به همکاری شورای پنجم با آموزش و پرورش امیدوارم

فرماندار مشهد گفت: به همکاری و تعامل اعضای شورای پنجم شهر با آموزش و پرورش استان امیدوار هستم.

محمدرحیم نوروزیان، ظهر روز گذشته پنجم شهریورماه در شورای آموزش و پرورش استان که در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد، گفت: برخلاف اینکه تا کنون همکاری شورای شهر با آموزش و پرورش وجود نداشته است، رویکرد شورای شهر جدید و شهرداری، فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در حوزه آموزش و پرورش در اختیار ما قرار می‌دهد.

فرماندار مشهد با اشاره به همکاری ضعیف شورای قبلی با آموزش و پرورش استان افزود: حتی اگر بگویم همکاری شورای شهر با آموزش و پرورش کم بوده است هم درست نیست، اصلاً همکاری وجود نداشته است.

 

برگزاری 30 برنامه ملی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در ادامه این نشست با بیان اینکه دوماه گذشته از پرحجم‌ترین ماه‌های کاری سال بوده است گفت:  30 برنامه ملی در حوزه‌‌های مختلف در این دوماه برگزار شده است.

علیرضا کاظمی افزود: در حوزه معاونت پرورشی مسابقات قرآن عترت و نماز برای فرهنگیان در بخش خواهران و برادران و همچنین مسابقات قرآن عترت و نماز برای دانش آموزان پسر و دختر برگزار شد. در بخش دانش آموزی شرکت کنندگان در این مسابقات بالغ بر هزار نفر را شامل شده است و در بخش فرهنگ و هنر 17 هزار اردو زیارت اولی در نظر گرفته شده است که تا کنون موفق به برگزاری این اردو برای 3 هزار و پانصد دانش آموز شده‌ایم.

وی افزود: 2هزار و پانصد پایگاه اوقات فراغت تشکیل شده است که از این بین 20 عدد از آنها مبتنی بر توسعه و ترویج سیره رضوی بوده است. 250 هزار دانش آموز تحت پوشش این پایگاه‌ها در آمده‌اند. همچنین در حوزه اردوهای جهادی دانش‌آموزی، با همکاری بسیج این طرح برای 40هزار نفر برگزار شده است.

کاظمی بیان کرد: در حوزه استثنایی پنج برنامه ملی وجود دارد که شامل مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان استثنایی کشور، مسابقات ورزشی دانش آموزان استثنایی کشور، مسابقات قرآن عترت و نماز دانش آموزان استثنایی کشور، مسابقات ورزشی کارمندان حوزه استثنایی کشور و همپنین بحث زیارت اولی‌ها را برای دانش آموزان استثنایی کشور داشته‌ایم. اردوهای سازمان دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان در دو دوره 500 نفری و دو دوره هزار نفری برگزار شد که اختتامیه این  اردوها با حضور حضور نمایندگان مجلس در نیشابور برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش مشهد با اشاره به جشنواره خوارزمی افزود: جشنواره رشد کار آفرینی و جابربن حیان بوده که از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های آموزش و پرورش در طی این دوماه بوده است. همچنین کاظمی با بیان اینکه آموزش و پرورش توانسته است برنامه عملیاتی آموزش و پرورش تدوین کند، برای این برنامه سه ویژگی را که عبارتند از: برنامه‌های مبتنی بر شاخص‌ها با تدوین اهداف عملیاتی، برنامه‌های کیفیت بخشی به آموزش و پرورش و همچنین تدوین برنامه‌ها با تعیین اولویت‌های راهبردی در همه حوضه‌ها را برشمرد.

 

348 کلاس درس آماده بهره‌برداری

مدیرکل آموزش و پرورش افزوذ: با اختصاص 25 میلیارد تومان اعتبار 65 طرح و پروژه در غالب 348 کلاس درس با همکاری اداره کل نوسازی و مجمع خیرین مورد بهره برداری یا آماده بهره برداری واقع شد است.

وی تصریح کرد: رتبه اول کشور در پانزدهمین دوره مهارت‌های هنری هنرجویان شاخه کارودانش و رتبه اول کشور درسی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان کشور رتبه اول کشور در سومین جشنواره نوجوان خوارزمی از دیگر افتخارات آموزش و پروش معرفی شد.

کاظمی با بیان اینکه در کنکور امسال از استان هیچ رتبه تک رقمی نداشته‌ایم اما تعداد رتبه‌های دو رقمی کنکور امسال از استان خراسان رضوی نسبت به سال قبل از سی و چهار به پنجاه و دو نفر افزایش پیدا کرده است.

 

کمبود ۳۰۰۰ مربی پرورشی در مدارس استان

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه در سطح استان نیاز به 5400 مربی تربیتی داریم، گفت: در حال حاضر در استان تنها 2400 مربی متخصص و آموزش‌دیده در حوزه پرورشی وجود دارند که برای این کار استخدام شده‌اند، سایر نیروهایی که به عنوان مربی پرورشی در مدارس فعالیت می‌کنند متخصص نیستند.

براتعلی منصوریان در رابطه با مهمترین چالش‌های حوزه پرورشی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: نیروی انسانی را بزرگترین سرمایه در آموزش و پرورش می دانیم اما این موضوع یکی از مهمترین چالش‌های ما است، در هر جایی که مربی توانمند داشته باشیم بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: به این دلیل که معاونت پرورشی چندین سال حالت انحلال و ادغام در دیگر فعالیت‌های آموزش و پرورش داشته است، دانشگاه فرهنگیان در این زمینه مربی نگرفته و مربیان گذشته هم بازنشست شده‌اند. آموزش و پرورش برای حل این چالش باید دست به استخدام و تربیت نیرو بزند که در حال حاضر این اقدام را در از سه سال گذشته آغاز کرده و به تدریج نیروها وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

منصوریان خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای کمبود نیروهایمان که 2000 مربی پرورشی هستند از میان نیروهای آموزشی مازاد در رشته‌های مختلف که آن رشته به حوزه پرورشی نزدیک باشد یا معلم به فعالیت هنری و پرورشی علاقه مند است استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تربیت امری سیال است روز به روز روش‌ها و نیازمندی‌های جدیدی ایجاد می‌شود که باید همزمان با آنها حرکت کنیم. آموزش و پرورش در این بخش اندکی عقب مانده است امیدوار هستیم که سند تحول بنیادین کمک کند در این زمینه شتاب بیشتری بگیریم . در برنامه درس ملی 100 ساعت آموزش آزاد برای فعالیت‌های پرورشی دیده شده که در حال حاضر آنها  را اجرا نمی‌کنیم زیرا شرایط آماده نیست،  دولت گذشته پنج‌شنبه ها را کمی عجولانه تعطیل کرد و زمان آموزش متراکم شد.

وی زیرساخت‌ها از جمله اعتبار را چالش دیگر آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد:  به دلیل منحل بودن بخش پرورشی اعتبارات ساخت و ساز و تعمیر دارالقرآن‌ها ، مراکز مشاوره و … در طول سال‌های گذشته از بین رفته  اما دوباره در حال احیا شدن است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان عنوان کرد: خوشبختانه دولت تدبیروامید از سال جاری در ردیف‌های بودجه‌ای، حوزه پرورشی را یک حوزه مستقل دیده و برای آن ردیف مستقل تعریف کرده است، مجلس اعتبارات خوبی برای این موضوع قرار داده، امیدوار هستیم اعتبارات افزایش یابد و این چالش رفع شود.

 

راهکاری برای افزایش مشارکت مالی خانواده‌ها در مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان در خصوص اخذ وجه هنگام ثبت نام در مدارس گفت: اما بر اساس آیین نامه‌ها پس از اینکه ثبت نام در مدرسه انجام شد، در مهرماه مدیر مدرسه باید در جلسه انجمن اولیاء و مربیان شرح حال مدرسه، طرح‌های پیش رو و خدماتی که می‌خواهد ارائه دهد را توضیح دهد، یقین داریم که اگر مدیر در این بخش خوب عمل کند چندین برابر مبلغی که به اجبار در هنگام ثبت نام دریافت می‌کند، در یافت خواهد کرد.

منصوریان افزود: خط قرمز ما این است که دانش‌آموز به واسطه ندادن شهریه و پول  ثبت نام نشود. در 2500 بازدیدی که از نحوه ثبت نام مدارس داشته‌ایم این مورد خط قزمزی وجود نداشته است.

 

در هریک از دارالقرآن‌های استان 100 دانش‌آموز عضو هستند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 750 دارالقرآن در سطح کشور فعال هستند عنوان کرد: در خراسان رضوی 62 دارالقران داریم که به هرکدام از آنها 48 ساعت مربی تعلق می‌گیرد، اگر دارالقرآن‌ها بتوانند از محل منابع مشارکتی، خیرین و… نیرو جذب کنند ما هم سرانه‌هایی به آنها می‌دهیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: در مجموع به نظر می‌رسد روند شکل گیری دارالقرآن‌ها خوب بوده زیرا در این موضوع نیرو، فضای مستقل، چارت و.. دیده شده است البته ممکن است در بحث تجهیزات کمی فرسودگی داشته باشیم که تلاش می‌کنیم این مشکل هم حل شود.

منصوریان با بیان اینکه افزایش کمی دارالقرآنها را در دستور کار داریم، یادآور شد: مدیر کل آموزش و پرورش استان هدف گزاری کرده بود که تعداد دارالقرآن‌ها را تا پایان سال 96 به 90 دارالقرآن برسانیم اما با توجه به اینکه ایجاد دارالقران نیاز به فضای مستقل و… دارد شاید نتوانیم این موضوع را محقق کنیم. البته می توان از ظرفیت مدارس یک نوبته برای فعالیت‌های قرآنی استفاده کرد و این مدارس پایگاه وابسته به دارالقرآن باشند، در حال حاضر این موضوع در برخی از مدارس استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف گزاری دارالقرآن‌ها روخوانی و روان خوانی نیست و این موضوع در مدارس انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: دارالقرآن‌ها اهدافی فراتر از این موارد دارند، استعداد یابی و پرکردن اوقات فراغت از جمله این موارد است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به وجود یک دارالقرآن مرکزی در سطح استان یادآور شد: این دارالقرآن سبک کار سایر دارالقرآن‌ها را پوشش می‌دهد و یک مرکز تخصصی است که در آن نیرو سازی و کادر سازی انجام می‌شود. در حال حاضر در هر یک از 62 دارالقرآن استان حدود 100 تا 120 نفر عضویت دارند همچنین 140 هزار دانش‌آموز از خدمات  90 کانون فرهنگی و تربیتی استان استفاده می‌کنند.

منصوریان بیان کرد: با توجه به اینکه مشهد پایتخت جهان اسلام است و ظرفیت‌های بالایی دارد، برای برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام در سال آینده اعلام آمادگی کرده‌ایم اما در این زمینه مسائل امنیتی و… دخیل هستند و میزبانی این مسابقات شرایط خاصی را می‌طلبد که در نهایت ما تسلیم مقررات هستیم.

 

وجود 16 قرائتخانه و مرکز مطالعاتی بدون مجوز در مشهد

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه صدور مجوز قرائت خانه‌ها و مراکز مطالعاتی که افراد زیر 20 سال و عمدتا دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می دهد با آموزش و پرورش است گفت: در سال جاری مطالعه میدانی از نواحی مشهد و شهرستان‌های استان داشته‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که برخی از مراکز مطالعاتی و کتابخانه‌ها بدون مجوز قانونی تاسیس شده و مشکلاتی را برای خانواده‌ها ودانش آموزان ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه «به منظور جلوگیری از فعالیت مراکز مطالعاتی غیر قانونی 21 مرکز مطالعاتی و خانه کنکور در مشهد شناسایی شده است»، عنوان کرد: از این تعداد دومرکز وابسته به آموزشگاه علمی آزاد بوده‌اند، دو مرکز از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک مرکز از اداره ورزش و جوانان مجوز داشته‌اند همچنین 16 مرکز هم بدون هیچ مجوزی فعالیت میکرده‌اند.

رضا صابری تولایی گفت: از تعداد 21 مرکز شناسایی شده 8 مرکز پسرانه و 7 مرکز دخترانه هستند، همچنین دو مرکز به صورت مختلط فعالیت می‌کنند و دانش‌اموزان دختر و پسر در یک فضای مشترک مطالعه انجام می‌دهند. یکی از مراکز مطالعاتی اجازه بازدید به ما نداده است و از سه مرکز هم  تاکنون بازدیدی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: از شورای آموزش و پرورش استان درخواست می کنیم با توجه به اینکه براساس قانون صدور مجوز قرائت‌خانه‌ها و مراکز مطالعاتی با شورای نظارت استان است این موضوع صرفا از همین مسیر طی شود و در این زیمه مصوبه داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از اداره اماکن در خواست داریم که با مراکز و قرائت‌خانه‌های فاقد مجوز از شورای نظارت استان برخورد قانونی صورت گرفته واز ادامه فعالیت ‌‌آنها جلوگیری شود، وجود قرائت‌خانه‌ها و مراکز مختلف تبعات ومشکلات اخلاقی در پی خواهد داشت.

با توجه به عدم حضور نماینده‌ای از اداره کل کتابخانه‌ها در جلسه شورای آموزش و پرورش استان و مربوط بودن موضوع قرائت‌خانه‌ها و مراکز مطالعاتی به این سازمان، و همچنین وجود ابهاماتی در این موضوع، تعیین تکلیف  قرائت‌خانه‌ها و مراکز مطالعاتی به برگزاری یک جلسه توسط مدیرکل حوزه امور اجتماعی استانداری با حضور نمایندگان اداره کل کتابخانه‌ها، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و… موکول شد.

 

 

سرویس اجتماعی صبح امروز

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *