در حق پیش‌کسوتان ادب اجحاف شده است

«انجمن شعر معاصر فارسی» پس از سال‌ها تعطیلی با حضور شاعران برجسته و نامی و مسئولین پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد برگزار شد.

در این جلسه و گردهمایی تعدادی از اساتید و شاعران و پیشکسوتان نامی استان حضور بهم رسانده بودند که از جمله می‌توان به محمد نیک؛ امیر برزگر، محمدکاظم کاظمی، هادی منوری و مجید نظافت اشاره کرد. در این مراسم بتول گندمی نماینده پنجمین دوره شورای شهر مشهد و رئیس کمیسون برنامه شورای شهر و محمدکاظم دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد حضور داشتند. سخنرانی‌ها با صحبت‌های مجید نظافت که مسئولیت اجرای این جلسه را برعهده داشت، شروع شد. نظافت به آغاز سومین دوره جلسه شعر معاصر اشاره کرد و گفت: این جلسات شعر چند بار بنا به دلایلی رو به تعطیلی رفت و امروز با همان ترکیب و روش قدیمی بار دیگر شروع به فعالیت کرده است.

 

شناسایی اهل ادب و هنر

در ادامه دبیری با بیان اینکه در جلسات شاعری باید شعر گوش دهیم و استفاده و بهره لازم ببریم و نیازی به صحبت و سخنرانی نیست، گفت:20 محور اصلی فعالیت‌ها و عملکردهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شده است و اولین موضوعی که به آن توجه شده، بحث بانک اطلاعات اصحاب فرهنگ و هنر است که قرار شده به زودی اطلاعات 20 هزار رکورد هنرمندان، فرهیختگان، شاعران و اهل قلم در آن بارگذاری شود. در حال حاضر مشهد دارای پنج هزار مرکز فرهنگی مثل آموزشگاه آزاد هنری است که 500 مرکز آنها موسسات کانون هستند.

دبیری عنوان کرد: رویکردی که دنبال می‌کنیم این است که فعالیت‌های تخصصی بوسیله آموزشگاه‌ها انجام شود. جلسات متعددی پیرامون این بحث‌ها با آموزشگاه‌ها داشتیم که در آنها تأکید شده فعالیتهای تخصصی و موضوعی از طریق مراکز و موسسات شکل‌گیرد. بخشی از آن در حوزه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، بخشی در رابطه با حوزه هنر و شادی و شور و نشاط، و بخشی در رابطه با سبک زندگی و خانواده است.

او در رابطه با اقتصاد فرهنگ و اقتصاد خلاق گفت: مجتمع سینمائی اطلس که به زودی افتتاح می‌شود، اولین مجتمع تجاری با11 سالن سینمائی و 2 سالن تئاتر و بزرگترین نگارخانه مشهد است. این مجموعه فرهنگی تا 2 ماه آینده در مجتمع اطلس افتتاح خواهد شد و با 4 مجتمع تجاری در این مورد به صحبت ومذاکره  رایزنی پرداخته شده است.

 

آنها که رفتند، آنها که ماندند!

در ادامه منوری گفت: در این جلسات بزرگانی به پایتخت و نقاط دیگر کشور مهاجرت کردند و اما افرادی بنا به هر دلیلی ماندند و مشهد را تحت هیچ شرایطی ترک نکردند. این افراد همیشه دور هم جمع بودند و این جلسات را ادامه می‌دادند. در مدت زمانی که این جلسات برگزار نمی‌شد؛ متعاقبا علاقمندان این جلسات را در منازل برگزار می‌کردند که علی رغم میل باطنی افراد بود و مشکلاتی از جمله هماهنگی کردن با شعرا و موارد دیگری هم داشت.

او در ادامه تصریح کرد: این جلسات به هیچ گروه و جریانی وابسته نیست و تنها به این امید دوباره آغاز شده است که به فرهنگ و ادبیات خراسان در حد شان و مقام خودش خدمت کند و زمینه‌ساز نقدهای ادبی موثر باشد. بناست هر هفته برنامه‌ای داشته باشیم که به چهار هفته تقسیم شده است؛ یک هفته مهمانی از تهران و خارج از استان دعوت خواهیم کرد و سپس جلسه به استانهای دیگر سفر خواهند کرد و به جلسات شعر شهرستانها خواهد رفت. بنا شده است کتابهای جدیدالانتشار شاعران خریداری، معرفی و به نقد و بررسی گذاشته شود.

 

 

خاک ادیب‌پرور خراسان

در ادامه جلسه استاد برزگر با اشاره به دو نکته مهم در بازگشایی این جلسه افزود: اولین نکته مهم همان ارج و ارزشی که شعر خراسان دارد چون تمامی بزرگان شعر و ادب پارسی از خراسان بودند. نکته دیگر اینکه وقتی در شهر یا استان چشمشان به ماشینی می‌افتد که شاعران خراسانی در آن هستند؛ دست به خاک مذکور می‌کشند و به عنوان تبرک به چشمان خود می‌کشند. این دو موضوع مدیون قدمت و غنی بودن شعر و ادبیات خراسان و وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) است و انتظار می‌رود که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و با این قدمت در جایگاه خودش قرار بگیرد. از شاعران جوان هم انتظار می‌رود که بیشتر کوشش و تلاش و مطالعه کنند تا جایگاه هنر خراسان حفظ شود.

برزگر همچنین از خصوصیات اخلاقی مرحوم غلامرضا شکوهی یاد کرد و افزود: یکی از امتیازهای شکوهی این بود که نسبت به شعرای دیگر بیشتر بچشم می‌خورد و آن شعریت شعر این فرد بود. شعر آئینی او شعریت مطلوبی داشت و مردی صبور و متین بود.

 

پایان بی‌مهری‌ها

در پایان گندمی، منتخب شورای پنجم مشهد تصریح کرد: شورای شهر پنجم که از روزهای بعد از اعلام نتایج نشست‌های زیادی با بزرگان ادب و فرهنگ و هنر برگزار کرده، عزم جدی دارد که از هنرمندان و صاحبان ادب در حوزه‌های فرهنگی و هنری حمایت کند و از بزرگان ادبی که مدت‌ها مورد بی‌رحمی قرار گرفتند و در منازل نشستند، بخواهد دوباره در جلسات شرکت کنند و برای مردم شهر آرامش و نشاط به ارمغان بیاورند.

گندمی تأکید کرد: اگر قرار است در حوزه فرهنگ و تئاتر و شعر و داستان کاری صورت گیرد، باید همه متولیان خصوصی  و نهادهای مردمی شریک باشند و با همین نگرش شورا در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی کار خود را شروع کرده است و از جمله اقداماتی که در شورای پنجم انجام شده، ایجاد کمسیونی خاص برای توسعه و عمران توس و توجه زیاد به فردوسی است.

منتخب مردم مشهد تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر ظلم و اجحاف زیادی در حق شاعران و بزرگان ادبی خراسان شده است و امروز امیدواریم با کمک اساتید سنگ بنایی گذاشته شود که حتی پس از پایان دوره شورای شهر پنجم این جریان ادامه داشته باشد و کسی نتواند آنها را تغییر دهد.

 

 

سرویس فرهنگ صبح امروز

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *