دانش‌آموز به منزله سرمایه فراموش‌شده

در سیستم آموزشی فعلی ایران دانش آموز به عنوان یک سرمایه مطرح نمی‌شود. دانش آموزی که از لحاظ مالی برای دولت و خانواده هزینه زیادی به بار می‌آورد و می بایست به واسطه هزینه‌ای که برای وی انجام شده در زمره سرمایه‌های ایران بزرگ قرار گیرد ولی این‌گونه نیست.

هر دانش‌آموز می تواند نیروی انسانی باشد که در آینده در رشته‌های کاری مختلف و در جایگاه‌های متفاوت به ایفای نقش خود بپردازد و در بالندگی کلیه ابعاد جامعه و ایران اسلامی مان اثر گذار باشد. در این سیستم، آموزش به همه دانش آموزان آموزش‌های یکسانی داده می‌شود؛  ادبیات، دینی، ریاضی، علوم و زیست، شیمی و …  به یک صورت و به یک میزان ارائه می‌شود.

تدریس این مباحث به دانش آموزان نیز بسیار سطحی انجام شده و چه بسا اینکه به روش‌های نوین آموزش توجهی نمی‌شود. خود دانش آموزان هم برای یادگیری مباحث درسی رغبتی نشان نمی‌دهند و انگیزه‌ای برای یادگیری ندارند و این در تمامی پایه‌های دبستان و دبیرستان دیده می‌شود. بسیاری از دانش آموزان بی هدف و بدون توجه به آینده خود مباحث درسی را می خوانند و اکثر درس خواندن را یک کار اضافی دانسته و در مسیر زندگی خود موثر نمی‌دانند بنابراین یا اصلاً درس نمی‌خوانند یا شب امتحانی با فشار زیادی که به خود و خانواده خود می آورند عمل می‌کنند. این موضوع به خاطر این است که عمده دانش آموزان اساساً مسیری برای زندگی خود متصور نیستند و هیچ نقشه راهی برای موفقیت خود و اطرافیان ترسیم نکرده‌اند.

بسیاری که حتی هیچ آرزویی هم ندارند چرا که یاد نگرفته‌اند و باور ندارند که می‌شود آرزوهایی داشت و به آنها رسید. در حالی‌که می‌توان برای آرزوهایی که اصلاً در مخیله آدمی نمی‌گنجد تفکر کرد و نقشه راهبردی طراحی نمود و این کار علمی را می‌توان با طی نمودن مسیری صحیح، عملی کرد. انسان‌ها توانمندی‌ها و پتانسیل‌های فوق العاده‌ای دارند و تقریباً در همگان از سوی خداوند متعادل به مساوات نهادینه شده است ولی باید آنها را شناسایی و پرورش داد که در این صورت می‌توان گفت من به عنوان یک ولی خانواده و یا به عنوان یک مسئول در قبال جامعه کار خود را به درستی انجام داده ام، و از داده‌های مادی و معنوی و نعمات خداوندی به سلامت استفاده و سرمایه های این مرز و بوم را به طور صحیح هدایت نموده ام. در ادامه به روش‌های شناسایی و اصول پرورش استعدادهای نهان هر فرد در جامعه ایرانی ، اسلامی مان و بایدها و نبایدهای آموزش صحیح اشاره خواهم کرد.

 

ادامه دارد…

 

عباس قاسمی (مشاور و برنامه‌ریز تحصیلی)

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *