خاک تا آسفالت از نگاه لنز دوربین

«از جلوی عکس‌های نمایشگاه رد می‌شوم و جای خالی صفا و صمیمیت را حس می‌کنم. عکس‌های روستایی در زندگی‌ام خیلی پررنگ شده است. کاش به جای درختان دودی، درخت‌های انجیر و انگور سایه‌شان را در خیابان‌ها پهن کرده بودند. دلم گلیم‌های رنگی این خانه‌ها را می‌خواهد و دیوارهای کاه گلی شان را. ساختمان‌های بلند و طبیعت مصنوعی شهر لذت‌های ساده روزمرگی را فراری داده‌اند. کاش در این آشفتگی روزهایمان به بهانه بازدید از این نمایشگاه لذت‌های شیرین ساده را یادآورشویم». این‌ها قسمتی از دل نوشته‌های عکاسان جوانی هست که با مشارکت و همکاری هم یک نمایشگاه گروهی عکاسی تشکیل دادند و آثار هنری خودشان در معرض دید عموم قرار دادند.

 

2 هنرمند عکاس

در یکی از روزهای پایانی شهریورماه به مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) می‌روم و به تماشای عکس‌ها و تصاویر می‌نشینم. دنیایی از حرف در این عکس‌ها نهفته است. هرکدامشان خود بیانگر قسمتی از زندگی ساده یک روستایی یا نشان از طبیعت پاک و باصفا دارد. دور از همهمه و هیاهوی شهری و ترافیک وآلودگی هوا و…

پس از دیدن تصاویر به گفت‌وگو با دو عکاس جوان به نمایندگی بقیه عکاسان نشستم. از ایده‌ها و برنامه‌ها تا دغدغه‌ها و مشکلاتی که سد راهشان هست، برایم گفتند. ابتدا با جواد رضایی، مدیر اجرایی نمایشگاه صحبت خودم را شروع کردم. متولد 1375 و دانشجوی کارشناسی رشته صنایع است. عضو انجمن عکاسان خراسان رضوی و دو سال است که عکاسی را بصورت حرفه‌ای شروع کرده است. در چندین نمایشگاه گروهی توانسته شرکت کند و به کسب چندین مقام در جشنواره‌های داخلی شده است. وی مقام سوم جشنواره «معلول در اجتماع» را کسب کرده است. وی در ارتباط با آموزش عکاسی اینطور گفت: دو سال قبل با شرکت در کلاس‌های مقدماتی و سپس با مطالعه کتاب در زمینه عکاسی و سایت‌های مرتبط و راهنمایی اساتید چون مهدی عقیقی کار خودم را شروع کردم و امروز خوشحالم که در جمع این عکاسان و در این نمایشگاه حضور دارم.

عکاس بعدی علیرضا زارع متولد 1377 و دانشجوی رشته هنرهای تجسمی و عکاسی است. در دوره دبیرستان در رشته عکاسی تحصیل کرده است و دو سال است بصورت حرفه‌ای کارش را ادامه می‌دهد و نزد مهدی فاضل آموزش عکاسی فرا گرفته است. او در زمینه فعالیتش درنمایشگاه‌ها گفت: با عضویت در انجمن جوانان خورشید سبز با این نمایشگاه آشنا شده‌ام. فروردین‌ماه از طریق همین انجمن در اولین نمایشگاه گروهی بنام «زمین پاک» شرکت کردم و این دومین تجربه من است.

 

موضوعات و سوژه‌ها

رضایی اینگونه پاسخ داد: در هرکدام از حوزه‌های هنر، موضوعاتی به ذهن هنرمند خطور می‌کند که در آن زمینه رشد کند. این نمایشگاه در قالب سه موضوع برگزار شد. مستند شهری، مستند روستایی و طبیعت. بعد از انتخاب موضوعات توسط عکاسان عضو کانون اردوهایی برای افراد در روستاهای اطراف مشهد برگزار شد تا بتوانند عکاسی روستایی انجام بدهند. هدف از برگزاری این نمایشگاه نمایش تفاوت‌های زندگی شهری و روستایی است.

زارع نیز در این‌باره گفت: به مستند اجتماعی علاقمندم وتمایل دارم از زندگی و دغدغه‌های روزمره آنها عکاسی کنم. او به نکته جالبی اشاره کرد و از واکنش مردم نسبت به دوربین گفت: روستاییان از عکاسی استقبال خوبی کردند و همکاری خوبی داشتند، اما در شهر گاهی دیده شده است که حتی نسبت به ما فحاشی هم کردند و اجازه عکس گرفتن ندادند.

 

مشکلات سد راه یک هنرمند

رضایی در این زمینه گفت: مهمترین مشکل سد راه ما کم اهمیت نشان دادن این نمایشگاه‌ها است که تبلیغات خوبی نمی‌شود برایشان انجام دهیم و نهادهای هنری متاسفانه همکاری لازم را در این زمینه نمی‌کنند. در این مورد او اشاره به نمایشگاهی کرد که مدتی قبل در یکی از نگارخانه‌های مشهد برگزار شد و بخاطر مسائل مالی مدیر نگارخانه به مدت دو روز اجازه ورود بازدید کننده‌ها در زمان برگزاری نمایشگاه را نداد و رفتار نامناسبی با هنرمندان داشت. وی در ادامه گفت: هنر را نمی‌توان با پول خرید، ولی متاسفانه در جامعه امروز ما اکثرا هنر با پول مبادله می‌شود و عدم همکاری مسئولین یکی از مشکلات بزرگ سد راه هنرمندان است.

زارع نیز از دغدغه‌های خود در این‌باره گفت: در مشهد به هنر زیاد اهمیت نمی‌دهند و حتی برای نصب یک پوستر در جلوی درب ورودی نمایشگاه با مشکل برمی‌خوریم.

 

برنامه برای فردایی روشن

رضایی تأکید کرد: هنر عکاسی علاقه است و سد معبری برای ادامه مسیر کسی در حوزه هنری نمی‌شود. این رفتارهایی که با هنرمندان می‌شود برای من سد معبری نیست که این هنر را ترک کنم. از عکاسی کردن لذت می‌برم و تا جایی که بتوانم این راه را ادامه می‌دهم.

رضایی درباره انتخاب آثار گفت: نحوه داوری و انتخاب آثار برعهده مهدی عقیقی بود که بعد از یک هفته بررسی و جمع‌آوری موضوعات حدودا از بین 300 اثر ارسالی از بین سی و سه نفر عکاس بیست و چهار اثر پذیرفته شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

در پایان دو عکاس به حضور بعضی چهره‌های سیاسی و هنری مانند سید جواد حسینی مسئول اجتماعی سیاسی استاندار، امیر شهلا و بتول گندمی از شورای شهر مشهد، منصور حیدری رئیس پژوهشکده محیط زیست و همچنین سعید سهیلی کارگردان سینما کردند.

 

 

سرویس فرهنگ «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *