شناسایی 600 راننده پر خطر در مشهد

فرهنگ رانندگی، صورت اولیه خودش را از دست داده و این روزها رانندگی، تبدیل به نوعی رقابت، خشونت و انجام رفتارهای غیرعادی شده است که نتیجه این رفتار چیزی جز اتفاقات دلخراش نیست. می‌توان گفت طرز فکر و خصوصیات اخلاقی افراد، در رانندگی آن‌ها به وضوح قابل مشاهده است و همین موضوع می‌تواند، جرقه‌ای برای وقوع یک تصادف باشد.

اما گاهی ترافیک‌های سنگین و آزاردهنده، وضعیت آب و هوا به ویژه هوای گرم و شرجی، آلودگی‌های شدید صوتی یا محیطی، شتاب در رسیدن به مقصد، تصور ناشناس بودن هنگام رانندگی و مخفی ماندن رفتارهای غیرعادی از دید آشنایان، همچنین احترام نگذاشتن به حق دیگران و رعایت قانون به عنوان دستورالعملی عمومی و لازم برای اجرا توسط تمامی افراد جامعه را جزو اصلی ترین عوامل محیطی بروز خشونت هنگام رانندگی به حساب می آورند. خشمگین بودن، ترس از مسایل واقعی یا غیرواقعی، برخورداری از اضطراب‌های ناشی از مشکلات روانی،احساس ناکامی در زندگی، خواب آلودگی به خاطر خستگی یا استفاده از داروهای مختلف، درد شدید در اندام مختلف بدن و استفاده از مواد مخدر یا الکل که مغز را تحت تاثیر قرار می دهد، می توانند روان فرد را از حالت تعادل خارج کنند و باعث ایجاد خشونت در رانندگی شود.

خشونـت و پرخاشگری برخی رانندگان حین رانندگی به یكی از معضلات و عوامل استرس زای زندگی روزمره تبدیل شده که در برخی ازموارد باعث ایجاد نزاع های خیابانی، تصادفات و حتی مرگ می شود.
گاهی مشکلات روحی و روانی جلوه های دیگری پیدا می کنند و به خشونت منجر می شوند. یعنی افراد با انگیزه های دیگری دست به کارهای خطرناک می زنند و در نهایت خشونت در رانندگی را مرتکب می شوند.
حرکات نمایشی و مارپیچ به انگیزه خودنمایی و ارضای عقده خودکم بینی، مبتلا بودن به بیماری های روانی حاد، احساس تبعیض نسبت به رانندگان پیر، بسیار جوان یا خانم¬ها، گرفتار خودشیفتگی یا عقده خود بزرگ بینی بودن و نادیده گرفتن حق تقدم دیگران، احساس برتری به خاطر برخورداری از خودروی گرانقیمت یا رفتارهای خطرناک خودروهای ارزان قیمت در برابر خودروهای گرانقیمت به انگیزه دهن کجی به رانندگان آنها وانتقام جویی از رانندگان برخوردار از رفتارهای غیرعادی بخشی از انگیزه های اعمال رفتارهای خشونت آمیز است.
اما مسئله دیگری هم وجود دارد، برخی از افراد به محض اینکه پشت فرمان اتومبیل خود قرار می‌گیرند، رعایت حق تقدم یا به اصلاح خودمان «راه دادن یا ندادن» می‌تواند به سادگی حس تلافی و انتقام‌جویی راننده را تحریک می‌کند و در این میان از دست دادن کنترل ماشین و یا یک ترمز نابه جا کافی است تا صدای برخورد ماشین تمام خیابان را به سکوت مرگ‌بار می‌کشاند.

معاون دادستان مرکز استان در این رابطه بیان کرد: در دوسال گذشته تلاش کردیم تا رانندگان پرخطر را شناسایی کنیم و تاکنون موفق به شناسایی 600 راننده پرخطر شده‌ایم.

سید هادی شریعت‌یار در ادامه گفت: کارگروه پیشگیری از تصادفات از سال 91 در دادسرای مشهد با هدف کاهش تصادفات فوتی و جرحی تشکیل شد و با توجه به اینکه یکی از عوامل مهم تصادفات سرعت غیرمجاز بود بنابراین کمیته تخصصی بررسی رفتارهای رانندگان پرخطر از سال 94 جهت برخورد با رانندگان پر خطر تشکیل شد. با تمهیداتی که صورت گرفت به عنوان مثال  دردی‌ماه سال 94 دوربین‌های کنترل سرعت در سطح شهر مشهد 68 راننده پرخطر را شناسایی کرد که با برخوردهای قضایی صورت گرفته این آمار در مهرماه 95 به چهار راننده پرخطر کاهش یافت و با توجه به موفقیت طرح در شهر مشهد مقرر شد این طرح در سطح محورهای استان نیزاجرا شود. با اجرای این طرح در محورهای مواصلاتی استان در سال 95 شاهد کاهش 9 کیلومتری سرعت بودیم. این مقام قضایی از مردم درخواست کرد تا رانندگان پرخطر را به دادسرای ناحیه 6 مشهد معرفی نمایند تا انشاالله به سمت شهر بدون تصادف حرکت کنیم.

امیدواریم بتوان با آگاهی دادن به عموم مردم از بروز رفتارهای پرخطر در حین رانندگی پیشگیری کنیم و از وقوع یک حادثه تلخ و ناگوار جلوگیری کنیم.

 

 

گزارشی از نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *