مهمترین چالش‌های حوزه گردشگری دولت دوازدهم

مدیر توسعه اشتغال گردشگری طرح تکاپو در استان خراسان رضوی گفت: یکی از چالش‌های حوزه گردشگری خروج بالای ارز گردشگران داخلی در سفرهای خارجی با وجود داشتن پتانسیل‌های گردشگری که ناشناخته هستند است.

محمدرضا تازیکی درباره مهمترین چالش‌های حوزه گردشگری دولت دوازدهم عنوان کرد: عدم وجود دیدگاه توسعه‌ای در حوزه صنعت گردشگری و صنایع دستی از سوی کارشناسان شهرستانی کشور، عدم ارتباط بخش دولتی و بخش خصوصی توانمند در حوزه مطالعات صنایع دستی و گردشگری، عدم اتصال به بازارهای جهانی صنایع دستی و حوزه گردشگری و عدم توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستایی به عنوان مهمترین مراکز توسعه گردشگری کشور از جمله این چالش‌هاست.

مدیر توسعه اشتغال گردشگری طرح تکاپو در استان خراسان رضوی تاکید کرد: از آنجایی که گردشگری یکی از صنایعی است که بیشترین فرصت اشتغال را امروزه در دنیا و بالتبع کشور ایران به خود اختصاص داده است، لزوم پرداختن به سیاست‌های توسعه‌ای این بخش بیش از پیش باید مورد تاکید قرار گیرد، لذا توسعه فرهنگی در حوزه نهادهای دولتی در رویارویی با سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری و توسعه ارتباطات بین‌المللی با تمرکز بر بخش خصوصی توانمند از جمله اقداماتی است که دولت می‌تواند در این حوزه انجام دهد.

وی ادامه داد: توسعه ساختارهای ملی و استانی حوزه گردشگری در مواجهه با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری و لغو مقررات و قوانین دست و پا گیر در این حوزه، به‌کارگیری مشاوران بخش خصوصی در کنار تیم دولتی و استفاده حداکثری از ظرفیت مشاوران بخش خصوصی، تهیه برنامه‌های جامع مطالعاتی در خصوص توسعه اشتغال در صنعت گردشگری از مهم‌ترین اقدامات مورد نیاز دولت آینده در توسعه این صنعت است که با پرداختن به این موضوع دولت می‌تواند ضمن ارزآوری بالا در حوزه گردشگری خارجی از خروج سرمایه‌های میلیاردی روزانه گردشگران داخلی به خارج از کشور جلوگیری کند.

تازیکی درباره اقدامات دولت یازدهم در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: دولت یازدهم علی‌رغم تلاش‌های انجام داده در حوزه گردشگری اما موفقیت چندانی را در این حوزه مخصوصا در مناطق کمتر توسعه یافته گردشگری با پتانسیل‌های بالا نداشت. بیشترین تمرکز دولت در حوزه گردشگری در دولت‌های قبل توسعه فضاهای موجود در مناطق مستعد گردشگری به واسطه ورود گردشگران به این حوزه بوده و از مدیریت مناطق کمتر برخوردار غافل مانده است.

وی یادآور شد: هر چند اقداماتی در خصوص توسعه گردشگری روستایی و به خصوص بوم‌گردی صورت گرفته است اما به واسطه فقر دانشی در این حوزه و عدم استقبال گردشگران داخلی از این ظرفیت‌ها، تعداد زیادی از این اقامت‌گاه‌ها در بیشتر ایام سال خالی از گردشگر است و شاید انتظار گردشگر خارجی را کشیدن، بدون برنامه‌ریزی و حمایت دولتی، کاری عبث باشد.

مدیر توسعه اشتغال گردشگری طرح تکاپو در استان خراسان رضوی گفت: توسعه بازار خارجی گردشگری روستایی و زنجیره ارزش گردشگری در دولت قبل باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت، شاید بیشترین مطالعه باید در حوزه زنجیره ارزش گردشگری و راه‌های توسعه درآمدزایی در زیرساخت‌های این صنعت انجام می‌شد که متاسفانه این اقدام صورت نگرفت و اگر مطالعاتی صورت گرفته و پژوهشی درحوزه کتابخانه‌ای و در حال خاک خوردن بوده است و حال آنکه بخش خصوصی نیازمند مطالعات و نگاه‌های توسعه‌ای افراد متخصص است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اشکالات وارده به بدنه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور عدم انتقال تفکرات و روش‌های سازمان یافته به مدیران شهرستانی و کارشناسان مستقر در ادارات است، افزود: تنها در این حوزه چند آیین‌نامه و قوانین و مقررات به افراد بدون تفهیم درست استراتژی‌های سازمان و مسائل توسعه‌ای ابلاغ می‌شود و تفسیر به رای کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور در بیشتر مسائل، مهمترین سد در مقابل بخش خصوصی و توسعه این صنعت است.

تازیکی اضافه کرد: امروزه شاهد هستیم که یکی از مهمترین چالش‌های تولید کنندگان صنایع دستی ایران، توسعه بازار و عدم اتصال به بازارهای جهانی هست و اقدامات درخور توجه در این حوزه انجام نشده است. امروزه تولیدکننده صنایع دستی در اغلب شهرهای ایران توان شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و چه بسا نمایشگاه‌های داخلی را نیز ندارد و به جای پرداختن به مشکل توسعه بازار این گروه از تولید کنندگان صنایع دستی، مسائل را با دادن وام و تسهیلات حل می‌کنند که اصلا چاره کار این نیست.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *