«آسید کمال»؛ که به حقش نرسید!

حمید رضا سهیلی در ارتباط با کتاب جدیدش که در آن به یکی از چهره‌های تئاتر مشهد پرداخته در گفت‌وگو با اتفاقیه گفت: روز یکشنبه 18 مهرماه 1395 که روز بدرود همیشگی با سید رضا کمال علوی بود در بهشت رضا و در مراسم خاکسپاری جرقه جمعاوری و نگارش یادبود نگاری‌های دوستان این هنرمند فرهیخته به ذهنم رسید و همان جا تصمیم گرفتم شروع به کار کنم.

وی افزود: به محض اینکه خاکسپاری تمام شد برای تمام دوستان و همراهان سید رضا پیادم دادم و گفتم که می‌خواهم کتابی به یادبود او بنویسیم و دوستان او با من همکاری کردند که در این کار کمکم کرد. این کتاب را در مدت کوتاهی آماده کردم و با پی‌گیری‌های پیوسته مجوز چاپ آن را گرفتم. الان این کتاب چاپ شده است و آماده توزیع در بین هنرمندان و کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها است.

سهیلی خاطرنشان کرد: برای اینکه شخصیت او را خوب بشناسیم و با آن ناگفته‌های زندگی هنری ایشان آشنا شویم من از دوستان بسیار دور و نزدیک این مرحوم خواستم که خاطره‌نگاری کنند و عده‌ای توانستند و عده‌ای نتوانستند. استادمحمدعلی لطفی مقدم، رضا حیدرنژاد کارگردان سینما که از دوستان قدیمی کمال علوی بود، رضا وثوقی، مجید فدایی، حسن عاطفی، سعید سهیلی، داودکیانیان، زهره مرادی، سعید تشکری، رضا طوسی، علی حاتمی‌نژاد، علیرضا لعلی، محمد ملتجی، حسین مسگرانی، شهاب ملت‌خواه، حامد امانپور قرایی و صحرا رمضانیان و رضا حسینی مطالبی نوشتند و ارسال کردند که در کتاب به نوشته‌های این عزیزان پرداخته شده است. همچنین زندگینامه رضا کمال علوی به قلم خودش در این کتاب آمده است.

این کارگردان پیشکوست تئاتر مشهد تأکید کرد: محتوای کتاب و موضوع آن یادبود نگاری خاطرات مرحوم رضا کمال علوی است که با با توجه به دوستی دیرینه‌ای که حدود سی سال با او داشتم این کتاب ادای دینی به ایشان و به زحماتی که برای تئاتر مشهد کشید، به شمار می‌رود. هدفم از نوشتن کتابی که با عنوان شخصیت‌نگاری تئاتر مشهد آغاز کردم و این نخستین کتابی است که از این مجموعه چاپ می‌شود این است که تاریخ صد ساله تئاتر مشهد را که من قبلا در چند جلد آن را نوشتم از طریق شخصیت‌نگاری هنرمندان نام‌آور تئاتر مشهد بتوانیم این جریان را ادامه دهیم و آیندگان با شخصیت‌های تئاتر مشهد بهتر آشنا شوند. کتاب «آسید کمال» اولین کتاب از این مجموعه است و در حال حاضر دو کتاب دیگر در دست نگارش است که یکی به مرحوم «حسن حامد» و دیگری به زندگی شهید «مسعود سهیلی» می‌پردازد. من تصور می‌کنم این کتاب‌ها با استقبال روبرو شود و بتوانم شخصیت‌های تأثیرگذار در تئاتر مشهد را یک به یک در مجموعه این کتاب‌ها که شاید با جلدهای مکرری بیانجامد را تکمیل و به هنرمندان و مردم عزیز تقدیم کنم.

وی افزود: تنها توضیحی که درباره این کتاب بدهم این است که باید هر کاری از دستمان بر می‌آید برای اعتلای تئاتر انجام دهیم. مخصوصا تئاتر مشهد که سالها در انزوا بود و تماشاگری نداشت و حالا خوشبختانه سالن‌های زیادی، که البته هنوز خیلی کم است، مهیا شده و نمایش‌های بسیاری در آن اجرا می‌شود که با استقبال از سوی مخاطبان همراه است. من فکر می‌کنم که نوشتن کتاب از کارهایی است که من می‌توانم با این کار و به این وسیله به تئاتر مشهد خدمتی کنم و هنرمندان از این کار رضایت داشته باشند.

سهیلی در پایان اشاره کرد: فکر می‌کنم رضا کمال علوی به آن حقی که در هنر این شهر داشت نرسید و در حقش جفاهایی شد و امیدوارم مسئولین ما و کسانی که دست‌اندرکار هنر هستند قدر چنین هنرمندانی را بدانند و این را بدانند که این هنرمندان هستند که فرهنگ این شهر را می‌سازند و با کمک آنهاست که شهر به فرهنگ والای خود دست می‌یابد و پیشرفت فرهنگی هر شهری را هنرمندان آن می‌نویسند و تألیف می‌کنند.

 

گزارشی از نوید موسوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *