جشنواره ملی فناوری‌های آب، بهره وری و بازچرخانی در مشهد برگزار شد

نخستنین جشنواره ملی فناوری‌های آب، بهره وری و بازچرخانی روز گذشته با حضور مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

نخستنین جشنواره ملی فناوری‌های آب، بهره وری و بازچرخانی با هدف روحیه نوآوری، شکوفایی، تتبع و فعالیت‌های علمی و فناوری در حوزه بازچرخانی آب و فرسایش، اثربخش کردن فعالیت‌های نوآورانه، ارتقاء سطح، افزایش تعامل بین مراکز دولتی، بخش خصوصی و مراکز آموزشی و پژوهشی همچنین شناسایی، معرفی و بسترسازی برای حمایت از نوآوران، ‌با تلاش دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز سه شنبه در محل دانشگاه برگزار شد.

 

مصرف آب تجدید پذیر در سطح کشور 86 درصد است

محمد ابراهیم‌نیا، مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو گفت: وزارت‌خانه نیرو در راستای اجرای سندی که به تازگی تدوین کرده است، تصمیم دارد که مصرف آب تجدیدپذیر را در یک افق مشخص از 86 درصد کنونی به 69 درصد کاهش دهد.

وی ادامه داد: در این سند 10.8میلیارد مترمکعب حق آب تالاب‌ها و رودخانه‌ها به رسمیت شناخته شده و تحقق همه برنامه‌های این سند مستلزم کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است  که براساس آخرین نتایج مطالعات طرح جامع آب، بیش از 90 میلیاردمترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، که تنها 13 درصد ارزش افزوده دارد، بنابراین باید مصرف آب در این بخش کاهش یابد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو با اشاره به اینکه در طرح جامع آب کشور کل فاضلاب تولیدی از مصارف مختلف 32 میلیارد متر مکعب عنوان شده است، افزود: از این میزان 26.8 میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی، 4.5 میلیارد مترمکعب در فاضلاب های شهری و روستایی و یک میلیارد مترمکعب در بخش صنعت است.

وی تاکید کرد: هم اکنون مصرف آب در بخش صنعت کشور 1.8 میلیارد متر مکعب است که اگر ایران بخواهد به قطب صنعتی تبدیل شود، در سال 1420 به 5.6 میلیارد متر مکعب آب در بخش صنعت نیاز است. این در شرایطی است که در طرح جامع آب کشور پیش بینی شده که جمعیت ایران در سال 1420 به 108 میلیون نفر می‌رسد بنابراین اگر میزان آب تجدیدپذیر در کشور تا آن سال تغییر نکند، سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر در سال 1420 به یکهزار مترمکعب خواهد رسید، این در حالی است که در سال یاد شده به حدود 11.5 میلیارد متر مکعب آب برای شرب نیاز خواهیم داشت.

 

لزوم بازگشت تعادل به وضعیت منابع آب

احمدرضا بهرامی،‌ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه این دانشگاه تلاش کرده به عنوان یک بخش علمی در ایجاد تعادل در منابع آب نقش ایفا کند، اظهار کرد: برگزاری نخستین جشنواره ملی فناوری‌های آب، بهره وری و بازچرخانی به دنبال تلاش برای یافتن منابع جدید به منظور بازگشت تعادل به وضعیت آب است.

وی در ادامه تاکید کرد: در این جشنواره 56 مخترع در 10 زمینه علمی مرتبط با آب از چهار استان، 47 شرکت دانش بنیان در این زمینه از 13 استان، 6 شرکت رشد و توسعه دانش، 11 شرکت خدمات فنی و مهندسی و 11 دستگاه اجرایی حضور دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: برای برگزاری این جشنواره ستاد آب، خشکسالی و فرسایش محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و استانداری خراسان رضوی همکاری داشته اند و امیدواریم در بخش فن بازار، این جشنواره زمینه همکاری مخترعان و سرمایه گذاران را نیز فراهم کند.

 

راهکار مدیریت بحران آب، کاهش مصرف است

حجتعلی شایانفر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بازچرخانی آب را بهترین روش برای افزایش بهره وری از آب دانست و گفت: در بین سه روش علمی برای جلوگیری از بحران، بهترین روش سازگاری با وضعیت کم آبی و کاهش مصرف است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی پاسخگوی چالش‌های وضعیت آب در کشور است، عنوان کرد: چالش‌های بسیاری در خراسان رضوی وجود دارد اما وابستگی 80 درصدی به منابع آب زیرزمینی در این استان مساله را پیچیده تر می کند.

وی به سه اقدام علمی در جهت جلوگیری از بحران آب اشاره کرد و افزود: حفاظت از منابع آب، سازگاری با وضعیت کم آبی و کاهش مصرف آب و تخلیه مکان سکونت از جمله این اقدامات هستند.

گفتنی است در پایان این بخش از جشنواره که مدت برگزاری آن سه روز در محل دانشگاه است، عباس زارع، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

 

گزارشی از هانیه فیاض

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *