«جلوه‌ها و جنبه‌های دموکراسی»

دموکراسی را باید هنر تنظیم رابطه خلاقانه میان فرد و جامعه تعریف کرد. به طوری که فرد بتواند زمینه لازم را برای حضور خلاق و پرانگیزهٔ خود فراهم سازد.‌ این رابطه از دو منظر کار و فراغت تنظیم می‌شود. در قلمرو فراغت این روابط به گسترش زبان ارتباطی زاینده و امید به آینده و در قلمرو کار به تحول در ساختارهای کار فرجام می‌یابد. به‌علاوه دموکراسی می‌تواند با حضور فعال فرد در جامعه نقش امنیت را از امری حکومتی به امری فرهنگی ـ اجتماعی بدل سازد.

برخلاف دموکراسی، در قلمرو استبداد نقش فرد تهی از مسئولیت اجتماعی و زبان از وسیله‌ای آشکارساز به‌وسیله‌ای پوششی بدل می‌شود، ضمن آن‌که مقوله امنیت اجتماعی نیز خصلت فرهنگی خود را از دست می‌دهد و تبدیل به مقوله‌ای صرفاً حکومتی ـ سیاسی می‌شود. در این کتاب چهارچوب‌های اصلی و مهمی را که دموکراسی در آن فعال می‌شود، تحلیل و نشان داده شده که این مقولهٔ اجتماعی به دلیل ظهور متغیرهای مختلف ناچار است مدام خود را به نقد بگیرد و بازسازی کند.

برخلاف استبداد که در پی ثبات است، دموکراسی مدام بین تغییر و ثبات در حال نوسان است. در دموکراسی آزادی هدف نیست، بلکه وسیله‌ای است برای آشکارسازی روابط خلاق فرد با محیط زندگی‌اش. دموکراسی هنر صیانت از اقلیت برای زایش خلاقیت و توسعه در اکثریت اجتماعی است.

نشر قطره کتاب «جلوه‌ها و جنبه‌های دموکراسی» اثر«محسن قانع بصیری» را در 208 صفحه رهسپار بازار کتاب کرده است.

 

 

جواد لگزیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *