عالمان بی عمل و تخریب بنای باستانی

در چند روز گذشته با انتشار عکس و خبر از جانب یکی از اهالی روستای سعدالدین  از بخش ششطراز شهرستان خلیل آباد مبنی بر از بین رفتن سقف آب انبار روستا در فضای مجازی  تلخ کامی مسئولین مربوطه را در پی داشت.

آب انبار حاج رئیس که یکی از بناهای عام المنفعه و شناسایی شده و در دست  ثبت آثار ملی روستای سعد الدین است و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد به علت سهل انگاری مسئولین پس از تحمل سال‌ها سردی و گرمی روزگار تخریب شد.

به دنبال انشار این خبر در فضای مجازی محمودی رئیس میراث فرهنگی خلیل آباد اقدام به انتشار جوابیه کرد.

در این جوابیه محمودی رئیس میراث فرهنگی علت تخریب بنا را عدم آگاهی مسئولین در سنوات گذشته و عدم اجرای قانون مبنی بر ممنوعیت ساخت و ساز در اطراف بناهای با ارزش ملی به فاصله یک پلاک عنوان کرد و اظهار داشت: علت ریزش پوشش مخزن (تنوره) آب انبار رطوبت اشباع ناشی از تبخیر آب‌های داخل تنوره آب انبار بوده است که به علت مسدود نمودن دو دریچه تنوره آب انبار در سنوات گذشته روی داده است.

وی عنوان کرد در سال 88 ضوابط اعلامی معاونت میراث به بنیاد مسکن در خصوص استعلام طرح هادی روستای سعدالدین، نام بناهای ارزشمند روستا قید شده است و دربند 1 حفظ عرصه آثار تاریخی را الزامی نموده و بند 6 رعایت حریم آثار تاریخی ذکر شده به فاصله یک پلاک اطراف بنای تاریخی را ملزم نموده است. محمودی اظهار داشت  رعایت حریم آب انبار در سال 89 و  اخذ مجوز  جهت ساخت و ساز  ضلع غربی آب انبار در حریم آثر تاریخی فوق الذکر رعایت نشده است و  فشار ناشی از پی ساختمان بر بدنه تنوره باعث شکم دادگی بیشتر در آن قسمت شده و این فشار بار ناشی از وزن ساختمان به عامل مخل رطوبت اشباع کمک نموده باعث ریزش سریعتر پوشش گردیده است.

سوال اصلی از مسئولین امر این است که؛ با توجه به داشتن دانش کافی در این زمینه چرا اقدامات لازم برای پیشگیری از تخریب این بنا به موقع انجام نگرفته است تا از وقوع این حادثه جلوگیری به عمل آید و این سهل انگاری  باعث تداعی ضرب المثل معروف عالمان بی‌عمل در ذهن می‌شود.

 

 

یادداشتی از ملیحه فلاح

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *