت انتخاباتی چنین به نظر می‌رسید که کابینه دوازدهم از کابینه یازدهم دوز اصلاح‌طلبی بیشتری خواهد داشت. با این وجود اگر ما به برخی از وزارتخانه‌های سیاسی و فرهنگی دولت دوازدهم دقت کنیم متوجه می‌شویم که دولت دوازدهم نه تنها به سمت اصلاح‌طلبی حرکت نکرده، بلکه در این زمینه پسرفت نیز داشته است. نکته دیگر درباره بلاتکلیفی وزارت علوم است. در دولت یازدهم با وجود اینکه مجلس رویکرد اصولگرایی داشت آقای روحانی سه وزیر اصلاح‌طلب به مجلس معرفی کرد که در نهایت هیچ کدام موفق نشدند وارد کابینه شوند. این در حالی است که آقای روحانی از بین این همه گزینه مطلوب برای وزارت علوم هنوز به یک جمع بندی مناسب نرسیده و موفق نشده یک وزیر توانمند و تأثیرگذار به مجلس معرفی کند. مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که کابینه دوازدهم نه تنها با مطالبات اصلاح‌طلبان و بلکه با وعده‌های آقای روحانی نیز همخوانی ندارد. یکی از دغدغه‌های من در قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال96 این بود که نباید کابینه دوم آقای روحانی نیز مانند کابینه دوم آیت‌ا… هاشمی با فاصله‌گیری از جریان خط امام یا چپ در نهایت به سمت راست گرایش پیدا کند. انتظار ما این بود که آقای روحانی کابینه دوازدهم را اصلاح‌طلبانه‌تر از کابینه گذشته تشکیل بدهد. این در حالی است که در عمل این اتفاق رخ نداده است. به نظر من رویکردی که آقای روحانی در پیش گرفته در چهار سال آینده به یک دولت «حداکثر میانه» و یا «راست» تبدیل خواهد شد. در نتیجه اگر اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که پس از دولت آقای روحانی یک دولت اصلاح‌طلب روی کار بیاید باید از هم اکنون زمینه‌های این کار را فراهم کنند و از گردش بیشتر آقای روحانی به سمت راست جلوگیری کنند.

 

آیــــا موانع بیرونی در این عقب نشینی تأثیرگـــــذار بوده و یا اینکه فقدان اراده لازم سبب عدم حـــرکت کابینه به سمت اصــلاح‌طلبی شــــده است؟

به نظر من آقای روحانی یک برنامه دراز مدت در مدیریت عالی برای خود ترسیم کرده است و در این مسیر حرکت می‌کند. به همین دلیل نیز تلاش می‌کند همه جریان‌های درون نظام سیاسی را با خود همراه کند. آقای روحانی تلاش می‌کند در چهار سال آینده که دوران کوتاهی خواهد بود بین جریان‌های سیاسی یک موازنه ایجاد کند و از حساس کردن برخی گروه‌های سیاسی و نهادهای قدرت خودداری کند.

 

دلیل این تغییر رفتار را چه می‌دانید؟

آقای روحانی قبل از انتخابات نیازمند آرای زیادی بود تا بتواند ثبات خود را تأمین کند و قدرت مانور بیشتری داشته باشد. نکته دیگر اینکه همه روسای‌جمهور انقلاب اسلامی به‌جز احمدی‌نژاد در دور دوم ریاست جمهوری خود با آرای بیشتری از دور نخست به ریاست جمهوری برگزیده شده‌اند. به همین دلیل نیز آقای روحانی از تمام ظرفیت خود و جریان حامی‌اش استفاده کرد تا پایگاه اجتماعی خود را در چهار سال آینده افزایش دهد. در نهایت نیز این اتفاق رخ داد و آقای روحانی با حمایت24 میلیونی مردم موفق شدند برای بار دوم به ریاست جمهوری انتخاب شوند. با این وجود پس از پایان انتخابات، آقای روحانی تلاش کرده‌اند که با دیگر جریان‌های سیاسی رویکرد تعاملی در پیش بگیرند و تلاش کنند با تعدیل مواضع انتخاباتی خود بین دولت و جریان‌های سیاسی یک موازنه مثبت به وجود بیاورند.

 

بــــا توجه به اتفاقات رخ داده حمـــایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی روحانی تا کجا ادامه خواهد داشت؟

به صورت طبیعی حمایت اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی و در دوسال آینده ادامه خواهد داشت. با این وجود پس از دو سال و در نیمه پایانی دولت همراهی نقادانه اصلاح‌طلبان با دولت آغاز می‌شود و کم‌کم به سمت نقد‌های جدی‌تری پیش خواهد رفت. البته این وضعیت در شرایطی به وجود خواهد آمد که عملکرد آقای روحانی به همین شیوه‌ای باشد که در پیش گرفته‌اند. اگر آقای روحانی در رویکرد خود نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر ایجاد کند، شرایط متفاوت خواهد شد.

 

معمولا روسای جمهور در سال‌های پایانی دولت دوم خود با ریزش پایگاه اجتماعی خود مواجه می‌شوند. آیا در چنین شرایطی در سال‌های پایانی دولت آقای روحانی، احتمال شکل‌گیری جریان‌های پوپولیستی و راستگرا در ایران وجود خواهد داشت؟

بدون شک مهم‌ترین چالش پیش روی آقای روحانی و جریان اصلاحات به عنوان مهم‌ترین حامی ایشان چالش کارآمدی خواهد بود. به صورت طبیعی مردم انتظار دارند در پایان دولت آقای روحانی نتیجه زحمات خود را مشاهده کنند. در دولت یازدهم حامیان دولت آقای روحانی به این مسأله آگاهی داشتند که دولت برای قرار گرفتن در مسیر مناسب باید نابسامانی‌های دولت گذشته را مرتفع کند و شرایط جدیدی را برای مدیریت کشور به وجود بیاورد. این در حالی است که در دولت دوم آقای روحانی این وضعیت وجود ندارد و دولت دوازدهم ادامه دهنده دولت یازدهم خواهد بود. در نتیجه اصلاح‌طلبان که سرنوشت خود را به دولت آقای روحانی گره زده‌اند در آینده باید نتایج تلاش‌های خود را مشاهده کنند. اگر اصلاح‌طلبان نتوانند نتایج دلخواه خود را از دولت آقای روحانی کسب کنند شرایط برای ادامه مسیر جریان اصلاحات در سال1400 دشوار خواهد شد و جریان اصلاحات باید با شیوه‌های جدیدی به فکر به دست گرفتن قدرت در آینده باشد.

 

چرا مجلس به 12 وزیر از16 وزیر دولت آقای روحانی رأیی بالاتر از200 رأی داد؟ آیا فاصله نظارتی مجلس با دولت در این زمینه رعایت شد؟

دلیل اصلی این مسأله ضعف جدی فراکسیون‌ها و جریان‌های موجود در مجلس است. هنگامی که برخی از نهادهای نظارتی اجازه نمی‌دهند شخصیت‌های ممتار جریان اصلاحات در انتخابات مجلس حضور پیدا کنند و جریان اصلاحات مجبور می‌شود با نیروهای رده سوم و چهارم خود در انتخابات حضور پیدا کند باید انتظار چنین روزهایی را داشت. شرایط در انتخابات مجلس به شکلی رقم خورده که قامت مجلس کوچک‌تر از گذشته شده است. این مسأله با عقل و منطق سیاسی همخوانی ندارد که در یک مجلس که دو و یا سه فراکسیون هموزن وجود دارد یک وزیر250 رأی بیاورد. اگر یک وزیر صداقت و شفافیت داشته باشد به صورت طبیعی مورد حمایت یک جریان سیاسی قرار خواهد داشت و جریان‌های دیگر در مقابل وی ایستادگی خواهند کرد و در نهایت اگر قرار است از مجلس رأی اعتماد بگیرد با یک رأی نزدیک این اتفاق رخ می‌دهد. در نتیجه احتمال اینکه یک وزیر همه فراکسیون‌های مجلس از جریان‌های مختلف را با خود همراه کند و 250 رأی به دست بیاورد بسیار بعید خواهد بود. به نظر می‌رسد اغلب نمایندگان مجلس به جای اینکه دغدغه تفکر و جهتگیری سیاسی خود را داشته باشند به دنبال مسائل منطقه‌ای و نفوذ در حوزه انتخابیه خود هستند. به نظر من عملکرد مجلس دهم از مجالس گذشته و حتی مجالس هشتم و نهم نیز ضعیف‌تر بوده است.

 

 

سرویس سیاسی صبح امروز

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *