حفظ اشتغال موجود در کنار ادامه طرح‌های رونق تولید

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بهترین راه این است که در این شرایط فعلی اشتغال‌های موجود با هر روش ممکن حتی پرداخت یک‌سری هزینه‌ها حفظ شود. در واقع اگر قرار باشد 4 شغل ایجاد شود و 40 شغل از دست برود، اصلا درست نیست.

حسین متین‌راد در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه تا چه حد طرح رونق تولید به صنایع استان کمک کرده است، افزود: من به طرح رونق تولید اعتمادی ندارم. در استانداری یک مجموعه ستاد تسهیل وجود دارد که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان عضوی از آن موظف به بررسی میزان تسهیلاتی است که به واحدهای تولیدی اعطا می‌شود تا ببیند چند درصد تولید استان افزایش و چند درصد بیکاری کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه آمار و ارقام اهمیت بسیار زیادی در نتیجه این طرح دارد، عنوان کرد: در این طرح هدفی که به دنبال آن بودند، میسر نشد. استفاده از آمار و ارقام ابزاری است که مدیران در بخش خصوصی و دولتی می‌توانند از ‌آن بهره ببرند. در واقع باید میزان تسهیلاتی که به یک واحد تولیدی اعطا شده و اینکه این تسهیلات تا چه میزان موجب افزایش تولید شده است و همچنین تعداد نیروهایی که به واحد تولیدی اضافه شده، باید بررسی شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه نمی‌توان این طرح را به صورت کلان جواب داد، عنوان کرد: اگر تراز تولید و اشتغال هر واحد تولیدی تسهیلاتی به آن تعلق گرفته افزایش پیدا کرده باشد، این طرح اثربخش بوده است. به طور مثال 100 کارخانه در سال گذشته که این پول را نداشتند، 5 واحد کالا تولید و 20 نفر را اخراج کرده ولی امسال با این پول 100 کالا تولید و 50 نفر را استخدام کردند.

متین‌راد افزود: درست نیست که به صورت کلی آمار داده شود؛ البته شاید اطلاعات دقیق نداشته باشند. این آمار باید به صورت جزئی بیان شود؛ یعنی هر واحد تولیدی چه میزان افزایش تولید داشته است. حدود چند ماه پیش استاندار، واحدهای مختلف صنعتی و واحدهای مختلف زیر مجموعه آن‌ها را موظف کرد که در ازای پولی که گرفتند، چه میزان افزایش تولید داشته‌اند و براساس واحد شمارش آن واحد تولیدی آمار بدهند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تسهیلات طرح رونق تولید که واحدهای تولیدی دریافت می‌کنند، توسط بانک به عنوان بدهی معوقه کسر می‌شد، بیان کرد: با این کار اساس این فلسفه دچار خدشه شد چون این پول برای افزایش تولید و اشتغال به واحدها تعلق گرفت اما بانک‌ها با این قاعده خود طلب را می‌گیرند و به آمارهای دولت نیز خذشه وارد می‌کنند. آمار و ارقام در اقتصاد کلان اشتباه می‌شود؛ در نتیجه با این آمار گفته می‌شود که از رکود خارج شدیم در حالی که اینطور نیست.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در مرحله دوم رونق تولید همان اتفاق مرحله اول روی می‌دهد، تصریح کرد: با بررسی تک‌تک واحدها می‌توان فهمید که علاوه بر اینکه از شرایط خود راضی نیستند و به نتیجه نرسیدند. مطمئنا امسال نیز بسیاری از واحدهای تولیدی در صف هستند که در این مقطع فقط زنده بمانند.

متین‌راد ادامه داد: وضع بانک‌ها و واحدهای صنعتی نسبت به سال گذشته بهتر نشده است. بنابراین دوباره از آن‌ها مدرک و سند می‌خواهند و واحدها باید بدهی سال گذشته به جهت دریافت سرمایه در گردش را تا پایان سال پس بدهند چون سرمایه در گردش‌ها یک ساله است. یک تحقیق میدانی در این زمینه با کمک خانه صنعت، معدن و تجارت استان انجام شده و اثرات عینی که جامعه از این طریق لمس می‌کند، در آن دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه بهترین آمار تراز بیکاری در سازمان تامین اجتماعی است، خاطرنشان کرد: اگر نرخ بیکاری کاهش و نرخ اشتغال افزایش پیدا کرده باشد، این طرح موفق بوده است. به نظرم در حال حاضر باید حدود 13 هزار نفر باید بیکار در کشور باشند و حدود 16 میلیارد تومان ماهانه بیمه بیکاری پرداخت می‌شود. باید از سازمان تامین اجتماعی نرخ بیکاری و پولی که برای بیمه بیکاری پرداخت می‌شود را پرسید تا مشخص شود آیا این نرخ‌ها تغییر کرده یا خیر. اگر این اعداد و ارقام درجا بزند، یعنی رونقی صورت نگرفته و همان رکود پارسال پارجاست.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در رابطه با اینکه مساله طرح رونق تولید فقط تولید و اعطای تسهیلات نیست بلکه فروش نیز مطرح است، بیان کرد: برای واحدهایی که مشکل فروش ندارند اما در حال حاضر مشکل نقدینگی مواد اولیه دارند، این طرح می‌تواند مفید باشد. یک تیم به نام عارضه‌‌یابی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایجاد شد که براساس بررسی‌های آن تیم، مشخص می‌شد به ازای هر واحد تولید چقدر سرمایه در گردش باید پرداخت شود.

متین‌راد با تاکید بر لزوم ایجاد کار و اشتغال در دولت دوازدهم گفت: زیرساخت‌ها در یک دولت با دولت دیگر متفاوت است. در دوران تورم، خیلی از کاستی‌ها پوشش داده می‌شد ولی در حال حاضر سیاست‌ها مبتنی بر کنترل تورم است. چند مولفه است که باید با هم در نظر گرفته شود که از بارزترین آن‌ کنترل واردات و قاچاق است. البته باید توجه داشت بخشی از این مشکلات زیرساختی نبوده بلکه باید برای اینکه قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند، شغل ایجاد شود.

وی افزود: بهترین راه این است که در این شرایط فعلی اشتغال‌های موجود با هر روش ممکن حتی پرداخت یک‌سری هزینه‌ها حفظ شود. در واقع اگر قرار باشد 4 شغل ایجاد شود و 40 شغل از دست برود، اصلا درست نیست.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: اگر سعی شود اشتغال موجود حفظ شود، این خود، یک سرمایه‌گذاری است. با سرمایه‌گذاری‌های جدید ممکن است که سرمایه‌گذاری‌های موجود از دست برود. هزینه‌های اشتغال سرمایه‌گذاری‌های قبل هم بسیار ارزان است. الان هزینه فرصت شغلی حدود 350 تا 500 میلیون است اما با دادن سرمایه در گردش مناسب به بعضی از واحدهای موجود، می‌توان فرصت شغلی 20 تا 30 میلیون تومانی را حفظ کرد ولی متاسفانه سازمان صنعت و معدن آنطور که لازم است، در این زمینه تلاش نمی‌کند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *