آموزش و پرورش به سهم خودش رسید

شورای چهارم با لغو مصوبه مجلس شورای اسلامی، سهم 3 درصدی آموزش ‌وپرورش را از عوارض شهری حذف کرده بود.

سومین جلسه علنی شورای شهر مشهد روز گذشته در محل تالار شهر برگزار شد.

این جلسه محل طرح و تصمیم‌گیری درباره موضوعات مهمی از جمله پرداخت سهم سه درصدی آموزش و پرورش از محل عوارض شهرداری بود که توسط شورای پیشین لغو شده بود.اعضای شورا در این جلسه به مسائل دیگری از قبیل هبه‌های غیرمجاز و نامگذاری دو معبر شهری به نام‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و استاد مریم میرزاخانی نیز پرداختند.

 

بدهی 52 میلیارد تومانی شورای پیشین به آموزش‌ و پرورش

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد گفت: اختصاص سهم سه درصدی عوارض به آموزش و پرورش مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی است که در مراکز استان‌ها و حتی شهرهای کوچک اجرا می‌شود. این مصوبه در دوره چهارم شورای شهر لغو شد اما طبق رای دیوان محاسبات و با توجه به مصوبه مجلس، شهرداری مشهد مبلغ 52 میلیارد تومان به آموزش و پرورش بدهکار است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن قانون و اختصاص سهم سه درصدی عوارض به آموزش و پرورش، این مبلغ برای احداث مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی در سطح شهر و به ویژه در مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار هزینه می‌شود.

در ادامه بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد نیز در این خصوص عنوان کرد: دریافت سهم سه درصدی آموزش و پرورش از عوارض شهری، حق قانونی است و باید اجرایی شود.

وی افزود: در راستای تامین نظرهیات تطبیق مصوبه قبلی اصلاح شد و به شهرداری مشهد اجازه داده می شود نسبت به دریافت سه درصد عوارض صدور پروانه های ساختمانی و نوسازی به عنوان سهم آموزش و پرورش و واریز آن به حساب‌های مربوطه اقدام کند.

 

هبه‌های شهرداری پیشین بیش از سهم قانونی بوده ‌است

گندمی در ادامه عنوان کرد: شهرداری سابق ۱۹ میلیارد تومان بیشتر از سهم دو درصدی مصوب در قانون برای هبه‌های مختلف سال جاری اختصاص داده است.

وی افزود: هیات تطبیق فرمانداری مشهد با هبه زمین ۷۰۰ متری در میدان صاحب‌الزمان به هیات امنای زائرسرای ارزان‌ قیمت که در شورای چهارم به تصویب رسیده است، مخالفت کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد تاکید کرد: بودجه جاری شهرداری سال جاری به میزان 1166 میلیارد تومان بوده که بر اساس قانون دو درصد آن یعنی 23 میلیارد تومان از آن را می‌توان به‌عنوان هبه در نظر گرفته است.

وی با بیان این که شهرداری پیشین 19 میلیارد تومان بیش از رقم تصریح شده در قانون برای هبه هزینه کرده است، گفت: بنابراین اعتراض هیات تطبیق مصوبات را وارد می‌دانیم  و بر ابطال مصوبه شورای چهارم تاکید می‌کنیم.

 

مخالفت با بخشودگی جرائم مربوط به ساخت بنای غیرمجاز در مساجد

رمضانعلی فیضی، نائب‌ رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد با بیان این موضوع که به طور معمول امتیازات ویژه‌ای از قبیل دادن پروانه ساخت ‌وساز بدون دریافت پول، به مساجد داده می‌شود، تصریح کرد: در این لایحه تصریح شده است که جرائم ناشی از ساخت ‌وساز خارج از پروانه برای تمام مساجد بخشیده شود که کمیسیون با این طرح مخالف است.

وی با اشاره به این موضوع که روال کاری شهرداری نیز بر عدم بخشودگی این جرائم است ادامه داد: اگر این لایحه برای مساجدی با شرایط خاص مطرح می‌شد، به طور مثال برای مساجد حاشیه شهر که دارای تمکن مالی نیستند، ممکن بود کمیسیون با این مورد موافقت کند اما با این شرایط مخالف این طرح هستیم.

 

پول مشهد باید تنها برای این شهر هزینه شود

امیر شهلا، عضو شورای پنجم شهر مشهد در خصوص تخصیص اعتبار برای ستاد اربعین حسینی توسط شهرداری مشهد و اعزام نیروی انسانی و 200 دستگاه اتوبوس بیان کرد: برگزاری اربعین در عراق و کربلا یک خیزش و همایش مردمی و متعلق به مردم عراق است؛ شهروندان عراقی با بهترین امکانات موجود از زائران استقبال می‌کنند.

امیر شهلا ادامه داد: سبک و سیاق این حرکت عظیم نباید با اختلال همراه شود و کاری نکنیم که از حالت مردمی خود خارج شود؛ شهرداری مشهد نباید عوارض شهر خود را در خارج از مرزهای شهری مشهد هزینه کند.

وی با بیان اینکه کمک های مالی باید در دهه پایانی ماه صفر و هنگام سالروز شهادت امام رضا(ع) که شهر میزبان خیل عظیم شیفتگان رضوی است،‌هزینه شود، تاکید کرد: حرکت خودجوش اربعین باید‌ خودجوش باقی‌ بماند و منابع مالی مشهد باید برای شهر استفاده شود.

 

 

نام‌گذاری یک بولوار به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و یک فرهنگسرا به نام استاد میرزاخانی

در ادامه جلسه نیز مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان این نظر که اگر یکی از بلوارهای موجود را به نام «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» نامگذاری کنیم، هزینه‌های فراوانی برای شهرداری و مردم به همراه دارد، گفت: بهتر است یک بولوار تازه تاسیس به نام او ثبت شود، زیرا تغییر نام بولوار هزینه‌های فراوانی از جمله تغییر سندهای آن منطقه برای مردم و هزینه‌های جانبی بسیار دیگری برای شهرداری ایجاد می‌کند.

گفتنی است در نهایت تصویب شد تا ظرف مدت سه ماه کمیسیون مربوطه و شهرداری یکی از معابر سطح شهر را بدون قید تازه تاسیس بودن در خصوص نام‌گذاری، تعیین تکلیف کنند.

در بخش دیگر این جلسه، رمضانعلی فیضی، نائب‌ رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد در خصوص نام‌گذاری یکی از معابر شهری به نام استاد «مریم میرزاخانی» با اشاره به این موضوع که خانواده وی با این طرح در تهران مخالفت کرده‌اند، افزود: با توجه به این مخالفت کمیسیون در نظر گرفته است تا یک فرهنگسرا یا یک مکان علمی-عمومی به اسم ایشان ثبت شود.

در پایان نیز این طرح با اتفاق آرا تصویب شد.

همچنین لازم به ذکر است در ابتدای سومین جلسه علنی شورای شهر، مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران طوس نطق پیش از دستور را قرائت کرد.

 

نطق پیش از دستور سومین جلسه علنی شورای شهر

من به عنوان عضو کوچکی از شورا به مردم شهرم و نمایندگی آن افتخار می کنم. شهری که در آن به دنیا آمده ام، زیسته ام و امیدوارم در همان جا نیز جان به جان آفرین تسلیم کنم. شهری که باید دوست داشت و هر شهروند آن به مشهدی بودن خود افتخار کند. شهری که سخن گفتن از ظرفیت ها، زیبایی ها و توانمندی های آن در پیشگاه خردمندان و فرهیختگانی اینچنین دشوار است. چرا که اصلا:

برادر جان خراسان است اینجا

سخن گفتن نه آسان است اینجا

از آن جهت به نام مشهد و عشق مشهد سخن را آغاز کردم که فکر می کنم راه آبادانی آن، عشق ورزیدن، دوست داشتن، همدلی کردن و عزم راسخ برای پیشرفت و سازندگی‌ است. خواستم یادآوری کنم که ما صرفاً شهروند دومین کلان شهر ایران نیستیم و ما صرفاً شهروند پایتخت معنوی ایران هم نیستیم . اگر چه هر دوی این عناوین صحیح است ولی حق مطلب را ادا نمی کند. انگار با نامیدن خود با چنین عناوینی می خواهیم به پایتخت نشینان بگوییم که ما نیز هستیم. ما ساکنان «توس و تابران و مشهد» چنین نمی پسندیم . بگذار تمام ایران بدانند که ما مردمان«عزیزترین شهر» این سرزمینیم . پیشنهاد می کنم از این پس مشهد مقدس را با صفت «گرامی ترین شهر  ایران»  بخوانیم. چرا که نه؟ کدام شهر ایران بدین سان و با این عظمت نماد دین و فرهنگ ایرانی ست؟ شهری که در سایه امام هشتم شیعیان به فردوسی پاک زادش می نازد. در حق چنین نازیدنی همین بس که مقام معظم رهبری در حق فردوسی فرموده اند:

« اول انقلاب، عده ای از مردم با اخلاص رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند؛ وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم؛ که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند. نمی دانم الان هم هست یا نه. بچه های حادی که به آن جا می رفتند، چشمشان که به شهادت بنده می افتاد لطف می کردند و می پذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتنند! حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است. تعارف که نکردیم به فردوسی حکیم گفتیم الان چند صد سال است که دارند به فردوسی حکیم می‌گویند. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهی اسلامی….»

کسانی که امروز با فردوسی و توس می ستیزند یا ولایت را نمی شناسند و یا به فرموده رهبر از حکمت فردوسی بی اطلاعند. فردوسی هموست که خدای نامه اش را با نام خداوند جان وخرد آغاز کرد و در جای‌جای کتابش حرمت این دو گوهر را ستود. ضحاکان نامه‌ی او ماردوشانی خورنده‌ی مغز و کشنده جان آدمیان بودند و پهلوانان عزیز او سیاوشانی که پاکدامنی آنها یوسف،گذر از آتششان ابراهیم و سرنثارکردنشان در راه غیرت و شرف، حسین( ع) را تداعی می‌کند.

همه این‌ها اعضاء محترم شورای پنجم را ترغیب کرد که با جدیت بیشتری توجه خود را به مسئله توس و فردوسی معطوف کنند و اینچنین شد که گروه یا کمیسیون توسعه و عمران توس با اجماع کامل شکل گرفت تا به صورت مدام یکی از دغدغه های اهل شورا باشد.

این گروه دو هدف را دنبال خواهد کرد: نخست احیاء توس به عنوان کانون تاریخ، فرهنگ و ادب ملی و دوم توسعه گردشگری. این سرزمین قابلیت توصیف ناپذیری برای جلب گردشگر و همچنین افزایش زمان ماندگاری ایشان دارد که همه اینها نهایتاً موجب باز شناساندن این ناحیه و کرامات ولی نعمتش حضرت رضا (ع) به جهانیان و رونق کسب و کار مردمانش خواهد شد.

در همین مدت کوتاه که از تشکیل گروه می گذرد با سیل انبوه تأییدات، توجهات و پیشنهادات اندیشمندان، هنرمندان، متخصصین و جوانان خلاق مواجه شده ایم که دلشان برای این سرزمین مقدس متبرک می تپد و بارقه‌ای از امید را در سینه شان روشن کرده است. ما با شعار امید آمده ایم و به یاری خداوند تا آخر پیش خواهیم رفت.

آن آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست.

علاوه بر آنکه اقدامات مفصلی برای تحقق این مهم در برنامه کار خود قرار داده ایم در حال حاضر به تحقق برنامه های کوتاه مدت زیر می اندیشیم:

تهیه و به تصویب  رساندن سند راهبردی توسعه و عمران توس تا نقشه ای اجمالی برای ادامه راه داشته باشیم.

شناسایی ساختار تصمیم گیری موجود در امر توسعه توس تا برای تصویب و اجرای طرح ها با کمترین موانع بوروکراسی مواجه شویم.

ایجاد شرکت توسعه پایدار توس تا بتوانیم بازویی اجرایی در آستین خود داشته باشیم و ساده تر از هزار توهای اداری گذر کنیم.

اصلاح بودجه 96 با رویکردی فرهنگی، گردشگری تا بتوانیم هرچه زودتر با استفاده از اعتبارات تعریف شده اقدامات سند راهبردی را به ثمر برسانیم.

طی کردن این مسیر اگر چه سخت است ولی غیر ممکن نیست. امید است در جایی که هزینه یک کیلومتر قطار شهری بالغ بر دویست میلیارد تومان است، دست کم هزینه معادل دویست متر از آن از توس دریغ نشود.

سخن آخر همان سخن اول است. این خاک به جز با همدلی، تلاش و غیرت میسر نخواهد شد و همان غیرت ایرانی که دلیران ما برای آزادی خرمشهر خرج کردند مجدداً باید به کار بیاید تا توس احیا شود.

 

 

گزارشی از حسین خندان‌دل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *