حمایت از تولید؛ قیمت تمام شده کالا و معیشت مردم

مقام معظم رهبری مسئولان را موظف به حمایت از تولید داخل در مقابل کالاهای خارجی کرده‌اند. ضمن اینکه بارها و بارها به همه از جمله دولت و مجلس فرموده‌اند با جدیت و در اولویت مراقب معیشت مردم باشید. رهبر انقلاب به این موضوع بیش از هر موضوعی تاکید داشته‌اند.

اما متاسفانه آن‌ها که موظفند ضمن مراقبت با جدیت و با اولویت از معیشت مردم، تولید داخل را مورد حمایت قرار دهند، محل دعا را گم کرده‌اند. چند ماه قبل طرحی دو فوریتی که مشخص بود از سر احساسات توسط جمعی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به منظور اصلاح ماده ۳۱ قانون  مقررات صادرات و واردات با هدف ممنوعیت واردات به مجلس ارائه شد که خوشبختانه چون جمع نمایندگان به خصوص آنان که در مخالفت صحبت کردند، متوجه شده بودند تصویب بدون مطالعه دو فوریت طرح ممکن است مصداق همان گم کردن محل دعا باشد، با عدم تصویب دو فوریت طرح را برای بررسی به کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها ارسال کردند.

مرکز پژوهش‌ها در بررسی خود اصل طرح را رد و غیرمفید دانست. این بهانه‌ای شد تا قلم اشاره‌ای به موضوع داشته باشد.

ارائه دهندگان طرح که البته حتما از دلسوزان اقتصاد و تولید کشور هستند، به جای اینکه بررسی کند که چرا باید با وجود صددرصد تعرفه یعنی با محاسبه هزینه حمل و سرمایه ارزش کالا در مدت حمل تا رسیدن به بازار ایران با قیمت تمام شده بیش از دو برابر کالای تولید ایران که  عملا حدود ۴۰ درصد آن نصیب تولید کنند خارجی می‌شود، در داخل ایران فروش خوبی داشته باشد و تولید کننده خارجی با همان ۴۰ در صد از ارزش تجاری فروش کالای خود در بازار ایران که سهم او می‌شود راضی و خوشحال باشد و تلاش کند محصولش به صورت قانونی و یا مافیای قاچاق به ایران صادر شود.

ولی کالای مشابه تولید داخل که ظاهرا صددرصد ارزش فروش آن نصیب تولید کنند می‌شود در انبارها بدون مشتری بماند.

آیا این همان گم کردن محل دعا نیست که به جای مبارزه با علت به دنبال مبارزه با معلول یعنی واردات قانونی کالا حتی با پرداخت صددرصد تعرفه باشند.

سوال اینجاست که چرا نمایندگان بعضا قدیمی مجلس محترم شورای اسلامی به دلایل شیب تند تمایل واردات قانونی و غیرقانونی کالا و دیوار بلند تعرفه‌ها و قاچاق نپرداخته‌اند و طرحی برای رفع این مشکل ندارند و می‌خواهد با معلول مبارزه کنند؟

جالب است که در رسانه‌های کشور همیشه تاکید دارند که با ممنوعیت و بگیر و ببند اقتصاد درست نمی‌شود درست هم هست چون تاریخ این موضوع را ثابت و تایید کرده است.

باید اصل مشکل برطرف شود. تعرفه بالا و ممنوعیت فقط میدان را برای قاچاقچیان کالا که نه کارت بازرگانی دارند و نه مالیات می‌پردازند و نه عضو اتاق هستند فراهم کرد و می‌کند.

باید از ارائه دهندگان اینگونه طرح‌ها که نه حمایت از تولید است و نه از تجارت و نه از مصرف کننده سوال کرد؟ مگر مردم ایران چه گناهی کرده‌اند که باید کالائی را که مردم دیگر کشورها با قیمت 100 تومان مصرف می‌کنند با قیمتی بیش از 200 تومان مصرف کنند توجه مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به معیشت مردم که سفارش همیشگی مقام معظم رهبری است در کجا اینگونه طرح‌ها خود را نمایان می‌کند؟ حمایت از مصرف کنند کجای این طرح قرار دارد؟

چرا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از مصرف کننده داخلی که توصیه و تاکید مقام معظم رهبری است، حمایت نکرده و نمی‌کنند و به دولت‌های گذشته و حال نگفته و نمی‌گویند چرا با ثابت نگهداشتن مصنوعی نرخ ارز و نپرداختن سهم تولید داخل از تعدیل اقتصادی و دریافت  ۹ درصد ارزش افزوده از تولید و تامین مالی گران و میدان دادن بیش از حد به سازمان‌های مالیاتی و تامین اجتماعی و عدم محاسبه و جبران خسارت تحریم‌ها بر بنگاه‌های اقتصادی و نرخ گران اداره کشور و عدم مبارزه با فساد اداری و عدم اجرای قانون فضای کسب و کار که در مجموع تاثیر بیش از ۶۰ درصد در گران شدن بهای تمام شده کالای تولید داخل داشته است، باعث گردیده کالای تولید ایران در بازار داخل و خارج غیرقابل فروش شود.

چرا مردم ایران مجبور باشند برای یک کالا بیش از دو برابر قیمت همان کالا که مردم کشورهای دیگر می‌پردازند، پرداخت کنند و معیشت مردم در شرایط نامساعد قرار گیرد و باعث نگرانی مقام معظم رهبری باشد؟

باور کنید نمایندگان مجلس یا هر سازمان و تشکیلات و فردی که فکر کند با ممنوعیت و بگیر و ببند قانونی و غیرقانونی می‌شود اقتصاد را درست کرد، محل دعا را گم کرده‌اند و یا راه را می‌دانند و خود را به راه دیگر می‌زنند .

 

 

محمدحسین روشنک 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *