سرخی سیلی سیل بر صورت خراسان

بارش‌های رگباری در شمال استان خراسان رضوی همه را غافلگیر کرد و علاوه بر خسارات زیادی که به زیرساخت‌ها، تاسیسات و کشاورزی شهرهایی مانند درگز، قوچان، نیشابور، کلات و فریمان، جان 9 هم استانی را نیز گرفت.

ابعاد حادثه آنقدر بزرگ بود که معاون رییس جمهور نیز در تماس تلفنی با استاندار خراسان رضوی خواستار رسیدگی هرچه بیشتر و تلاش حداکثری برای امدادرسانی به سیل زدگان شد.

اسحاق جهانگیری ضمن دریافت گزارشی از  آخرین وضعیت مناطق سیل زده، تاکید کرد مسولان با بسیج همه امکانات استان، رسیدگی هرچه بیشتر به سیل زدگان را به طور ویژه در دستور کار خود قرار دهند و حداکثر توان نیروهای امدادی را برای یافتن مفقودین و جبران خسارات وارد شده به خصوص به زیرساخت ها بکار گیرند.

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی نیز روز گذشته با حضور در مناطق سیل زده شهرستان های کلات و درگز از نزدیک روند خدمت رسانی به این مناطق را بازدید کرد.

در همین زمینه مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی از اسکان اضطراری ۴۵۰ نفر از گرفتاران در سیل  خسارت به شبکه آب ۹ روستا و برق ۱۰ روستا خبر داد.

 

خسارت شش میلیارد ریالی سیل به تاسیسات آبرسانی کلات

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: میزان خسارت ناشی از سیلاب دیروز به تاسیسات آب در شهرستان کلات شش میلیارد ریال برآورد شد.

به نقل از ایرنا، عباس مهری افزود: این حادثه به هزار و 300 متر خطوط انتقال، یک حلقه چاه و بخشی از شبکه توزیع و انشعابات آب در کلات خسارت کرده است.

وی ادامه داد: به رغم برآورد خسارت شش میلیارد ریالی اما بخاطر شرایط نامساعد هم اینک بازدید میدانی از تاسیسات آب برای تعیین میزان قطعی خسارت امکانپذیر نیست.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: همچنین در جریان سیل و در پی قطع شبکه برق 2 حلقه چاه در کلات از مدار خارج شد که پس از تعمیر اساسی این چاهها دوباره فعال شده اند.

وی افزود: در این شرایط همچنین با اجرای شبکه آبرسانی روکار، تعدیل فشار شبکه و تشویق مردم به کاهش مصرف از قطعی آب در کلات جلوگیری شد.

مهری در خصوص میزان خسارات وارده به شبکه آب در شهرستان درگز نیز گفت: در پی سیلاب دیروز آب چشمه تامین آب شهر چاپشلو کدر لذا به منظور تامین آب مورد نیاز 900 مشترک چاه رزو وارد مدار بهره برداری شد وی افزود: همزمان شبکه توزیع آب این شهر برای رفع کدورت شستشو و نسبت به افزایش کلر آن نیز اقدام شد. بر این اساس هم اینک هیچ مشکلی در تولید و توزیع آب مشترکان شهر چاپشلو وجود ندارد.

 

بی‌توجهی برخی از گردشگران خسارت‌ها را افزایش داد

رییس اداره عملیات امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی گفت: با وجود اعلام نیروی انتظامی و دهیاری‌ها و تلاش نیروهای امدادی و بسیج حاضر در مناطق سیل زده، متاسفانه برخی از گردشگران هشدارها را جدی نگرفتند که این امر باعث تا در منطقه درگز، پارک نتدوره و چهل‌میر 36 خودرو  و  در روستای بابا رمضان منطقه کلات نیز 40 خودرو گرفتار سیلاب شده و از بین رفتند.

سید رسول زارع با اشاره به حضور شبانه‌روزی بیش از 28 تیم‌ امدادی در مناطق سیل‌زده افزود: خوشبختانه در منطقه ارتوکند کلات و شمخال قوچان گردشگران بموقع تخلیه شدند و در این دو منطقه تلفاتی نداشتیم.

وی ادامه داد: بیشترین تخریب‌ها در روستای ژرف منطقه کلات اتفاق افتاده‌است که متاسفانه 40 واحد مسکونی بین 40تا 60 درصد تخریب شده‌اند.

زارع تعداد نجات‌یافته‌های روز گذشته را 14 نفر اعلام و اضافه کرد: متاسفانه 9 نفر بر اثر سیل جان خود را از دست دادند. همچنین اقلام ضروری نیز بین سیل‌زدگان توزیع شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سیل در منطقه گردشگری اتفاق افتاده‌است و از طرفی روز تعطیل نیز بوده‌است نمی‌توان آمار دقیقی از تلفات جانی اعلام کرد و امکان دارد طی عملیات جستجو تغییر کند.

 

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *