شب تاریک

مرد میان سال نگران بود و زیر لب با خودش چیزهایی زمزمه می‌کرد. می‌گفت: بعد از یک عمر کار و تلاش، بازنشسته شدم و درحال تهیه جهیزیه دخترم بودم تا او را راهی خانه بخت کنیم.  فصل تعطیلات به مرداد رسید و تصمیم گرفتیم یکی دو روز به مسافرت برویم. دل به جاده زدیم و تا سواحل شمال کشور رفتیم. خیلی خوش گذشت اما وقتی به خانه برگشتیم خشک‌مان زد. دزد‌های نامرد تمام جهیزیه دخترم و یکسری وسایل خانه را برده بودند. ما خانه را قبل از سفر به همسایه سپرده بودیم اما آنها هم گویا مشکلی برایشان پیش آمده و به مسافرت یکی دو روزه رفته‌اند.  موضوع را به پلیس گزارش دادیم.کارآگاهان مبارزه با سرقت پلیس‌آگاهی خراسان رضوی تحقیقات علمی خود را آغاز کرده  و به سرنخ ‌ای خوبی هم دست یافتند. پلیس خیلی زود به نتیجه رسید و فهمیدیم یکی از سارقان پسر خواهر خودم است که به مواد مخدر اعتیاد دارد. او با سو استفاده از اعتماد ما قبلا از کلیدهای خانه کپی گرفته و با اطلاع از خالی بودن خانه با همدستی دوست معتادش دست به سرقت زده است.

 

 چرا سرقت از منازل مسکونی اتفاق می افتد؟

رییس اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی پلیس خراسان رضوی در این رابطه به اتفاقیه گفت: رعایت نکردن نکات ایمنی در راه های ورودی ساختمان، اعتماد بی جا و فراهم کردن زمینه حضور افراد نامطمن و ناشناس در محوطه ساختمان، دسترسی افراد نامطمن به کلیدهای ساختمان، استفاده نکردن از دزدگیرمناسب و بازدارنده از سرقت‌ها، نگهداری اموال باارزش در داخل ساختمان  و خالی گذاشتن خانه بدون رعایت اصول ایمنی از مهم ترین علل وقوع سرقت از منازل مسکونی است.

سرهنگ کیوان سعادتی افزود: شهروندان باید راه‌های ورودی ساختمان، جلوی پنجره‌ها و به خصوص در طبقات همکف، نورگیر و پاسیو و روی  دیوارهای کوتاه حفاظ مقاوم و مطمن نصب کنند. مقابل تمامی درهای راهرو و پشت بام را با حفاظ نرده‌ای را باید ایمن ساخت.

سرهنگ سعادتی تاکید کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که حفاظ دیوارها را طوری تعبیه کنند که اگر تیر چراغ برق، علمک گاز، درخت یا خودرویی در کنار آن قرار داشت، سارقان نتوانند با بالارفتن از آن روی دیوار بیایند و وارد خانه شوند.

وی  خاطر نشان کرد: استفاده از درهای ضد سرقت در منازل مسکونی نیز می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از وقوع سرقت‌ها داشته باشد.

این کارشناس ارشد آموزش همگانی پلیس گفت: در منازل مسکونی که از دزدگیر استفاده می‌شود نیز مالکان باید توجه کنند تا محل نصب آژیر در جایی قرار بگیرد که سارقان نتوانند به راحتی آن را تشخیص دهند و اگر از سیستم دزدگیر برقی استفاده می‌شود باید سالم بودن وکارکرد آن چک و بررسی شود. افرادی مه به خانه جدید نقل مکان می‌کنند یا کلیدهای منزل مسکونی را گم و یا کلیدها در اختیار افراد نامطمئن قرار گرفته بود باید بلافاصله برای تعویض قفل درورودی خانه خود اقدام کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *