توسعه شهر با جهانی‌شدن رقم می‌خورد

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: جهانی شدن یکی از نیاز‌ها و ضروریت‌های توسعه و پیشرفت است. شهرهایی که از مسیر جهانی شدن عقب بمانند توسعه آنها به تاخیر می‌افتد.

محمدرحیم رهنما روز شنبه در مراسم اولین سالروز «مشهد، شهر جهانی گوهر سنگ‌ها» که در محل موزه بزرگ خراسان رضوی با حضور مسئولین استانی و کشوری برگزار شد افزود: فرصت جهانی شدن فرصتی است که خیلی از شهر‌ها برای بدست آوردن آن تلاش می‌کنند و عاملی برای تولید، جذب سرمایه و نوآوران است.

وی اعتقادات مذهبی مردم به امام هشتم شیعیان را عامل مهمی در نهادینه شدن هنر فیروزه‌تراشی و سنگ‌تراشی در مشهد برشمرد و اضافه کرد: سطح بالای اشتغال در این حرفه و صادراتش گواهی بر این امر است.

در حال حاضر در 18گروه صنایع دستی فعالیت داریم با زیر رشته‌های مختلف البته در استان خراسان مزیت‌ها و برتری‌هایی داریم که در دیگر شهرها وجود ندارد. چرا که بخش عمده کانی‌های معدنی از فیروزه و عقیق و طلا و مس در خراسان وجود دارد و کمک کرده تا صنایع دستی مبتنی بر سنگ تراشی، فیروه تراشی و سایر صنایع رونق بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مشهد ضمن تشکر از زحمات کسانی که برای بدست آوردن این عنوان جهانی تلاش کردند اضافه کرد: جهانی شدن یکی از نیاز‌ها و ضروریات توسعه و پیشرفت است و شهرهایی که از مسیر جهانی شدن عقب بمانند توسعه آنها به تاخیر می‌افتد، بنابراین ضمن مغتنم شمردن این فرصت باید از آن برای جذب خلاقان، تولید ثروت، ایجاد اشتغال، درآمد‌زایی و به‌دنبال آن آسایش و سعادت استفاده کرد.

 

 

کم‌کردن خام‌فروشی در حوزه گوهرسنگ‌ها

در ادامه این مراسم، مدیرکل تجاری و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: کم کردن خام فروشی در حوزه صنعت گوهرسنگ، از صنعت نفت مزییت بیشتری را نصیب کشور می‌کند.

حسام زند حسامی با تاکید به ضرورت بررسی موضوع در دو بخش انتظارات و اتفاقات گفت: در بخش انتظارات باید به شاخص‌های جهانی در گزارشات توجه کنیم. یعنی در کنار عملکردی که داشته‌ایم، برای باقی ماندن مشهد به عنوان یک شهر جهانی چه شاخص‌هایی را باید مدنظر قرار داده و مشخص کنیم؟ چشم‌اندازمان برای رسیدن به آن شاخص‌ها چیست؟

وی تاکید کرد: توجه به عرضه و نه تقاضا، از دیگر نکاتی است که باید به آن اشاره کرد. باید مشتریان‌مان را بشناسیم و بتوانیم محصولاتمان را در سطح ملی و بین‌‌المللی ارتقا دهیم. من معتقدم به جای «توسعه گوهرسنگ»، «توسعه صنعت و تجارت گوهرسنگ» گزینه مناسبت تری است.

مدیرکل تجاری و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دوم سخنان خود ضمن تشکر از زحمات پیش‌بین، رئیس اتحادیه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اضافه کرد: تلاش‌های او منجر به شکل گرفتن کانون «دانش، صنعت، بازار گوهر سنگ» شد که به عنوان اولین کانون توانست مبلغ حمایتی قابل توجهی را از معاونت علمی و فناوری برای راه‌اندازی مرکز نواوری حوزه علوم گوهرسنگ جذب کند.

وی اظهار کرد: اقتصاد خام فروشی علاوه بر نفت شامل سنگ‌ها هم می‌شود و باید خام فروشی را کاهش بدهیم. کاهش خام‌فروشی در حوزه گوهر‌سنگ نسبت به صنعت نفت مزیت بیشتری دارد چرا که تجهیزات و سرمایه گزاری نفت نیازمند آموزش‌های پییچیده که در کشور نهادینه نشده و هزینه کلان است اما صنعت گوهرسنگ‌ها بخش عمده آن هنری است که در ذات هنرمندان ما وجود دارد و نیازمند سرمایه‌گزاری برای تجهیزات و دوره‌های آموزشی طراحی و فناوری است و ارزش افزوده بالا گوهرسنگ‌ها نیز مزیت بزرگی است.

گفتنی است در پایان این مراسم از انگشتری که تمام مراحل از شناخت، طراحی و اجرای آن توسط هنرمندان استان صورت گرفته بود، رونمایی و اعلام شد که این انگشتر توسط استاندار خراسان رضوی به رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌شود.

 

 

سرویس اقتصادی صبح امروز

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *