«نواصولگرایی»، از سیاست‌بازی تا فاجعه!

چندی پیش محمد باقر قالیباف، نامه‌ای را خطاب به جوانان انقلابی منتشر کرد. در بخشی از این نامه شهردار تهران درباره چرایی شکست اصولگرایان در انتخابات‌های گذشته آمده بود: « تغییر اساسی در نحوة کنش جریان اصول‌گرایی، یکی از مطالبات‌ اصلی امروز شما جوانان مومن و دلسوز‌ انقلاب و کشور است. امروز دیگر روشن است که اصول‌گرایی باید با حفظ‌ مبانی و ارزش‌های انقلابی‌ جمهوری‌ اسلامی، در نگرش و شیوه سیاست‌ورزی خود متحول شود و با گفتمان و چهره‌هایی نو، حرکت در راستای‌ «نو‌اصول‌گرایی» را هرچه زودتر آغاز کند. »

شهردار اصولگرای تهران که سه دوره شانس خود را برای پست ریاست جمهوری آزموده است، در پایان این نامه خطاب به جوانان مطرح کرد: «نخستین گام در انجام این رسالتِ مهم و به سر منزل مقصود رساندنِ آن، ترسیم ویژگی‌ها و مبانیِ «نواصول‌گرایی» است»

قالیباف پنج سوال کلیدی را مطرح و امیدوار به گرفتن پاسخ برای ایجاد جریانی نو در بین اصولگرایان است. جریانی که گویا فاصله بین دو سر طیف آن بسیار گسترده شده است.

روز گذشته دو نماینده مشهد و کلات در مجلس در واکنش به «نو اصولگرایی» مطالبی را در گفت‌وگو با «خانه ملت» مطرح کردند که در ادامه می‌خوانید.

 

پژمانفر:

نواصولگرایی سیاست‌بازی است

عضو جبهه پایداری نواصولگرایی را نوعی «سیاست‌بازی» دانست و گفت: دیدگاه‌های افراد آنقدر فاصله دارد که نمی‌توانند تحت عنوان حرکت دوم در جریان اصولگرایی تجمیع شوند.

نصرالله پژمان فر  با اشاره به اظهاراتی که اخیرا مبنی بر ضرورت ایجاد یک جریان نو در اصولگرایی تحت عنوان «نواصولگرایی» مطرح شده است، افزود: اصولگرایی یک مسأله سیاسی نبوده و یک باور است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: کسانی قصد دارند به صورت تاکتیکی رفتاری انجام دهند اما در نهایت اصولگرایی یک باور است.

وی افزود: آنچه که اقتضای اصولگرایی است چه در موضوع ایجاد یک جریان نو و چه موضوعات متعدد دیگر این است که باید در جایگاه اصولگرایی پایبندی و پایمردی به مبانی آن صورت گیرد لذا هر تفکر جدید در اصولگرایی باید پایبندی به اصول را در خود جای دهد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس درباره جایگاه جامعتین در نواصولگرایی اظهار داشت: بنده در این جریان جدید حضور ندارم که تفکر آنها را بدانم اما می دانم دیدگاه‌های فکری آنقدر فاصله دارد که نمی‌توانند کنار هم جمع شوند تا حرکت دوم را شکل دهند.

عضو جبهه پایداری در پایان نواصولگرایی را بازی با کلمات و سیاست بازی دانست و خاطرنشان کرد: عقیده اصولگرایی نمی تواند شکل دیگری را به نمایش بگذارد و اصولگرایان می‌توانند کنار هم حرکت مشترکی داشته باشند.

 

کریمی قدوسی:

دودستگی در هر جریانی، فاجعه است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: معتقدم که ایجاد دودستگی میان مردم در هر سطح و جریانی فاجعه است. در جریان انقلاب باید از ظرفیت پیر تا جوان استفاده شود.

جواد کریمی قدوسی با تأکید بر این که مبانی اصولگرایی مورد تأکید جریان است، گفت: مبانی اصولگرایی نیز با گذشت زمان و با ورود چهره‌ها، افراد و جریان‌های مختلفی که به ظاهر به این مبانی اعتقاد داشتند، تحت تأثیر رفتارها و کنش‌هایی قرار گرفت که عملا مبانی اصلی اصولگرایی را به حاشیه برد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در نهایت مقام معظم رهبری جریان سیاسی کشور را به سمت دوگانه انقلاب و ضدانقلاب پیش بردند که این دوگانه با شفافیت مطرح شده و همه آحاد معتقد به جریان انقلاب را در بر می‌گیرد با شرط اینکه رفتار انقلابی از خود نشان داده و عملا مبانی تفکر انقلابی را در گفتارها، تشخیص‌ها و تصمیمات بروز دهند.

وی ادامه داد: یک جبهه یا حزبی برای اثبات انقلابی بودن صرفا نباید به گفتار، اظهار نظر و رفتار ظاهری بسنده کند بلکه نیاز به عمل دارد. چنانچه اصولگرایی در گفتمان مطرح شد اما در عمل مبانی آن دچار فراموشی شد و نتوانست جریان سالم سیاسی مورد نظر انقلاب اسلامی باشد.

کریمی قدوسی در ادامه با طرح این موضوع که امروز بحث «نواصولگرایی» و جریان جدید وجود نداشته و به طور کلی امام مسلمین است که جریان سازی امت را به دست دارد، اظهار داشت: رهبر جامعه متناسب با شرایط زمان و مکان، فرصت‌ها و تهدیدها و شرایط خاص سیاسی زمانه جریان را به دست می گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: انتخابات اخیر در اردیبهشت 96 یکی از عرصه‌هایی بود که دوگانه انقلاب و ضدانقلاب خود را نشان داد و اینجا بحث سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب مطرح نبود، بلکه جریان انقلاب بود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه کلیدواژه‌های ساختگی در جریان اصولگرایی برای تفرقه است، خاطرنشان کرد: در جریان انقلابی از ظرفیت جوان تا پیرمرد باید استفاده شود و قدرت طلبی مطرح نیست ضمن اینکه احزاب نیاز به اعتبار چهره و شخصیت و اعتبار مالی دارد که امروز به راحتی در دسترس احزاب نیست همچنین باید دقت کرد که دودسته کردن مردم در هر سطح و گروهی فاجعه است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *