هدف گذاری دولت برای تولید کامل زنجیره فولاد در کشور

دیروز در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، راضیه علیرضایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، سیدحسین احمدی مدیرعامل فولاد خراسان، محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار، نادر قاضی پور نماینده ارومیه و عضو صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی خواف، فرایند بهره برداري از بزرگترين کارخانه گندله سازي شرق كشور در سنگان خواف آغاز شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت، با حضور در منطقه سنگان خواف قرار بود طرح های گندله 5 میلیون تن شرکت اپال پارسیان، طرح اصلاح مصرف آب و بهینه سازی آن در واحد کنسانتره، کنسانتره 800 هزارتنی شرکت احیاء سپاهان، ایستگاه راه آهن 12 کیلومتری اختصاصی معدن احیاء سپاهان و طرح درختکاری و کشت بوته های محلی را افتتاح و از پروژه در حال ساخت 2.6 میلیون تن کنسانتره اپال پارسیان، خط انتقال گاز 16 اینچ ایستگاه رشتخوار- سه راهی رجکو (ایستگاه CGS) نیز بازدید کند که به دلیل روند افزایشی شدت وزش باد پیش از موعد و اتمام برنامه ها منطقه را ترک کرد.

 

در آیین افتتاحیه، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز واحد گندله سازی با ظرفیت تولید پنج میلیون تن در سال که بزرگترین واحد از نوع خود در شرق کشور است به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: پارسال دو واحد گندله سازی در استان کرمان راه اندازی شد. واحدهای گندله سازی دیگری نیز در کشور در دست ساخت است.  وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت گندله سازی در سنگان به 17.5 میلیون تن خواهد رسید. شرکت اپال نیز یک واحد گندله سازی به ظرفیت پنج میلیون تن با مشارکت شرکت ایمیدرو و شرکت معدنی پاسارگاد راه اندازی خواهد کرد.  نعمت زاده ادامه داد: طی سه سال اخیر تنها یک واحد کنسانتره 2.6 میلیون تنی در این منطقه راه اندازی شده بود اما امروز علاوه بر فعالیت دو واحد کنسانتره در سنگان سومین واحد هم به بهره برداری رسید.

وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم حجم تولید سنگ آهن در کشور سالانه 63 و نیم میلیون تن بود اما هم اینک به 75 میلیون تن رسیده و قرار است تا پایان سال تولید سالانه سنگ آهن در ایران به 100 میلیون تن برسد.
وی گفت: همچنین در ابتدای فعالیت دولت یازدهم سالانه 28 میلیون تن کنسانتره تولید می شد که این رقم اکنون به 46 و نیم میلیون تن کنسانتره در سال رسیده و قرار است تا پایان سال میزان کنسانتره تولیدی نیز به 55 میلیون تن برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین در ابتدای فعالیت دولت یازدهم سالانه 21 میلیون تن گندله تولید می شد که این رقم هم اینک به سالانه31 میلیون تن رسیده و در این بخش هم قرار است تا پایان سال به 45 میلیون تن برسد.
نعمت زاده ادامه داد: حجم تولید فولاد اسفنجی نیز در ابتدای فعالیت دولت یازدهم سالانه 18 و هفت دهم میلیون تن بود. این میزان نیز هم اینک به 30 میلیون تن در سال رسیده و قرار است تا پایان سال به 34 و نیم میلیون تن برسد.
وی گفت: در تلاش هستیم زنجیره تولید فولاد را در ایران از استخراج تا آخرین مرحله تولید کامل کنیم و صادرات فولاد به صورت گسترده آغاز تا تبدیل به ارزش افزود برای کشور شود. باید ظرفیت های معدنی و صنعتی در کشور به گونه ای هماهنگ شوند که به تدریج صادرت سنگ آهن خام و سنگ آهن دانه بندی متوقف شود و به جای آن فولاد را صادر گردد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه همچنین پیرامون توسعه اکتشافات معدنی گفت: هم اینک در یکی از بزرگترین مناطق دارای ذخایر سنگ آهن کشور واقع در سنگان خواف 12 هزار کیلومتر مربع اکتشاف تکمیلی در خصوص سنگ آهن انجام شده که نتایجش نشان می دهد باید تولید کنسانتره را در منطقه سنگان به 22 و نیم میلیون تن و تولید گندله را به 17 و نیم میلیون تن برسانیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تولید این میزان کنسانتره و گندله حداقل باید 40 میلیون تن سنگ آهن از معادن سنگان استخراج تا خوراک واحدهای گندله سازی و کنسانتره تامین شود.
وی منطقه سنگان را دچار محدودیت شدید آبی توصیف و بیان کرد: برای بخش های ذوب و ریخته گری در زنجیره تولید فولاد در سنگان نیاز به آب است لذا تصمیم بر این گرفته شد که واحدهای ذوب و ریخته گری این منطقه به مکان دیگری که آب مورد نیاز را داشته باشد منتقل شوند.
نعمت زاده افزود: به همین منظور یک واحد ذوب در نیشابور افتتاح شده و واحدهای ریخته گری و ذوب دیگر برای این منظور به بهره برداری خواهند رسید. تلاش می شود آب مورد نیاز واحدهای گندله سازی و کنسانتره سنگان تامین کنیم گردد اما صاحبان واحدها در این مناطق باید با حداقل آب موجود بتوانند تولید خود را ادامه دهند.

 

افزایش 60 درصدی صادرات استان

در ادامه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم از افزایش ۶۰ درصدی صادرات استان خبر داد و گفت: در سال ۹۶ ارزش پروانه‌های صادره در بخش صنعت به سه هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به چهار سال گذشته 10  برابر  شد. وی افزود: بیش از ۱۵۰ شرکت دانش بنیان در استان در حال فعال هستند که تنها در سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان صادرات داشتیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: پارسال صادرات غیرنفتی از استان به کشورهای اروپایی در مقایسه با سال 94 حدود 60 درصد افزایش داشت.
وی افزود: در سه ماه نخست امسال میزان صادرات کالا از خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در ارزش هشت درصد و در وزن 11 درصد رشد داشت و تراز بازرگانی استان مثبت شد و به میزان 347 میلیون دلار رسید.
رشیدیان به فعالیت 150 شرکت دانش بنیان در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: این شرکتها در سال گذشته 10 میلیون دلار محصولات دانش بنیان به کشورهای مختلف صادر کردند.
وی ادامه داد: به رغم برنامه ریزی صورت گرفته برای کاهش مصرف آب به میزان 750 میلیون مترمکعب در حوزه کشاورزی استان طی دو سال تولید محصولات کشاورزی رشد چشمگیری داشت.
استاندار خراسان رضوی گفت: همچنین ارزش پروانه های بهره برداری صنعتی صادره برای سرمایه گذاران در این استان طی فعالیت دولت یازدهم افزایش یافت بطوری که ارزش آنها در سال 92 به میزان 300 میلیارد تومان به هزار و 336 میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافت و تا پایان امسال ارزش پروانه های صادره در استان به سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید و ناگفته نماند در شروع فعالیت دولت یازدهم در منطقه سنگان فقط یک واحد کنسانتره با ظرفیت 9.6 میلیون تنی فعال بود اما در طول سه سال گذشته به همت دولت و بخش خصوصی و با همیاری مهندسان و کارگران چندین واحد کنسانتره و گندله سازی در این منطقه فعال شده است.

 

بهبود زیرساخت های منطقه خواف

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از دغدغه ها در منطقه سنگان به عنوان یکی از بزرگترین مناطق دارای ذخایر سنگ آهن کشور کمبود زیرساختها است که توجه مدیران را به تکمیل این بخش می طلبد.
محمود نگهبان افزود: شاید بتوان به صورت کوتاه مدت آب مورد نیاز منطقه سنگان خواف را از طریق چاه تامین کرد اما با توجه به کم آبی شدید در منطقه و وضعیت وخیم سفره های آب زیرزمینی باید فکر اساسی در این زمینه شود.
وی ادامه داد: تلاش برای تولید 17.5 میلیون تن کنسانتره، 15 میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ دانه بندی در منطقه سنگان خواف نیاز به زیرساختهای حمل و نقلی مطلوب دارد اما چنین وضعیتی در بخش حمل و نقل حاکم نیست.
این نماینده مجلس گفت: از 15 درصد حقوق دولتی معادن که قانونی است باید 65 درصد برای تکمیل زیرساختهای معادن بزرگ هزینه شود اما در خراسان رضوی این اتفاق نمی افتد و از 50 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن سنگان تنها تاکنون 900 میلیون تومان به زیرساختهای معادن اختصاص یافته است.
وی افزود: مدیران پروژه های منطقه سنگان رفت و آمد زیادی دارند اما مسیر در جاده دو طرفه سنگان مناسب نیست و ماهانه چند نفر در این جاده بر اثر تصادف کشته یا مصدوم می شوند.
او ادامه داد: علاوه بر مناسب سازی جاده سنگان مقدمات راه اندازی فرودگاه در این منطقه فراهم شده لذا ضروری است با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت بخش خصوصی وارد عمل شود و با کمک سرمایه گذاران و بخشی از حقوق دولتی معادن، راه اندازی فرودگاه تامین اعتبار شود.
این نماینده مجلس گفت: 30 هزار نفر در منطقه سنگان خواف فعالیت دارند. این افراد برای موارد ضروری بهداشتی درمانی نیازمند بیمارستان یا مرکز درمانی هستند. سال گذشته معاون وزارت صنعت قول تامین اعتبار برای بیمارستان را دادند اما هنوز عملیاتی نشده است.

 

 

گزارشی از سیدمهرداد امیرکلالی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *