عینک سیاسی، آفت شورای شهری‌ها است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: بزرگترین آفتی که می تواند به کار و فعالیت شوراهای اسلامی لطمه جدی وارد کند سیاسی شدن و استفاده از عینک سیاسی در تصمیمات اجرایی است.

محمد مقدوری در کارگاه و دوره آموزشی منتخبان شوراهای اسلامی شهرهای استان خراسان رضوی در مشهد افزود: هر یک از ما می توانیم به طور مستقل اعتقاد و نگاه سیاسی داشته باشیم اما در مسیر کار و اجرای وظایف باید از سیاسی کاری پرهیز شود.

وی اظهار کرد: نمونه این اتفاق نادرست در دوره های گذشته شورا وجود داشت و این افراد با فکر و اعتقاد سیاسی خاص در مسیر وظایف شوراها دچار اشکال و انحراف شدند که آفات و تبعات بسیار برای مردم و شهر در بر داشت.

وی گفت: از سویی شورا بر اساس عنوان خود باید امور شهر را با استفاده از خرد جمعی و عقل همگانی انجام دهد و بر این اساس از ظرفیت نخبگان جامعه استفاده مطلوب نماید.

مقدوری افزود: در اداره شهرها باید از ظرفیت نخبگانی که می توانند در شهر محور مشورت قرار گیرند استفاده کرد.

وی اظهار کرد: از سال 77 تاکنون که شوراهای اسلامی شکل گرفته تا امروز شاهد ارتقای خدمات و تاثیر و دامنه نفوذ شوراها در امور شهرها و روستاها هستیم.

وی گفت: در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 73 شهر این استان 395 نفر انتخاب شده اند که 371 نفر مرد و 24 نفر زن هستند.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: از این تعداد 199 نفر افرادی هستند که برای اولین بار به شوراها راه یافته اند.

وی خطاب به اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان اظهار کرد: استفاده این فرصت چهار ساله برای خدمات و انجام اقدامات موثر نیازمند اقدام سریع و هوشمندی بسیار است.

وی گفت: ممکن است غفلت ها و انحراف از اقدامات مرتبط با اولویت های شهر، خسارت ها و زیان هایی به دنبال داشته باشد که بعدها پشیمانی به بار آورد.

وی با بیان اینکه مهمترین تصمیم و انتخاب و اقدامی که در طول این چهار سال بر عهده شوراست انتخاب شهردار می باشد افزود: انتخاب درست چهار سال راحتی و توفیق را به دنبال دارد و انتخاب نادرست و ضعیف، شورا و مردم شهر را دچار گرفتاری می کند.

مقدوری ادامه داد: هر چه شورا در انتخاب شهردار برای انتخاب گزینه برتر و بهتر، دقت، مشورت و جستجو و هماهنگی بیشتر داشته باشد، نتیجه بهتری می گیرد.

وی با بیان اینکه تجربه، سلامت و معیارهایی از این دست ملاک اصلی انتخاب شهردار هستند اظهار کرد: اما استفاده از اطلاعات و تجربه مدیرانی که می توانند در معرفی این افراد موثر باشند نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وی گفت: هر چند نیازهای اقتصادی، عمرانی و رفاهی مورد توجه است اما نباید فراموش شود که ریشه همه مسائل در فرهنگ ملت ها نهفته است لذا نباید به مسائل فرهنگی، رفتاری و مکارم اخلاقی کم توجهی شود.

وی افزود: توجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی از اولویت کار شوراهاست اما طی چهار دوره قبل شوراها هفت تا 11 درصد تصمیمات و مصوبات آنها در حوزه فرهنگی بوده است.

وی در حوزه مباحث اقتصادی و اقتصاد شهری نیز بر ضرورت شناسایی منابع جدید درآمد و شناسایی فرصت ها و نیازمندی های بالقوه تاکید کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *