ساكت شو، فيلمتو بساز

چند برگ پيش رو، نتيجه چهار سال تلاش نگارنده در زمينه ساخت فيلم و تحقيق بر اساس مولفه‌هاي فيلم‌سازي بي‌بودجه است. در اين بين، صحبت ها، نتايج، و نقل قولهايي كه به ميان مي‌آيد، از ميان حدود 40 كتاب، بيش از 200 مقاله علمي، مطالعه موردي بيش از 350 فيلم بدون بودجه و مصاحبه‌هاي مطبوعاتي سازندگانش است كه بيشتر از 95 درصد آن‌ها مربوط به ده سال گذشته­اند. ذهنيت اصلي در نگارش اين كتاب، طراحي و توليد فيلم بلند داستاني است، اما در جاي مناسب در مورد مستند و شكل‌هاي توليد فيلم تجربي هم صحبت به ميان خواهد آمد.

مسير اصلي اين نگارش، با توضيح كلياتي از فيلم‌سازي بي‌بودجه آغاز شده و بدون هيچ حرف اضافي سراغ مشكلات پرتكرار و راه حل‌هايي كه اكثرا براي حل آن‌ها استفاده مي‌شود، ادامه مي‌يابد. سپس از چند نكته براي طراحي هر چه بهتر و استانداردتر ساختار فيلم و شكل روايت آن سخن به ميان مي‌آيد. پس از آن، فضا عملي‌تر شده و مشكلات مرسوم پيش آمده در پيش توليد، توليد و پس توليد يك فيلم بي‌بودجه به همراه توصيه‌هايي براي رفع آن‌ها بيان مي‌شود. در انتها، به طور مفصل درباره پخش فيلم و ارسال هر چه ارزانتر فيلم‌هاي ساخته شده به جشنواره‌هاي فيلم و همچنين پخش‌كننده‌هاي معتبر صحبت شده، و در انتها نيز با بيان ليست كوتاهي از فيلم‌هاي بي‌بودجه به اتمام مي‌رسد.

کتاب «ساکت شو، فیلمتو بساز» اثری درباره ی فیلم سازی بدون بودجه به قلم«مهدی صائبی» است که انتشارات ترانه در قطع رقعی و شمارگان 1000 نسخه و با قیمت  12 هزار تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.

 

جواد لگزیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *