تئاتر پشت میله‌های زندان

دیدن بندهای زندان و گذشتن زمان در این اتاق­ها همیشه برایم سئوال بوده و هست. زندانیان افرادی هستند که آسیب­های اجتماعی باعث شده در پشت میله­ قرار گیرند و به حکم قانون در حصر باشند. بی­شک برای هیچ کس خوب نیست که در حصر باشد اما ندامتگاه نامش مشخص است. باید اینجا بود تا احساس پشیمانی کرد؛ اما عده­ای هم در این مکان کار می­کنند و بنا به شغلشان باید پشت همین میله­ها باشند اما در نقشی متفاوت. یکی از این نقش­های متفاوت فعالیت­های فرهنگی و هنری در زندان است. بله، پشت همین میله­ها انسانهایی برای کمک­های روحی و روانی به هنر روی آورده­اند تا فضای زندان را متحول کنند.

احمد طاهونچی یکی از هنرمندان شهرمان مشهد است که سال­ها تجربه کار تئاتر با زندانیان را در کارنامه خود دارد. متولد 1342 است و از سال 1360 با دیدن نمایش «چوبدست­های ورزیل» شیفته تئاتر شده و همان سالها در فضای تئاتر با مرحوم رضا سعیدی آشنا و در نمایش «کوراغلوی چندی بل» او بازی کرده است. سپس به تهران کوچ کرده و در رشته تئاتر زیر نظر استادانی همچون مرحوم سمندریان، دکتر قطب الدین صادقی، مرحوم دکتر پروانه مژده آموزش دیده است. بازی در نمایش­هایی چون «آژاکس» به کارگردانی قطب­الدین صادقی و «آخر بازی» به کارگردانی پروانه مژده و چندین نمایش دیگر از فعالیت­های آن سال­هایش به شمار می­رود. در سال 1372به مشهد آمده و در نمایش «شنا در آتش» و بی­شمار کارهای نمایشی  به عنوان بازیگر حضوری مداوم داشته است. از سال 1377 به عنوان کارشناس هنری سازمان زندان­ها به استخدام این سازمان درآمده و تا کنون  در این اداره در بخش فرهنگی و تربیتی مشغول به تمرین تئاتر با زندانیان است. ماحصل صحبت­ها و دغدغه­های این روزهایش پیش روی شماست.

 

  • چگونه بازیگرانتان را از زندانیان انتخاب می­کنید؟

زندان مانند شهری است در دل این شهر بزرگ که از همه نوع انسان داخل آن پیدا می­شود. تعدادی علاقه­مندند و تعدادی هنرمندند و این استعداد درون آنها هست. از تئاتر بگیرید که رشته تخصصی من است تا هنرهای دیگر. کافی است اعلام کنیم که برای فلان رشته هنری نیاز داریم، مراجعه می­کنند و تست می­گیریم و بعضی وقت­ها هم به آد­م­های بااستعدادی برمی­خوریم که واقعا استثنایی هستند. اگر بیرون برای آنها موقعیتی به وجود می­آمد شاید جایش امروز اینجا نبود.

 

  • خودشان دوست دارند بازی کنند و یا برای راحت شدن از شرایط به این هنر رو می­آورند؟

یکی از وظایف اداره فرهنگی و تربیتی در زندان­ها ضمن اصلاح و تربیت زندانیان پُر کردن اوقات فراغت آنان و کشف استعدادهای هنری و غیره آنان است. امور هنری، ورزشی و امور مذهبی کلا زیر مجموعه اداره فرهنگی و تربیتی است که هرکدام مسئولی  جداگانه  دارد. برای پرکردن اوغات زندانیان، هر زندانی بنا بر استعداد و علاقه­ایی که دارد، مجاز است در هر رشته­ای که می­خواهد و توانایی آن را دارد شرکت کند. در همه این رشته­ها در طول سال مسابقات و جشنواره­هایی برگزار می­شود که شامل مسابقات قرآنی، ورزشی و جشنواره­های هنری است که بنده مسئول آن هستم.

 

  • چقدر روان درمانی در نگاه تئاتری شما مطرح است؟

یکی از مکان­هایی که تئاتر درمانی در آنجا خوب جواب می­دهد، زندان است. در این زمینه هرکار هنری که باعث پالایش روح و روان زندانیان شود و باعث تغییر در رفتار و اصلاح آنان گردد، خود نوعی تئاتر درمانی است. بخش فرهنگی هنری سازمان زندانها از اساتید تئاتر شورایی کشور در تهران دعوت به عمل آورده و طی دورهای آموزشی به طور تخصصی کارشناسان و مربیان هنری زندانهای کشور را آموزش داده تا بتوانند در کل زندانهای کشور با استفاده از بضاعت­های تئاتر شورایی  به عنوان هنری درمانگر برای زندانیانی که بعضا دچار اختلالات روحی وروانی هستند در جهت رفع مشکلات آنان قدم بردارند. به همین منظور هر سال جشنواره تئاتر شورایی از طرف فرهنگی هنری سازمان زندانها برگزار و هر استان آثار برگزیده خود  را به دبیرخانه این جشنواره ارسال می­کندکه توسط داوران مجرب و متخصص ارزیابی شده و رتبه بندی می­شوند. تئاتر شورایی زندان مرکزی مشهد طی چند نوبت عنوان رتبه برتر و ممتاز را از آن خود کرده است. علاوه بر تئاتر شورایی که مشخصا درمانگر است نمایش­هایی دیگر در زندان مرکزی مشهد کار می­شود که موضوعات آن نیز به لحاظ محتوایی برروی زندانیان تاثیر گذار است که نمونه­های زیادی از آن اجرا شده است و در جشنواره­های مختلف چه مربوط به سازمان زندان­ها و چه جشنواره­های خارج از زندان مورد توجه قرار گرفته و جوایزی را به خود اختصاص داده است. همچنین کارهای هنری دیگری با نگاه تفریحی و پر کردن اوقات زندانیان انجام می­شود.

در مناسبت­ها و جشن­ها برای ارتقاء روحیه زندانیان توسط زندانیان هنرمند برنامه­های هنری شاد و مفرح تحت عنوان جُنگ شادی همراه با میان پرده­های شاد، موسیقی و سرودهای شاد به اجرا در می­آید .

 

  • بعد ازاینکه زندانیان از زندان بیرون می­آیند تئاتر روی آنها چه تاثیری داشته است؟

ماهیت تئاتر بر تاثیرگذاری است. چه بر روی هنرمندی که در داخل زندان روی صحنه می­رود و چه هنرمند خاج از زندان، این تاثیر به همان مقدار بر روی تماشاچی خارج یا داخل زندان هم هست. شاید برای تماشاچی داخل زندان به دلیل مشکلاتی که دارد بیشتر هم باشد. دیده شده است بازیگرانی که در داخل زندان با تئاتر آشنا می­شوند تا مدت­ها و سال­ها، بطوریکه خود بعدها در بیرون  دیده­ام هنوز پس­ماند حسی آن نقش­ها و بازی­ها و خاطرات خوش تئاتر و اعزام به جشنواره­ها در ذهن و تن آنها باقی مانده است و به نیکی از آن روزها یاد می­کنند. در این مدت که در زندان با آنها کار کرده ام به آدمهای زیادی برخورد کرده­ام که استعدادهای فوق العاده­ایی داشته و تاسف  خورده­ام که چرا روزگار و بازی سرنوشت آنها را در مسیری دیگر قرار داده، وحالا برحسب اتفاق دراینجا وارد این حرفه شدند واستعداد شان در زندان کشف شده است.

کار تئاتر با زندانیان از امتیازات زیادی برخوردار است از جمله آن این است که احساسشان بکر و دست نخورده است و مثل موم در اختیاراند­. هنوز گرفتار بسیاری از ژست­ها و کلیشه­های رایج نشده­اند. تا بحال بازیگران زیادی که از قابلیت­های بالایی برخوردار بوده­اند در زندان کشف شده­اند، اما متاسفانه به دلیل نگاه غلط جامعه وغیره… نتوانسته­اند جذب این حرفه شوند و ورود پیدا کنند و جایی تشکیلاتی در بیرون از زندان متاسفانه نیست که  آنها را جذب کند. بیشتر به دلایلی که ذکر شد و مشکلات مالی و خانوادگی که دارند خود بخود دور شده و فراموش می­شوند.

 

  • چه قشر ی از زندانیان خواستار بازی در تئاتر هستند؟

بیشتر افرادی که در زندان جذب تئاتر می­شوند معتاد و در حوزه جرائم مواد مخدر هستند. در بین معتادان حتی افراد با استعدادی هم دیده می­شود، جرائم مالی البته کمتر جذب شده­اند.

 

 

  • فکر می­کنید تئاتر با کودکان بزهکار بهتر جواب میدهد یا بزرگسالان؟

تئاتر هنری است که بزرگ وکوچک نمی­شناسد اما وقتی مخاطب کودکان بزهکار باشند البته از ظرافت­های خاصی برخوردار است.

 

  • چه جشنواره­هایی در ایران برای تئاتر زندان وجود دارد؟

جشنواره تئاتر زندانیان کشور هرسال در چند بخش تئاتر صحنه­ای، خیابانی و تئاتر شورایی برگزار می­شود. نمایش­های زندانیان توسط داوران مطرح و نام­آور کشور مورد داوری قرار گرفته و مانند  جشنواره­های دیگر ارزیابی می­شود؛ جوایزی به زندانیان اعطا می­شود و علاوه برآن کسانی که رتبه و جوایز دریافت کنند از امتیازات دیگر مطابق با آیین­نامه سازمان زندان­ها مانند مرخصی تشویقی و در مواردی عفو وغیره… نیز  برخوردار می­شوند. طبق توافقی که بین سازمان زندان­ها و مرکز هنرهای نمایشی کشور به عمل آمده کار منتخب جشنواره زندان­های کشور در آن سال به جشنواره فجر راه پیدا می­کند .

جشنواره­های مختلف دیگری مانند جشنواره فیلم زندانیان، موسیقی و سرود، هنرهای تجسمی، هنرهای دستی، مسابقات روزنامه­نگاری و غیره… در کنار جشنواره تئاتر در طول سال برگزار می­شود که هر سه سال یک بار همه جشنواره­های مختلف در همه رشته­ها در قالب فستیوال هنری زندانیان کشور برگزار و در آنجا نیز  ارزیابی و جوایزی اعطا می­شود.

 

  • تئاتر زندان مرکزی مشهد را در حال حاضر چطور می­بینید؟

مشهد همیشه در زمینه تئاتر در کشور نام­آور بوده است. زحمات افراد با تجربه تئاتری از قدیم در زندان مرکزی مشهد مثل حمید­رضا سهیلی و در مقطعی داوود کیانیان و سپس رضا حسینی باعث شده است تا تئاتر زندان مرکزی مشهد از همان ابتدا پی ریزی درست و قوی داشته داشته باشد و تاثیر زیادی بر تئاتر زندان­های کشور بگذارد. سهیلی خود نیز از بنیان گذاران تئاتر در زندان بوده است و در جشنواره­های زیادی چه مربوط به جشنواره زندانها و چه جشنوارهای تئاتر فجر شرکت کرده است . همچنین رضا حسینی و خود من تابحال علاوه بر جشنواره­های زندان­ها چندین مرتبه در جشنواره­های تئاتر فجر، ماه  و غیره شرکت کردیم و موفق به کسب جوایز شده‌ایم، همین  موفقیت­ها باعث شده است تا تئاتر زندان مرکزی مشهد در بین تئاتر دیگر زندان­های کشور از جایگاه ویژه­ای برخوردار باشد .

 

 

گفتگویی از سعید بابایی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *