cdi

توسعه آزادراه های کشور نیازمند سرمایه غیربودجه ای است

وزیر راه و شهرسازی گفت: تصمیم این وزارتخانه بر توسعه شبکه آزادراهی کشور به پنج هزار کیلومتر است. تحقق این هدف نیازمند جذب سرمایه از بخش خصوصی و منابع غیربودجه ای می باشد.

عباس آخوندی در مراسم آغاز عملیات مرحله نخست ساخت آزادراه مشهد – چناران – قوچان و بهره برداری از کنارگذر شهر چناران در شمال مشهد افزود: ساخت هر کیلومتر آزادراه 100 میلیارد ریال هزینه دارد.

وی ادامه داد: ساخت سه هزار کیلومتر آزادراه در سطح کشور در نظر گرفته شده که اجرای آن نیازمند 300 هزار میلیارد ریال است.

وزیر راه و شهرسازی به تنگناهای مالی دولت اشاره و بیان کرد: بر این اساس دولت باید سیاست خود را مبنی بر بهره گیری از منابع غیربودجه ای تنظیم کند.

وی گفت: به منظور جذب سرمایه گذار خارجی در توسعه شبکه های ارتباطی در کشور باید ثبات اقتصادی برای سرمایه گذار به ویژه در قوانین و مقررات ایجاد شود.

آخوندی افزود: خراسان یک حوزه تمدنی است و اگر به این منطقه از دیدگاه تمدنی نگاه کنیم باید تصمیم گیریها نیز در حوزه های مختلف به صورت ویژه صورت گیرد. توسعه شبکه ارتباطی در خراسان نیازمند نگاه ویژه است.
به خراسان نگاه فراملی داریم و ارتباط از طریق خراسان به آسیای میانه در قالب توسعه شبکه ارتباطات برای ما اهمیت دارد.

وی ادامه داد: برای توسعه شبکه ارتباطات فراملی باید بخشهای مختلف شبکه ارتباطی از جمله ریلی، جاده ای، هوایی و آزادراهی بازآفرینی شوند و به این راهها نگاهی فراتر از یک مسیر داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی به اهمیت آزاد راه مشهد – چناران – چناران اشاره و بیان کرد: امتداد این آزادراه به شمال کشور و لطف آباد و از آنجا به ترکمنستان متصل می شود. باید شبکه آزادراه را در این مسیر یعنی از مسیر آزادراه قوچان به سمت لطف آباد مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: امیدواریم در دولت بتوانیم مفهوم حوزه تمدنی خراسان را بیشتر مورد توجه قرار دهیم که این توجه به حوزه تجارت، توسعه و امنیت باز می گردد و خطه خراسان می تواند تامین کننده کشور باشد.

آخوندی افزود: زمان پایان ساخت آزاد راه مشهد – چناران – قوچان سال 1412 خواهد بود که باید برای شتاب در عملیات آن از منابع غیربودجه ای به ویژه از کمک آستان قدس رضوی بهره می گیریم.

وی ادامه داد: در حوزه زیرساختها در بخش ریلی، هوایی و جاده ای نیاز به سرمایه گذاران بزرگ داریم بطوری که فقط برای توسعه فرودگاه مشهد 300 میلیون دلار سرمایه نیاز است. این مبلغ از طریق جذب سرمایه گذار محقق می شود لذا باید سیاستها را به سمت ثبات اقتصادی و سیاسی پیش ببریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان دولت دوازدهم 28 هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری در بخشهای مختلف ارتباطی به امضا رسانیده ایم که این میزان 19 برابر بودجه نقدی سال گذشته وزارتخانه است. امیدواریم این قراردادها را با جذب سرمایه از بخش خصوصی به مرحله اجرا برسانیم.

وی افزود: عملیات اجرایی مرحله دوم آزادراه مشهد- چناران – قوچان باید هرچه سریعتر آغاز شود که در این زمینه به آستان قدس رضوی برای جذب تسهیلات بانکی کمک خواهیم کرد تا با پایان مطالعات اجرایی آن این عملیات تا اواخر امسال آغاز شود.

 

 

منبع: استانداری خراسان رضوی

image_print

pishgaman

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *