قوچان‌نژاد: انتقاد کنیم نه تخریب!

سرمربی پیشین تیم‌های والیبال میزان و ثامن خراسان می‌گوید نتیجه تیم امید در رقابت‌های زیر ۲۳ سال جهان نتیجه‌ای منطقی بود و اگر بدشانسی نمی‌آوردیم می‌توانستیم جایگاه بهتری نیز به دست آوریم. انتقاد سازنده خوب است اما نباید تخریب صورت بگیرد.

«جبار قوچان‌نژاد»، درباره عملکرد تیم امید در رقابت‌های جهانی که در قاهره برگزار شد اظهار کرد: حضور تیم امید در رقابت‌های مختلف حرکت مثبتی است و باید از این اقدامات استقبال کنیم. تیم امید پشتوانه تیم بزرگسالان ماست و باید در رقابت‌های مختلف و زیادی شرکت کند.

 

سیچلو مربی توانمندی است

او تاکید کرد: تعارف نداریم. سیچلو مربی توانمندی است و والیبال ایران را می‌شناسد. از آن مهم‌تر آقایان دامغانی و تندروان، کادر فنی ایرانی که در کنار سیچلو هستند نیز مربیان بادانشی هستند. به خصوص تندروان که من سابقه همکاری با او را دارم و مربی بسیار فهیم و توانمندی است. البته مربیان ایرانی بادانش دیگری نیز در والیبال داریم ولی به هر حال هر کس دیگری هم که در کادر فنی تیم امید باشد باز هم ممکن است عده‌ای به این قضیه اعتراض و انتقاد داشته باشند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم والیبال ما رشد کند باید از انتقادهای سازنده استقبال کنیم اما از تخریب باید پرهیز شود. در مجموع نتیجه تیم امید منطقفی بود. اگر بدشانسی نمی‌آوردیم می‌توانستیم نتیجه بهتری کسب کنیم اما امیدواریم در رقابت‌های آینده نتایج بهتری بگیریم.

این کارشناس والیبال درباره تاثیر غیبت امین اسماعیل‌نژاد و جواد معنوی‌نژاد بر عملکرد تیم امید گفت: دو بازیکن موثر را نداشتیم و این بر نتیجه‌ای که تیم امید گرفت بی‌تاثیر نبود.

قوچان‌نژاد درباره اهمیت کسب نتیجه در رقابت‌هایی که تیم‌های پایه و امید شرکت می‌کنند نیز تصریح کرد: بستگی به این دارد که تیم، در چه رقابت‌هایی شرکت کرده باشد. طبیعتا نتیجه، در مسابقه‌های رسمی مهم است. اما باید در نوجوانان و جوانان سرمایه‌گذاری بیش‌تری کنیم چرا که آینده والیبال ما را این بازیکنان می‌سازند. نتیجه هم مطمئنا مهم است. در آینده در برهه‌ای، خلائی چند نفر در تیم بزرگسالان ما ایجاد خواهد شد که این خلاء در مدت کوتاه جبران نخواهد شد و چند سال طول می‌کشد تا جایگزین این بازیکنان پیدا شوند. اگر تیم‌های پایه و امید در رقابت‌های زیادی شرکت کنند و بازیکنان این تیم‌ها آمادگی و تجربه خوبی پیدا کنند ما می‌توانیم زمان لازم برای پرکردن خلاء بازیکنان بزرگسال را کوتاه‌تر کنیم.

 

نباید از نتیجه بترسیم

او بیان کرد: هنگام حضور تیم‌های پایه در رقابت‌های مختلف اصلا نباید از نتیجه بترسیم. وقتی بازیکنان جوان و نوجوان با تیم‌های بزرگ‌تر از خودشان و قدرت‌های والیبال دنیا مسابقه دهند و ترس‌شان بریزد مطمئنا روزهای بهتری هم برای والیبال ما رقم خواهد خورد.

این کارشناس والیبال درباره حضور تیم امید در رقابت‌های بزرگسالان آسیا و اینکه آیا حضور در این رقابت، تاثیری مثبت یا منفی بر عملکرد تیم امید در رقابت‌های امیدهای جهان داشت یا خیر گفت: هر کاری انجام شود، ضعف و قوتی ممکن است وجود داشته باشد.از یک نظر ممکن است حضور تیم امید در رقابت‌های بزرگسالان آسیا باعث خستگی یا والیبال زدگی آن‌ها شده باشد اما از جهت دیگر می‌توان به این رقابت‌ها به عنوان بازی‌های تدارکاتی برای تیم امید نگاه کرد. فقط این که رقابت‌های آسیایی به امیدهای جهان از لحاظ زمان نزدیک شاید باعث شده باشد که بدن‌های بازیکنان تخلیه شده باشد و این می‌تواند تاثیر منفی گذاشته باشد اما در مجموع این کار، اقدام خوبی بوده است.

قوچان‌نژاد اظهار کرد: به هر حال همین بازیکنان تیم امید از یکی دو سال دیگر باید در قهرمانی بزرگسالان آسیا و جهانی شرکت کنند و از همین الان باید آن‌ها را کم‌کم آماده کنیم و زیاد نباید در قید و بند نتیجه باشیم.

او درباره حضور دو مربی جداگانه در تیم‌های امید و بزرگسالان و این که آیا این اقدام کار درستی است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: ناهماهنگی بین سرمربیان تیم‌های امید و بزرگسالان یک موضوع آسیب زننده است. در بحث فنی هم وقتی یک تیم به آمادگی ۱۰۰ درصد بدنی برسد باز هم فاکتور هماهنگی و آمادگی بدنی یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست. در این‌جا هم هماهنگی و همدلی بین تیم‌های رده‌های مختلف، فاکتور مهمی است که می‌تواند روی نتایج تیم‌ها اثرگذار باشد.

 

اختلاف نظر به والیبال ما ضربه می‌زند

این کارشناس والیبال تاکید کرد: سیچلو مربی فهیمی است که درک والیبالی بالایی دارد و شناختش از والیبال ایران هم در سطح قابل قبولی است. اما در همه مقاطع اگر مربیان ما با هم اختلاف نظر و سلیقه داشته باشند این به والیبال ما ضربه می‌زند و ممکن است از بازیکنان تیم‌های دیگر استفاده نکنند یا بازیکنان را در اختیار یکدیگر قرار ندهند. به نظر من وقتی مربی‌ای را به عنوان سرمربی تیم بزرگسالان می‌پذیریم، سرمربی سایر رده‌ها را هم باید با نظر سرمربی بزرگسالان تعیین کنیم. ما حتی می‌توانیم یک مربی ایرانی را برای هدایت تیم امید قرار دهیم.

او گفت: این که سرمربی تیم‌های رده پایه با هماهنگی یا نظر سرمربی تیم بزرگسالان انتخاب شود کار خوبی است البته به شرطی که به سرمربی بزرگسالان خط دهی نشود و اجازه داده شود این انتخاب با شناخت خودش باشد.

قوچان‌نژاد در پایان درباره اجرا شدن قوانین جدید در رقابت‌های زیر ۲۳ سال جهان و تاثیر آن بر نتیجه‌گیری تیم امید در این رقابت‌ها عنوان کرد: قطعا اجرای این قوانین بر عملکرد تیم امید تاثیر داشته است. احساس من این است که تیم ما نسبت به تیم‌های دیگر برای اجرای این قوانین آمادگی کم‌تری داشت. به نظر من ما بازی‌های کم‌تری را با شرایط قوانین جدید برگزار کردیم و با آمادگی کم‌تری حضور داشتیم. احتمالا تیم ما از این قضیه ضربه خورده است وگرنه تیم امید ما تیم خوبی است و بازیکنان و کادر فنی توانمندی دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *